Graag advies.

Zeker, begin met de uitlijning en de algemene QC.

De mechanische uurwerken zijn gemiddeld van een betere kwaliteit. De kwaliteit van met name de ā€œgoedkopereā€ Seiko uurwerken zoals de 6R15, 4R36 en 7S26 is met de jaren steeds verder teruggelopen. Dat is bij Citizen niet het geval. Ik heb een aantal horlogemakers op leeftijd waar ik regelmatig kom, dat zijn mijn bronnen. Daarnaast mijn eigen ervaring met Seiko en Citizen, ik heb er een hoop gehad.

Ook: Bij Seiko kan je met gemak een horloge kopen voor ā‚¬1000+ met een uurwerk erin dat ook in Seiko horloges van een honderdje of 2, 3 zit. Dan loop je met je duiker van ā‚¬1100 met een uurwerk dat bijna een halve minuut per dag uit de pas mag lopenā€¦

1 like

Moet ik dan aannemen dat dat zo is?

Je hebt vrij forse polsen. De NY0040 zal denk ik iets aan de kleine kant zijn voor jou. De BN0151 zal beter staan. Daarnaast heeft die een solar uurwerk wat opzicht ook erg handig is.

Heb zelf een Seiko monster incomming. Denk dat je die ook wel tof zal vinden:

2 likes

Helemaal mee eens.
Op mijn 19cm pols vind ik de ny0040 eigenlijk net iets te klein.
Ondanks dat is het wel een fijn en fraai horloge.

1 like

Ik heb beide Citizens die je noemt. Beide hele fijne horloges. Zoals gezegd is de NY0040 een automaat, die wat meer afwijking heeft dan de eco drive, die op zijn beurt wat hoger/dikker van formaat is. Mijn ervaring is dat een blauwe niet altijd kan dragen, maar een fijn horloge is het wel.

Kijk ook eens naar de Citizen BN0100-51e, ook wel de Excaliber genoemd. Ook een eco drive (Solar), 200 meter waterdicht met schroefkroon en wat slanker.
Ideaal ding die ik nu als 2e horloge op vakantie mee heb. Er is een forumlid die er een prachtig item aan heeft gewijd.
Succes met je keuze en ga idd passen.

3 likes


Certina DS Ph200m. Wel wat duurder dan de orient, maar ook veel meer horloge. En met jouw pols past deze je prima :+1:

En ja een duiker kan altijd toch :wink: :slight_smile:

1 like

Allemaal bedankt voor de adviezen! Heb de BN0150-10E gekocht! Donderdag of vrijdag zou hij moeten komen. Spannend.!

Ik heb de zwarte besteld. Zal een fotootje plaatsenšŸ˜‰

2 likes

3 likes

Ben wel erg benieuwd naar de 18mm band. Lijkt mij wat aan de kleine kant. Maar we zullen zien! :sweat_smile:

2 likes

Van harte! Hoop die ā€˜ie jou in het echt niet tegenvaltā€¦ :slight_smile:

Ik heb diverse Seiko en Citizen ( en heb nog ) horloges gehad in een prijs range tussen ā‚¬ 125 en ā‚¬ 750 en mijn voorkeur gaat toch ook sterk uit naar Citizen naar mijn beleving net wat beter in afwerking en kwaliteit.

Er zijn ook wel wat bekende problemen met Seiko uurwerken maar het is natuurlijk wel zo dat deze in enorme aantallen geproduceerd worden en het merendeel zal heus wel naar behoren keurig zijn rondjes draaien.

1 like

Dat kan eigenlijk alleen in de vrije tijd.

Citizen prima, ik heb zelf een mini Turtle en SKX in dat segment, en dan heeft Orient toffe dingen.

Japanse duikers van 200-500 ballen altijd leuk. :+1::+1:

Alpina 300 Seastrong. Keertje wat anders. :wink:


Ben nog altijd blij met deze titanium versie

1 like

Erg mooi!!!

Kleur is persoonlijk. Deze kleur is dan niet echt mijn favorite. Model ziet er zeker goed uit!

Deze certina ziet er ook schitterend uit.

1 like

Duiker als dagelijks horloge? Hangt wmb v je dagelijkse omstandigheden en de uitvoering vh horloge.
Elke dag casual Friday? Dan kan elke duiker wnh wel. Zit je strak in pak, dan zou ik een iets nettere duiker kiezen, zoals bv een skx007 ipv bv een ruigere drukke duikers, zoals bv een fel oranje monster.

Bedenk vooraf ook op welke/wat voor een band je em vnl wilt dragen. Ik bedoel, rubber vind ik prettig voor tijdens het sporten, sauna en op reis, ivm makkelijk afdrogen en ergens om kunnen binden.
Maar voor normaal dagelijks dragen heb ik de voorkeur voor (blanke/coatingloze) metalen banden.
Daarbij is het vaak dat een horloge op metalen band en daarnaast los een rubberen of leren band erbij kopen, vaak goedkoper is dan horloge op rubber of leer en een metalen band erbij kopen.
Mocht je occasion overwegen, dan kan de band ook een rol spelen. Zo drogen bv rubberen bandje na verloop v tijd uit, met barstjes en scheuren tot gevolg. En leer slijt ook sneller dan n metalen band.

Betreft modellen, met jouw pols omvang zou ik eerder voor een wat groter horloge model gaan. Bv n Citizen Ecozilla, of wat beschaafder en retro n Seiko Turtle.

En de gouden tip blijft enorm ze IRL om je eigen pols te zien. Vaak genoeg gehad dat het op n plaatje er geweldig uit kan zien, maar helaas niet staat om de eigen pols.

Hoop dat dit alles je n beetje helpt. Mocht je meer gerichte tips willen,.dan zou ik adviseren om het EHBO lijstje in de FAQ door te nemen.

Ben er erg blij mee. Denk wel dat ik een metalen band
mooier zal vinden.

4 likes