Glycine automatic met Felsa Bidynator - Solid gold!

Zoals iedereen struin ik regelmatig advertenties af en als je dan een horloge tegenkomt van een paar tientjes van een bekend merk met zo’n achterkant dan moet je contact opnemen en de deal sluiten.

Een goudkleurige caseback is vrijwel altijd een indicator voor een massief gouden horloge. Al is het horloge nog zo stuk, in het ergste geval heb je een forse smeltwaarde en een onderdelen donor. Het is natuurlijk nog leuker als je er een leuk horloge aan kunt overhouden.

Eenmaal binnengekomen bleek de wijzerplaat toch wel zeer gehavend, jammer…

Untitled

Niet geschoten altijd mis ben ik toch begonnen om hem schoon te maken. Gewoon met wat Rodico ben ik begonnen hem iets te schoon te wrijven.

Untitled

Waarempel het is vuil

Untitled

De buitenste ring heeft zelfs een hele andere kleur
Untitled

Untitled

Zo goed als nieuw!!!
Untitled

Het uurwerk is een Felsa 690 beter bekend als Bidynator, dit is een vroege uit de jaren veertig (1942-1948) en is het eerste automaatuurwerk dat zowel linksom als rechtsom kon opwinden (ik heb een zwak voor bijzondere uurwerken). Dit uurwerk zie je bij ontzettend veel merken, kleine merkjes maar ook bij Breitling.

Untitled

Hij heeft een Amerikaanse patenaanduiding en dankzij speurwerk van Melvin zijn we er achter dat deze Amerikaans geleverd is.

Untitled

De opzet met een reverser rad zie je hier dus voor het eerst, dit maakte automaten meteen een stuk efficienter en bruikbaarder.

Untitled

Verdere demontage

Untitled

Verder is het een redelijk standaard opzet van de wijzerplaatzijde.
Untitled

De hele handel is dus uit elkaar geweest, gereinigd, gesmeerd en afgeregeld (foto series maak ik helaas nooit van uurwerken die ik voor het eerst doe)
Untitled

Untitled

Band er om en klaar is Geert!
Untitled

Oh had ik al gezegd dat de kast van massief 18K is? Ja, soms ben ik best een mazzelaar…

40 likes

Wauw wauw wauw! Mooi project, top gedaan!
Gefeliciteerd!

Mijn beste,

Fantastisch hoor!!
Mijn complimenten!!
Heerlijk om zo te kunnen grasduinen in de vervolmaking van een energiek horloge. :+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Wow! :thumbsup:

Topvondst en weer een mooie serie foto’s.

Gefeliciteerd Geert, supervonst èn leuk verslag :+1:

Om van zo’n lelijk eendje een fraaie zwaan te maken moet je toch wel wat in je mars hebben. Complimenten hoor.

Je bent zeker een mazzelaar. :smile:

Topklok, en ja mazzel dwing je af, goed gedaan Geert :+1:

Geluksvogel!!!

Geweldige vondst en resultaat. Prachtig :+1:

Prachtige klok Geert, gefeliciteerd!

:open_mouth:

Topkoop dat is 1.

Maar 2: Hoe heb je die wijzerplaat zo mooi gekregen? Gewoon constant deppen met Rodico?

Die heb je mooi opgeknapt, ziet er goed uit.

Lekker dan! Mooi uurwerk ook! :slight_smile:

Voor de zoveelste keer met bewondering een post van je gelezen, top hoor!

Knap hoor :slight_smile: En een goed oog voor kwaliteits koopjes!

Mooi!!!

Van harte :+1:

Mooi horloge en fantastisch werk! :+1:

Leuk horloge! Gefeliciteerd.

Bedankt voor het delen. :+1: