Helicon duikhorloge

Omdat ik hem nog niet eerder ben tegengekomen en hij zo lelijk is dat ik hem mooi vind. Wat vinden jullie mooi of lelijk?
De decentrale secondenaanduiding op7 uur kende ik nog niet, datum op 4 uur en kroonpositie op 4 uur kennen we natuurlijk al van respectievelijk zenith en Seiko.

4 likes

Mijn beste,

Tja, het is even wennen!!
De wijzerplaat op zich vind ik wel een uitdaging.
Maar de plaats van het datumvenster vind ik in deze zeer storend!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Ik heb helemaal niets met duikers maar deze vind ik leuk.
Erg leuk zelfs. Ik zou hem zomaar willen hebben.

1 like

Leuk ding!

Het lijkt me dat het uurwerk een klein beetje naar rechts gedraaid in de kast zit waardoor je de datum en kroon op 4 krijgt. Dit verklaart dan ook de secondewijzer op 7.

Wat zijn de afmetingen van dit horloge?

1 like

Deze is prachtig, is toch van Bassie geweest?

3 likes

Vanwege de afwijkende kleuren/vormgeving vind ik dit juist een heel leuke duiker!

2 likes

Zeer bijzonder!

[URL=http://s499.photobucket.com/user/phj3/media/077.jpg.html][/URL]

Ik heb ook een Helicon, het lijkt erop dat in jouw model het uurwerk gedraaid is om zo de typische configuratie te krijgen van kroon, secondenwijzer en datum.

2 likes

Ja, dat merk heeft opvallende modellen uitgebracht, ik vond deze jaren geleden op een rommelmarkt.
Er was niets aanwezig op de bezelring, daarom eentje van Seiko gebruikt.

Voor mij liever niet. Haha

Li ricchi cchiù chi nn’hannu, cchiù nni vonnu.

1 like

Dacht even dat de Brabantse vlag in beeld kwam :grin: als Brabo…
Heel apart en gaat hij weg…een PB zou ik de maak mogen zijn…

1 like

Deze Helicon was mijn allereerste in 1971 het glaasje is er niet al te best meer aan toe en een nieuw bandje zou ook wel mogen zie ik nu.

Ik heb twee jaar later een blauwe Helocon duiker met rubberen band gekregen maar die is helaas gestolen.

1 like

Je hebt idd gelijk, ze hebben het uurwerk gewoon een slag gedraaid.

@vouwfietser Hij komt niet van Basje zover ik weet :slight_smile:

@diashock Ik kom dit merk regelmatig tegen, volgens mij vroeger vrij goedkope horloges maar meestal wel een redelijk uurwerk, in de duiker zit ook geen penanker zo te horen maar krijg het deksel niet geopend.

Alle Helicon’s die ik tot nu toe heb gezien hadden een fatsoenlijk uurwerk, ik meen France Ebauche, maar ik kan me vergissen…

1 like

Ik heb even het deksel van de duiker er afgeschroeftd en het uurwerk is een Lorsa P75.
De breedte van de kast is trouwens ruim 51 mm !


Ruim 3 jaar oud de Topic maar ik blaas hem toch nieuw leven in met mijn Helicon duiker. Klein maar “loopt” fijn apparaatje maar meer weet ik er ook echt niet van…?
Iemand die kan vertellen in welke periode de helicon duikers op de markt verschenen?
Ik ben benieuwd.

Typisch jaren 70 skindivertje.
Zo te zien met een France Ebauches uurwerk er in.

1 like