NA, mijn grail

Twee weken moeten wachten na het bestellen, maar vandaag kon het pakketje dan eindelijk in ontvangst nemen. Het horloge waarvan ik het idee heb dat ik hiermee mijn doel heb bereikt. Mijn graal. Natuurlijk blijft er nog wel wat te wensen. Een van der Klaauw Planetarium, een Grönefeld one Hertz, van dat soort werk. Maar dat is voor mij op het moment gewoon niet bereikbaar. En voor wat wel bereikbaar is, heb ik vandaag mijn doel bereikt.

Ik zie in mijn profiel dat ik sinds Augustus 2011 lid ben van dit forum. Rond die tijd had ik mijn eerste mechanische horloge aangeschaft; een Oris Artelier Skeleton. Het mechaniek van horloges vond ik prachtig, dus een skeleton stond hoog op de lijst. Prachtig om alles zien te bewegen binnen in zo’n uurwerk terwijl je hem gewoon om de pols hebt. In die tijd ook veel beginnen te lezen over horloges en er waren twee modellen die voor mij echt het summum waren; een van der Klaauw Planetarium (wie wil er nou niet het zonnestelsel om de pols?) en de Glashütte Original Panomatic Lunar (ja een ‘rare’ indeling, maar voor mij klopte het gewoon).

Sinds die tijd heb ik genoeg horloges gekocht en verkocht. De skeleton mocht na een paar jaar ook het veld ruimen, omdat het uurwerk weliswaar mooi zichtbaar was, maar dit het aflezen van de tijd niet echt ten goede kwam. Mijn smaak ontwikkelde zich verder en via wat omwegen ben ik de afgelopen 2 a 3 jaar naar een vrij stabiele ‘collectie’ (wat een jeukwoord vind ik dat voor horloges, tenzij je bijvoorbeeld alle modellen van een bepaald merk in een bepaald jaar bij elkaar hebt gespaard) gegaan. Een klein aantal horloges (4 naar deze na), met allemaal een hele andere smoel en functie voor mij. Maar sinds die eerste dagen, bleven mijn originele grails knagen. De Planetarium viel af, tenzij ik ooit een keer een echte klapper zou maken met een loterij of iets dergelijks. Maar de PanoMatic Lunar was binnen bereik. En nu zit ik dit stukje tekst te typen met dat horloge om de pols. Mijn ‘collectie’ is compleet (voor nu…). Het genieten kan beginnen.

De doos. Ja dat is eens wat anders dan een houten geval. Mooi leer.

En daarin…nog een leren ‘doos’. Of in dit geval een soort van travel case. Altijd handig, maar eindigt waarschijnlijk samen met de rest van het verpakkingsmateriaal in de kast.

Ja daar is hij dan. De eerste aanblik van het horloge. Dat wordt wel next-level stickers verwijderen.

En daar staat hij dan in al zijn glorie. Wel nadat ik er een andere band heb omgegooid. Het originele leer houd ik voor nu graag ongedragen. En een donkere donkerblauwe band leek me ook mooier dan zwart.

Een close-up van de maanfase. Deze is echt prachtig maar ook moeilijk op de foto te krijgen. Het is geen platte opdruk, maar er zit echt een duidelijke bolling in de maan. Een soort van zilveren bolle spiegel. Prachtig hoe dat met het licht speelt.

De rest van de dial.

En de achterkant. Er zijn veel betere foto’s van te vinden, maar het is werkelijk een genot om naar te kijken.

En om de pols.

180 likes

Holy macaroni. Dit is van een ander niveau. Gefeliciteerd :+1: :+1:

5 likes

Mooie klok!! Geniet ervan

1 like

Een paar jaar geleden ging ik nog zeggen, wat een lelijk onevenwichtig ding!
Nu weet ik wel beter, veel draagplezier toegewenst met dit stukje horlogekunst :+1:

1 like

oh oh, deze is zo mooi. Geniet ervan.

2 likes

Als je dan toch moet wachten, laat het dan maar op zo’n horloge zijn.:ok_hand: Van harte gefeliciteerd en heel veel draagplezier gewenst!:+1:

2 likes

Prachtig, gefeliciteerd en veel plezier er mee!

1 like

Wauw, heel mooi. Gefeliciteerd en enjoy!

1 like

Wow heel erg tof, veel draagplezier!

2 likes

Haute horology!!!:heart_eyes:

1 like

Nice!!

1 like

Gewoonweg wauw… :star_struck:
Hele mooi aanwinst…!

1 like

Een van de mooiste Moonphase horloges imho, heel veel plezier er mee!

1 like

Wauw​:ok_hand:t4::ok_hand:t4::ok_hand:t4:

1 like

Mooie aanwinst. Van harte!

1 like

Dat begrijp ik wel hoor. Sommigen zullen waarschijnlijk helemaal kriegel worden van dit asymmetrisch ontwerp

1 like

Gefeliciteerd! Niet mijn ding, maar ik snap dat je helemaal happy bent :+1: geniet ervan!

4 likes

Not my cup of tea. Maar straalt kwaliteit en originaliteit uit. Geniet ervan!

2 likes

Gefeliciteerd.

1 like

Schitterend horloge, werkelijk prachtig.
Veel (draag)plezier ermee.

1 like