Review: Citizen Excalibur Promaster BN0100-51e

Mijn eerste duiker is een feit! Het heeft een paar jaar geduurd, but it is done. Ik heb er geen spijt van. Ik moet eerlijk zeggen dat het best fijn voelt (en staat) om zo’n beater om de pols te hebben.
Mijn dank gaat in dit geval uit naar de mr.Citizen van dit HF forum, jullie kennen hem vast, de man welke in de afgelopen paar weken meer horloges heeft gekocht dan dat ik bakken koffie heb gedronken, the one and only mr.@slin! :wink:

Nils, bedankt voor de prettige ruildeal. Hoop dat je blij bent met de Seiko. Ik ben in ieder geval super blij met deze Citizen!

Ik heb hem nu enkele weken in mijn bezit, dus ik dacht, een kleine review is wel op zijn plaats. Reviewen vind ik sowieso leuk, het zorgt er voor dat ik meer te weten kom over een bepaald type horloge en/of merk. Ach ja, ieder zijn ding. Houdt me van de straat.

Citizen
Het is mijn 2e Citizen, dus ik dacht, ik ga me eens wat verdiepen in het merk. Waar komt die naam eigenlijk vandaan? Nou, die blijkt rond 1924 te zijn verzonnen door de burgemeester van Tokyo, bij de uitgave van hun eerste zakhorloge, de “Caliber 16 pocket watch”. Ze hadden toen nooit kunnen voorzien dat Citizen zou uitgroeien tot één van de grootste horlogeproducenten op deze aardkloot!
Citizen blijkt ook een enorm innovatief bedrijf te zijn. Ze zijn het eerste bedrijf dat op de markt kwam (1976) met een analoog Quartz horloge met “Solar Cell technology” genaamd de “Cryston Solar Cell”. (plaatje hieronder is afkomstig van Crazywatches: Link). Erg gaaf en ik ben benieuwd of iemand hem hier heeft? Nils?

Dit is vervolgens verder ontwikkeld tot hun huidige en welbekende “Eco-Drive” uitvoering. Mooie hiervan is dat voor het opladen iedere lichtbron gebruikt kan worden, dus naast zonlicht is TL verlichting, een kaars of je bureaulamp voldoende om even bij te laden. Is hij eenmaal vol, dan blijft het klokje ongeveer 6 maanden lang lopen. Batterij vervangen zal gedurende je leven waarschijnlijk niet nodig zijn. Hoe fijn is dat!

Bulova
Wat ik niet wist is dat Citizen al heel lang een connectie heeft met Bulova. In 1960 tekenden de bedrijven een overeenkomst. In deze overeenkomst stond dat Citizen binnenwerken en horloges zou leveren aan Bulova en daartegenover stond dat Citizen de Amerikaanse markt niet zou betreden. Deze overeenkomst heeft ongeveer 15 jaar geduurd. Uiteindelijk, in 2008, heeft Citizen Bulova zelfs overgenomen!

De Citizen Excalibur Promaster BN0100-51e
Wat me heel lang tegenstond bij duikers (en nog steeds een beetje) is de wijze waarop de uren meestal worden weergegeven (bijvoorbeeld bolletjes) en het type wijzers welke vaak gebruikt wordt (smal aflopend met ineens een knaller van een punt erop). Klopt niet, althans volgens de kronkels in mijn hoofd. De Citizen Excalibur heeft nog steeds wijzers in de vorm van een punt (zoals je ook ziet op de verkeersborden), maar niet zo lieftallig rond, gewoon lekker rechtlijnig en strak… Hier kan ik tenminste naar kijken zonder kortsluiting te krijgen. :robot:
Het is een echte duiker, dus 200m gecertificeerd. Al zou 2 meter voor mij voldoende zijn geweest.
Duidelijk gebaseerd op de welbekende Rolex, maar welke duiker is dit niet…

Binnenwerk
Het horloge heeft het eerder genoemde Eco-Drive binnenwerk (Miyota). Ziet er niet zo interessant uit als een mechanisch binnenwerk, maar ik vind het wel een erg interessante ontwikkeling. Op het www vond ik een diagram waar, voor leken zoals ik, in beeld gebracht is hoe één en ander werkt:

Kast en Glas
De kast is van rvs en is aan de zijkanten en bovenzijde geborsteld. De schuine zijden zijn gepolijst. Leuk detail! De diameter van kast is 41mm en de hoogte van 12mm. Voor mij een mooie maat. Helaas zit er geen saffier glas in, maar heeft men mineraalglas gebruikt, maar ja, je kunt niet alles hebben!

Wijzerplaat
De kleur van de wijzerplaat is antraciet en zorgt voor een mooi contrast met de indices (opgelegd) en de bezel. De merknaam Citizen is op de dial gedrukt ipv opgelegd. Het is niet anders…
De lume is erg goed. Enige wat mij stoort is het verschil in kleur tussen de lume van het rondje op de bezel en de lume van de indexen op de wijzerplaat. Zal wel een reden hebben, maar ik snap het niet.
Ik weet dat er ook een blauwe uitvoering hier op het forum rondzwerft, ook erg mooi in mijn optiek.

Kroon
Zoals jullie weten hou ik er van wanneer het logo in de kroon is verwerkt. They did a damn good job. Wat ik helemaal gaaf vind is de dubbele kartel. Een leuk detail en je kunt er lekker aan draaien. Ook over de grownguards ben ik erg te spreken. Het is een zogenoemde schroefkroon.

Band
De band… Wow… De beste stalen band welke ik tot nu toe heb gehad. Mijn probleem is dat ik nogal uitzet en krimp :scream:, afhankelijk van de temperatuur. Die stalen banden werken dan niet echt mee. Hier zit een zogenaamde divers extension op. Binnen een halve seconde stel je de band bij. Heerlijk. En dat voor dit prijsniveau. Kunnen veel merken nog wat van leren.
Er zitten al wel de nodige beschadigingen op aangezien ik dit als mijn beater watch gebruik.

Enige irritante is de bandmaat aan de kast, 23mm. Niet veel voorkomend, maar met zo’n band wil je ook niet wisselen.

Nog even kort de belangrijkste specs.van deze Citizen BN0100-51e:
Glas: Mineraalglas
Kast: RVS
Kleur: Zwart/antraciet
Diameter: 41mm
Dikte: 12mm
Kaliber: Miyota E168
Type: Duiker / Beater
Water resistence: 20 bar. Je kunt dus lekker los gaan 

Bronnen: Where did he get all this nonsense :innocent::

Wiki
Watchtime - History Citizen
Crazy watches

Binnenkort komt mijn 2e duiker. Al ben ik hier afhankelijk van ene mr.@HanDavinci :yum:
Nog wat extra foto’s:

In de pocket:

In het gras:

Op een boek:

In de tuin:

Op tafel:

Black, white and a little blue:

That’s all folks. Fijne avond,
Groetjes, Wander

45 likes

Voor 95% spelen we niet meer, en de tweede plek is de eerste verliezer. Daarom nog even geduld tot het pakketje uit de UK er is :sunglasses:

De Citizen is erg tof, en ik heb wat nieuws geleerd. Ik wist helemaal niet dat Bulova nu van Citizen is!

2 likes

Welgemeend gefeliciteerd Wander, het enthousiasme spettert vanuit het verhaal over m’n scherm, geweldig!

Heel veel draagplezier gewenst!:+1:

2 likes

Die kast is erg strak :ok_hand: Mooie klok!

1 like

Leuke review van een prachtige aanwinst. Geniet er van.:+1:

1 like

Wederom een fantastische review. Ik ben benieuwd, maak je aantekeningen over een langere periode en ga je daar dan eens goed voor zitten, of vloeit het zo uit je vingers te toetsenbord op?

:clap:

1 like

Mooie review Wander! En je haalt me bijna over toch nog eens mijn mening over duikers te herzien. :wink:

1 like

Die 23mm bandaanzet was een altijd een dealbreaker voor me. Maar misschien moet ik het gebrek aan bandenswappen voor dit model maar eens door de vingers zien…

1 like

Hey @wander weer een hele mooie review, dat kan jij echt als de beste!!:blush:

Ik heb me eerst effe rot gezocht naar wie de eigenaar is van die eerste ‘eco-drive’, niet gevonden maar weet wel dat het of @MartijnV is of @LeenV, en dat horloge is gelijk ook zijn geboortejaarhorloge. Hij is i.i.g niet van mij(jammer genoeg).

De blauwe Citizen Excalibur heb ik wel😊

En de versie van jou heb ik ook op die heerlijke stalen band, echt super makkelijk te verstellen😊…en gebruik deze ook als beater

En ben zeker ook heel tevreden met onze ruildeal!
Prachtig horloge de SARY055 en zit bij mij precies goed🖒😊

2 likes

Topverhaal wander. Met veel genoegen gelezen en veel plezier gewenst van deze geweldige duiker.

1 like

Deze is inderdaad heel mooi, niet zo propvol met wijzertjes.
@Slin ik heb hier twee uit 1976 waarvan de linker de oudste is met de oude versie van de horlogeband. De rechter is een paar maanden jonger, loopt al met de varta V15h accu, ik moet er nog wel eens naar kijken (ooit)
(Gauw ff op de foto gezet)

8 likes

Ah…jij was het😊…kan bijna niet anders😉…mooi hoor😍

Die rechter is ook vet…heb je die nog maar pas? Zag zo een in een bieding staan…en ik was te laat🙃

1 like

Die ligt al meer dan een jaar te wachten tot ik er eens aan toe kom…
Deze “oer eco’s” worden ook steeds duurder.

2 likes

Ja zeker duur…maar kan bv die 'with solar cell" ook niet echt veel vinden…

Leuke, goed geschreven en eerlijke review Wander :thumbsup:
Ik kan de meeste bevindingen beamen, buiten de bandenmaat was het enige irritante aan dit horloge het naast de indexen tikken van de secondenwijzer. Ondanks dit euvel blijft deze een topper in zijn prijsklasse.

4 likes

Mooi verhaal, leuke foto’s, cool om te zien dat er gewoon lekker veel moeite in zo’n review wordt gestoken. Chapeau!

Fixed that for you. De Sub heeft daadwerkelijk niet het patent op roterende bezels.

Deze Citizen heeft een dermate eigen smoel dat je je geen zorgen hoeft te maken dat ie voor een Rollie wordt aangezien: De wijzers, de indices, het font en gode zij dank de afwezigheid van zo’n datumloepje… Ik vind 'm trouwens inderdaad tof, met de strakke wijzers, daar heb je helemaal gelijk in.

Zou ik jou nog niet laten weten hoe het gaat met dat saffiertje wisselen bij die krotenkokers in Oosterwolde? Als ik mijn promasterke terug heb laat ik je weten of ze aan te raden zijn. :slight_smile:

1 like

Trouwens… Erika’s Originals, de 22mm versie, is vrij dik en een beetje stretchy, dus die zou je kunnen proberen als je geen 23mm NATO vindt. Ik denk dat die cool zouden staan op dit type horloge.

1 like

Hele mooie review van je leuke aanwinst :thumbsup:

1 like

Mooie review, leuk om te lezen.

1 like

Bedankt iedereen voor de leuke reacties :+1:

Ik heb alle tijd, dus doe lekker rustig aan. Het gaat er om dat je er plezier aan beleefd :+1:.

Haha, meeste tijd gaat in het verzamelen van de info zitten. Ik heb een schrijfblok naast de bank liggen waar ik af en toe notities op maak. Soms surf ik wat op de tablet en wanneer ik interessante info tegen kom, noteer ik het. Het verhaal heb ik dan zo gemaakt. Paar pics schieten (andere hobby) en dan heb ik het vervolgens in een half uur/uur wel gefikst. Heb nogal een drukke baan, dus dit is een fijne afleiding voor mij.

Ooit :wink:… Dit zou wel een duiker zijn om het mee te proberen. Ze zijn niet al te duur en je weet dan of het wat voor je is. Ik ben iig blij verrast.

Yep, en anders hebben we altijd Ko of één van onze andere bandenvrienden nog :wink:

Ik wist niet dat jij deze had, al had ik het kunnen weten. Erg mooie uitvoering met een mooie kleurencombi :+1:

Hallo Martijn. Gaaf hoor. Ik wist, tot het schrijven van deze review, niet van het bestaan van deze horloges. Erg mooi om te zien!

Jammer dat dit bij jou niet klopt. Gelukkig tikken ze bij mij wel de indexen aan. Kan me voorstellen dat dit irriteert…

Thanks :wink:

Ben benieuwd en hoor het graag!

Thanks for the tip. Ben zelf niet erg van de nato’s, maar misschien dat ik het binnenkort eens ga proberen. Wie weet herzie ik mijn mening ook op dit vlak! :smile:

2 likes