Herstelling + Service : Omega 1310 quartz

Ik kreeg deze Omega Constellation Quartz binnen van een klant. Zijn opa had hem laten vallen… Volgens mij had die opa hem meerdere keren laten vallen :slight_smile: Sinds de val liep het horloge achter.

Robuuste quartz en redelijk vuil aan buitenzijde van de kast. Intern het horloge viel het gelukkig goed mee.

Wijzerplaat is blijkbaar goed vastgedrukt geweest tegen de kast. Bij terugplaatsen zie je dit niet meer.

Eerst alles uit elkaar en reinigen. Circuit en coil uiteraard niet

Eerst tirette en bijbehoren plaatsen. Veel onderdeeltjes en veren op een kleine plaats

Dan canon pinion en minutenrad. Het minutenrad zijn twee magnetische radaren op elkaar. Via dit systeem kan men bij eenmaal uitrekken van de kroon enkel de uurwijzer veranderen wat handig was als men vroeger naar verschillende tijdzones ging.
Het bovenste rad stond schuin en zou kunnen verklaren waarom deze niet altijd met de minutenpijp ingreep. Was niet te vinden via cousins, maar ik had nog een 1310 donor binnenwerk liggen en hieruit gewisseld.

Dag en datumverzetting systeem. Ook hier een magnetisch rad voor de datum. Op zich een slim systeem. Bij 24h wordt het onderste magnetische datumverzettingrad verzet en neemt het bovenste mee. Zo wordt de datum verzet. Bij de sneldatumverzetting wordt enkel het bovenste magnetische datumverzettingrad gedraaid.

De elektronica plaatsen

seconderad, de jewels apart olie geven

Nieuw glaasje besteld

Nieuw bandje erop en weer klaar om te dragen. Datumverzetting werkt perfect en het uurwerk houdt de tijd.

44 likes

Mijn beste,

Goed gedaan hoor!!
Ziet er weer “pico bello” uit!!
En kan zo de “tand des tijds” weer aan!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Heerlijk altijd dit soort verslagen, dank voor het delen!

1 like

Knap werk!
De motor unit kan je nog uit elkaar halen trouwens, die witte klem losmaken en dan het asje lostrekken dat door de spoel heen gaat.

1 like

Mooi verslag ! Super leuk en interessant om de zien en te lezen!!
Deze kan weer een paar generaties mee haha!

Mooie restauratie en leuk verslag!

Super, wist ik niet. Dacht dat het 1 geheel was :slight_smile:

1 like

Mooie foto’s, het horloge ziet er weer gaaf uit,! :ok_hand:

Fijn verslag weer Bart, bedankt!

Dank voor het delen van dit mooie verslag. Service van quartz uurwerken zie je hier niet vaak langskomen, dus wel eens interessant om te zien.
Als er bij een quartz iets niet werkt heb ik al gauw de neiging om er maar een ander uurwerkje in te mikken. :grin:

1 like

Zeer pittig kwartsje…! Mooie reportage, top. :+1:

Vakwerk en een mooi verslag!!
Kan weer jaren mee :sunglasses:

Dank voor dit mooie verslag. Heb zelf een Omega Seamaster Mariner met hetzelfde caliber.

Mooi in beeld gebracht, leuk om te lezen, thnx :+1:

Dit is weer genieten, prachtverslag met mooie inzoombare foto’s, top
:+1::+1::+1:

Prachtig verslag :point_up:

Gaaf verslag keep them coming. Ziet er top uit

Mooi verslag. Bedankt voor het delen.

Bedankt voor het delen. Ik kan hier van smullen. Zelf tob ik momenteel over het loskrijgen van een kroonpen van een Pulsar horloge, waarvan een paar cijvers opnieuw vastgezet moeten worden. Ik bedoel maar. Jouw verslag en zeker ook de foto’ s verdienen een dikke pluim.
Groet. Richard.

Goed gedaan. Heb ik respect voor.