Dilemma.. voor 15e verjaardag

Ik zou zeker een Seiko overwegen met een display caseback. Voor jongere generatie is alles al digitaal en dan is het leuk inzicht krijgen van de techniek van een mechanical uurwerk. Seiko heeft genoeg keuze in modellen, gerenommeerd merk, goed verkrijgbaar voor schappelijke prijzen. Ook nog een beetje waarde behoudend.

2 likes

Dat was Perrelet in 1777. Gevolgd door Mr Sarton die in 1778 de 360 graden roterende rotor uitvond. Automaten zijn toen door Breguet nog een tijdje gemaakt, maar in vergetelheid geraakt.

In 1923 vond Harwood opnieuw een automaat uit, maar dat was een bumper-ontwerp. Daarna pakte Rolex zijn “vinding” in 1930 en innoveerden ze het zodat er weer een 360 graden rotatie mogelijk was, terwijl er 35 uur krachtreserve in de veer zat. De in 1948 geïntroduceerde kogellagers kwamen van Eterna, waarna Seiko nog een duit in het zakske deed met magic lever bi-directioneel opwinden.

Dat Fortis in 1926 een dealtje maakte met Harwood neemt niet weg dat ze zo’n 150 jaar na Perrelet / Breguet / Sarton bezig waren. :slight_smile:

De eerste massaproducent van polshorloges met andermans bumperautomaat kun je van me krijgen.

3 likes

Tis een voetballer… en gaat naar school… ik denk dat het wel gaat meevallen… althans… dat hoop ik maar…

1 like

Je hebt gelijk.
“ De eerste fabrikant die het automatische uurwerk in massaproductie nam”
:wink:

1 like

Haha dit zou mijn broertje ook kunnen zijn. Wij hadden vroeger een skelter van Berg. Niet zo’n modern half plastic geval maar echt een stalen ouderwetse skelter. En hij kreeg het nog voor elkaar de achteras eronder uit te rijden.

On topic: is dit niet wat?

3 likes

Dat was ook mijn 1e gedachte, maar past niet echt in het budget.

2 likes


Oriënt Sparta.

2 likes

Die is cool… tnx… maar net gekeken… uitverkocht…

Budgetten zijn er om op te rekken.

1 like

+1 voor de Kamasu

4 likes

Al eens gekeken naar Zelos watches?
NH35 uurwerk, originele kleurstellingen en lekkere lume.

Nieuwprijzen lopen een beetje uiteen per model, maar 2e hands soms wel te vinden.

Hier mijn Swordfish Ti op verschillende banden.


4 likes

Seiko en Citizen lijken mij wel gegadigden…
Mocht je alsnog quartz in overweging nemen, heeft de G-shock ook vast wel iets wat een 15-jarige aanspreekt.
E.e.a. uiteraard afhankelijk van hoe de jarige zelf in elkaar steekt een welke uitstraling die heeft.

De klassieke Casio modellen doen het tegenwoordig ook weer gewoon goed onder de jeugd.

1 like

Deze leeftijd en dito activiteiten? Quartz! Niet moeilijk over doen, kan tegen een stoot en wat al eerder is vermeld: niks mis mee en hij mag zijn eigen weg toch vonden in horlogeland? Met mij is het uiteindelijk ook goed gekomen :thinking: :joy:

2 likes

Oh, en als je toch op automaat uitkomt en bankiert bij ING: in de rentepunten winkel seiko 5 sports met aantrekkelijke korting. Geen idee van de diameter

1 like

Dit. En ik kan me voorstellen dat hij het horloge niet dagelijks draagt en dan is een automaat misschien nog hinderlijk ook.
Koop gewoon een mooie quartz van een goed merk. Als de horlogeliefde eens blijft hangen heeft 'ie over 15 jaar nog steeds een leuk horloge. En als je het samen uitzoekt start je al met een leuke herinnering. En dat is veel meer waard dan het type uurwerk. Of het horloge überhaupt…

1 like

:rofl::ok_hand:

1 like

Wijze woorden.

1 like

Ik heb toen ik 16 was ook een mooi horloge gekregen van mijn vader. Samen naar de juwelier gegaan en jarenlang dat horloge met heel veel plezier gedragen en mooie herinnering aan dat we samen zijn gaan uitzoeken. Inmiddels draag ik het horloge niet meer, maar heeft wel een prominente plaats in mijn horlogedoos.

En ja, lekker een quartz kopen. Sowieso helemaal niets mis mee, kan beter tegen een stootje en hoeft alleen af en toe een nieuw batterijtje in gedaan te worden.

3 likes

Het is al vaker geschreven, ga naar een juwelier, noem een bedrag en laat hem zelf iets uitzoeken.
Daarna nog wat gaan drinken en jullie hebben een leuke middag en je zoon een mooi horloge.

3 likes

Nixxx…. :wink: