Omega mariner quartz uit 1974

Ik had op marktplaats een omega gezien met “vastgelopen motor”. Een uitdaging dus :smile:
Na een prettig contact met de verkoper de omega vlot ontvangen. (ik stuur hem straks de link naar dit topic)
Eerst wat leesvoer doornemen, deze site is altijd de eerste die ik bekijk voor informatie over obscuur/oud quartz spul.
http://www.crazywatches.pl/omega-1310-32khz-megaquartz-1972
http://www.crazywatches.pl/omega-1310-mariner-seamaster-quartz-1975

Motortje ging inderdaad stroef. Wel gezien dat het circuit en de spoel goed zijn, en wat beweging gezien bij het motortje.
Dus ging ik lekker schroeven:

Motortje eruit. (denk om de spoel! Even verkeerd er naar kijken en het ding is al stuk…)


In het midden zie je een stukje van het horizontaal gemonteerde rotortje van de motor.

Die enge spoel moet er dus af, diep ademhalen:

En dan kan de rest ook uitelkaar, drupje quartz olie op de uiteinden van het motor asje.

Er is al eerder aan geknutseld, gezien de scheur en de lijm. Zit wel goed vast trouwens. Het viel me al op dat de uren wijzer niet perfect uitgelijnd was. (achteraf)

Boel weer inelkaar zetten.


Hij zou tussen 1973 en 1974 gemaakt moeten zijn.
http://www.chronomaddox.com/omega_serial_numbers.html
(nummer begint met 37)

Testen en een beetje afstellen. Loopt nu 0,15 seconde per dag voor, is voldoende voorlopig.

Klaar :smile:
De kroon is wat scheef, valt niet heel erg op, alleen bij het gelijkzetten en alles past goed, dus daar blijf ik maar van af.




Ik had nog een mooie dikke tissot lederen band, ook uit de jaren '70 geloof ik. Ik vind het mooi staan in ieder geval :smile:

Begint toch een leuke collectie te worden van batterij omega horloges.

14 likes

Mijn beste,

Een geslaagde verworvenheid!! Goed hoor!!
En zo te zien voelt deze herboren Omega Mariner zich helemaal thuis tussen zijn broeders.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Heel erg leuk Martijn!
Ik sleutel heel erg vaak aan quartz analoog en digitaal, ik ga me binnenkort ook maar eens op het niet Japanese segment storten. De Omega’s en andere quality brands hebben prachtige in-house uurwerken en zijn relatief makkelijk te servicen.
Deze kast verdiend overigens een stalen band, dat begrijp jij natuurlijk ook wel :wink:

Ik weet het, maar die Omega bandjes zijn zo duur :disappointed_relieved:

Klopt … toch blijven zoeken!
Trouwens, het glas ziet er behoorlijk gaaf uit vergeleken bij de kast (die er ook nog prima uitziet zonder noemenswaardige -val- schade). Recent vervangen? Of saffier?

Edit: zet de band van de bruine dial (de constellation) op dit horloge. Die Constellation heeft behoorlijke corrosie op de dial, en ik vind deze grote kast ook mooier, pure 80’s galore (persoonlijk uiteraard)

Knap werk, Martijn, :+1: mooie reportage ook :grinning:

@ernst,
Geen idee wat voor glas er op zit, en dat metalen constellation bandje past helaas niet, is zo’n bandje met zo’n aparte aansluiting.

Ik had hem ook op MP zien staan. Maar ben niet zo handig met quartz. Top gedaan. Leuk horloge.

Knap gedaan Martijn. Is geen makkelijk caliber als je dat voor het eerst ziet.

Er bestaat een speciale tool houder om de motorbloc in te houden en zo alles makkelijk te demonteren.

Er is naast het motorbloc een grote schroef in teflon om de ingrijping te regelen tussen de worm en het wiel van het raderwerk, liefst niet aan komen.
Ook het wijzerstelmechanisme is speciaal met die magneetraderen. Nooit in de reinigingsmachien doen./

Wat een mooie collectie heb je! Veel draagplezier

Mooie aanwinst en mooie reparatie!

Hij loopt nog steeds! Is de nacht goed doorgekomen :smile:
@Freddy, ik probeer altijd af te blijven van alles wat een instelling kan veranderen, tenzij ik het juiste instelgereedschap heb. Bedankt voor de goede tip! En een reinigingsmachine heb ik niet, alleen zo’n simpel ultrasoon dingetje.