Review: Citizen Excalibur Promaster BN0100-51e

Ik ga heel eerlijk zijn ik vind het gewoon niet zo’n enorm mooie klok.
Maar dan toch heb ik jouw review met plezier gelezen en naarmate dat ik verder las begon ik er toch wel respect voor te krijgen.
Grappig hoe dat werkt.:grin:
Hij staat nog steeds niet hoog op m’n wanted list(alleen al omdat die al veels te lang is :sweat_smile:) maar begrijp hem wel nu!

Top content :thumbsup:

1 like

Frisse en interessante review! Goed geschreven. Leuk klokje ook, al moet ik heel eerlijk zijn: ik ben meer benieuwd naar jouw en @HanDavinci 's lovebaby, de SKX 62Mas.

2 likes

:point_up: Dat ook ja:joy:

2 likes

De lume van de wijzers en de wijzerplaat had een afwijking (wit vs groen).

Dus deze week komt er een relumeset binnen en ga ik eens 10 wijzers in de la een nieuw kleurtje geven voordat ik aan de wijzerplaat van de 62MAS begin.

Dus dat :sunglasses:

3 likes

Veel succes, sir :sunglasses:

2 likes

Met heel veel plezier en genoegen je review gelezen Wander, knap werk. Wat mij betreft is dit model een van de fijnere Citizens van het moment. Inderdaad een heel strak en wat mij betreft orgineel ontworpen duiker van een fabrikant welke de laatste tijd de waardering op HF krijgt die het verdient.

Bedankt voor de moeite en heel veel plezier ermee! Mocht je deze kwijt willen geef maar een seintje…:slight_smile:

2 likes

Thanks Victor! Deze gaat het nest niet verlaten. Trouwens, je zou hem tegen die tijd denk ik ook niet willen. De band heeft al de nodige krassen en ik ben bang dat ook de kast er niet mooier op gaat worden :wink:.
Het is erg fijn om een degelijke beater te hebben. Voorheen had ik tijdens het klussen goedkope Chinese klokjes om de pols, maar die begaven het al snel :hammer:.

2 likes

Ik was in de review trouwens nog 2 pics vergeten…
Lume (zie het kleurverschil. Ik snap het niet…)

**De welbekende “achter het stuur” :wink: **

2 likes

De Lume? Met een beetje fantasie om goed helder voor ogen te hebben tijdens het duiken dat de groene pip toch echt slaat op het moment dat je onder water ging, om zo zeker te zijn dat je goed ziet hoeveel tijd je nog hebt. :slight_smile:

Wat betreft onze Juwelier Simons in Oosterwolde is het op een totale sof uitgelopen. Ze hadden bericht gekregen van hun horlogemaker dat op deze Citizen toch echt alleen het oorspronkelijke glaasje te zetten was, en vertelden me vervolgens dat het vervangen van het mineraalglas op 120 Euro uit zou draaien.

Die keutel heb ik direct ingetrokken, maar ik vroeg wel of ze 'm even onder de Elma WR tester door konden gooien, begint de dame één of ander blaartrekkend verhaal over het vervangen van alle pakkingen en alle pushers. Ik counter dat door te zeggen dat ik toch echt alleen even een rapportje wil zien… Ik kan hem eind van de week onaangeraakt weer ophalen.

Dus, voor de Modders, Bouwers en Mainenance mannen op dit forum: @HanDavinci, @PeterLC, @Arie_Kabaalstra, @Inca: De juwelier gaf geen reden op waarom op dit horloge geen saffiertje te zetten is. Terwijl ze wel zeiden “Wij hebben een slijperij, en als wij het niet kunnen kan niemand het”, en daar erger ik me dood aan. Ik heb me nu tot doel gesteld er desnoods zelf een saffiertje op te zetten (gereedschap aanschaffen, etc) om ze die later onder de neus te gaan wrijven.

Waar sourcen jullie saffier? En als ik met een maat en dikte kom, vallen die gewoon volgens die spec te bestellen en tussen die Citizen te drukken? Ik kan me niet voorstellen dat een vlak glaasje zo’n raket-wetenschap moet zijn.

GRRRRRRRRRR. :rage: :persevere:

1 like

Jawel.

Desnoods te lijmen met uv lijm, maar dat is no-biggie.
Ik koop al mijn saffier tegenwoordig bij Crystal Times

1 like

Bedankt voor de update. Jammer dat het hier op uitgelopen is… :worried:
Je hebt nu iig wel een leverancier uitgesloten (In het kader van het glas is altijd half vol)…

Met GRRRRRRRRRR krijg je er echt geen glas in.

Je kunt hier allerlei diktes en diameters oplopende met 0.5mm bestellen. De dikste maat 2,40mm komt op £ 9.95 voor 17mm tot £49.95 voor 45.0mm

Dus oude glas eruit, kijken of de plastic ring nog voldoet, maat opnemen en bestellen.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

Leuk horloge en leuke review!!!:grinning::grinning:

1 like

beter de ring ook vervangen… glas gewoon met pakking bestellen…

Elke groothandel verkoopt glaasjes, en er zijn ook “Glazen groothandels” zoals Horlogeglas.nl, die kunnen ook op maat slijpen… dus…

I call Bullshit… lot’s of it… zoals gezegd, Horlogeglas.nl kan het ook… en als het moet, zou ik zo een machine kunnen bouwen om horlogeglazen op maat te slijpen, en als ik het kan verzinnen, dan is er vast wel iemand die het al gebouwd heeft… een opticiën kan tenslotte ook brilleglazen op maat slijpen… en da’s wel wat anders dan een horlogeglas… want zeker bij bifocale glazen of glazen met een cilinder moet de sterkte van het glas ook nog eens “uitgericht” ten opzichte van de vorm zitten, anders krijg je binnen 10 minuten schele hoofdpijn van je nieuwe bril…

2 likes

Bedankt Arie. http://www.horlogeglas.nl lijkt idd een goed adres te zijn. Zodra de eerste beschadigingen op het glas komen stuur ik de familie daarnaartoe.
De familie :wink::

2 likes

Klein addendum:

Ik heb het horloge wat onverrichterzake naar Juwelier Simons gebracht is terug gehaald, en moet m’n reactie nuanceren:

Ze wilden het saffier glas niet plaatsen omdat ze bang waren voor de waterdichtheid. Da’s een beetje irritant, maar er moet wel bij gezegd worden dat ze het horloge met een WR testje terug hebben gegevn, en dat mij dat geen cent kostte. Ik wilde nog wat betalen voor die test, maar het hoefde niet.

Dus ofschoon ze niet gedaan hebben wat ik wilde: Hele nette juwelier die wel goed communiceert en boven verwachting netjes handelt.

1 like

Ik had oorspronkelijk de oranje versie.
Het bandje vond ik niet echt mooi, dus vervangen door de mooie en handige citizen stalen band.

Daardoor is het toch een beetje een unieke combinatie geworden, doordat de eerste twintig minuten zilver gekleurd zijn en het diver’s logo oranje is.

Maar, ik ben het eens met de review: mooi horloge

3 likes

Ook een mooie​:slight_smile:…die met de gele wijzer vind ik ook cool!:blush:

1 like

Mooie uitvoering! Wist niet dat deze er was.
De band is idd top :thumbsup:

Hij was er een paar jaar geleden, maar volgens mij is hij inmiddels uit het assortiment. Maar ik ga er mijn hoofd niet op verwedden :wink:

1 like