Dilemma.. voor 15e verjaardag

Valt wel mee toch? Eén keer in de zoveel jaar even naar de horloge maker brengen. Zie ik persoonlijk niet als een hoop gedoe. Het enige wat ik wel wat meer gedoe vind, is dat ze fragieler zijn dan een quartz, waardoor je veel meer moet opletten qua harde schokken etc. Dus je moet meer nadenken of je hem wel of niet kan dragen.

Dan vind ik het soms verademend om mijn Casio Fw-91 om te hebben. Hoef je daar ook niet meer over na te denken :joy:

2 likes

En dus op 15-jarige leeftijd een hoop gedoe met onderhoud, tenzij hij altijd binnen zit te lezen :sweat_smile:

3 likes

Absoluut mee eens, ik zou hem persoonlijk ook niets geven van jouw selectie (behalve die citizen uit de tweede post) wetende dat als hij maar een beetje op mij zou lijken er niks van heel blijft.

Ik vond de casio duro een gooie suggestie, of de invicta 1953. Een nieuwe of tweedehandse seiko 5kx kan ook. Zelf had ik toen ik zo oud was een quartz horloge van bertuci. Legergroen op een nato. Dat ding klapte overal tegen aan maar loopt nog steeds.

3 likes

De Casio Duro zou ik zelf niet aanraden gezien de afmetingen en niet automaat zijnde.

Mocht de keuze op de Invicta 1953 vallen, heb ik nog een full set in nieuwstaat vanuit de forum inkoopactie. Het staat je vrij om een PM te sturen. :+1:

Verdere tips:

  • Orient Kamasu
  • Citizen NY0040
  • Seiko 5KX
1 like

Ik sluit mij aan bij @Rubiod

Op zijn weg naar volwassenheid zou die knul zelf een keuze moeten mogen maken

“Fouten” horen ook bij een goede horlogeopvoeding :slightly_smiling_face:

1 like

De Citizen Excalibur Promaster BN0100-51e.
Eco-drive, solar techniek voor een zeer betaalbare prijs, nooit meer batterijtje wisselen, altijd de juiste tijd.

Volgens mij is deze 40mm in doorsnee, buiten de kroon.

Een review staat hier.

3 likes

Die Citizen is geloof ik 50mm lug to lug daarom is t voor mij ook nog een twijfelgeval.

1 like

Casio voor dat geld ook nog eens onverwoestbaar, al is het glas een dingetje.

Ik werkte in die tijd in een supermarkt, zat binnen videogames te spelen, zat te lezen of was aan het bieren. Ik heb in m’n hele leven nog nooit een horloge naar de kloten geholpen wat waterdicht was.

Het hangt van de tiener af.

3 likes

Wat denk je dat de gemiddelde 15 jarige wel niet doet?

2 likes

Glycine combat sub 36mm? Wel dubbel het budget maar dan heb je ook een mooi draagbaar horloge op staal.


Ik weet het. Ze moeten eens een kast maken tussen hun 36mm en 42mm varianten in.

Als je echt aan het budget vast hangt dan zou ik ook de ny0040 van citizen voorstellen. Maar er is iets met de lugs waardoor ie voor mij een pak groter draagt dan pakweg een squale 1521 van dezelfde diameter. En geloof mij: de originele stalen band gooi je snel in de kast om er iets comfortabeler aan te hangen hoor.

2 likes

Gewoon wat anders kiezen: Van ‘s werelds eerste producent van automatische horloges. Geen massaproduct.
Automaat, safierglas, 40mm. Staat mooi bij elke willekeurige band.
De Fortis Spacematic Steel.

2 likes

Longines Hydroconquest?

39mm
Automaat
Duiker

2 likes

Budget 100-200 euro :grimacing: Mocht je er een te koop hebben voor dat bedrag hou ik me aanbevolen :wink:

Ah dat had ik even niet gezien

2 likes

Je kunt ook niet alles zien :wink:

1 like

Ik heb zelf nu een kleine 2 maandjes de Casio Edifice efv-130d zeker een aanrader voor het geld, past ook op meerdere straps!

4 likes

Ik wel, 2 stuks, de ene is niks meer van over de andere functioneert maar is niet meer waterdicht.

Tja. dat doet me aan m’n broer denken. Die hielp ook alles naar de sodemieter wat ie in handen kreeg. Toen kocht m’n moeder een onbreekbaar speelgoedautootje voor 'm. Prompt had ie dat ding gebruikt om de rest van z’n autootjes te vernielen. :slight_smile:

Maar goed, de vraag is of de zoon van TS ook zo’n losgeslagen kanon is, of dat ie zich wel als een mens kan gedragen.

2 likes

Ik zou zeker een Seiko overwegen met een display caseback. Voor jongere generatie is alles al digitaal en dan is het leuk inzicht krijgen van de techniek van een mechanical uurwerk. Seiko heeft genoeg keuze in modellen, gerenommeerd merk, goed verkrijgbaar voor schappelijke prijzen. Ook nog een beetje waarde behoudend.

2 likes

Dat was Perrelet in 1777. Gevolgd door Mr Sarton die in 1778 de 360 graden roterende rotor uitvond. Automaten zijn toen door Breguet nog een tijdje gemaakt, maar in vergetelheid geraakt.

In 1923 vond Harwood opnieuw een automaat uit, maar dat was een bumper-ontwerp. Daarna pakte Rolex zijn “vinding” in 1930 en innoveerden ze het zodat er weer een 360 graden rotatie mogelijk was, terwijl er 35 uur krachtreserve in de veer zat. De in 1948 geïntroduceerde kogellagers kwamen van Eterna, waarna Seiko nog een duit in het zakske deed met magic lever bi-directioneel opwinden.

Dat Fortis in 1926 een dealtje maakte met Harwood neemt niet weg dat ze zo’n 150 jaar na Perrelet / Breguet / Sarton bezig waren. :slight_smile:

De eerste massaproducent van polshorloges met andermans bumperautomaat kun je van me krijgen.

3 likes