Het grote FLOP-horloge topic

Beste leden,

In navolging van het ‘horlogedeal gespot’-topic en omdat het van algemeen nut en zéér leerzaam voor beginnende verzamelaars is, lijkt het me een leuk idee om naast het voornoemde TOP-horloge topic, ook een FLOP-horloge topic te starten. Menig forumlid speurt uren per week (per dag?;)) op het web naar dat ene koopje en die weg ligt vol, eh, tja, FLOP-horloges.

Door middel van dit topic kunnen we medeliefhebbers behoeden voor fouten én kunnen we van elkaar leren. Let op: toelichten waarom een horloge niet klopt wordt zeer gewaardeerd. Zo kunnen anderen ook leren van jouw expertise. Er bestaan genoeg guides maar als je genoeg praktijkvoorbeelden te zien krijgt, ontwikkel je er denk ik een gevoel voor.

Ter bescherming van verkopers wil ik als etiquette voorstellen dat men eerst een foto post vóórdat men naar de advertentie linkt. Wanneer iemand die zeker is van zijn zaak het vermoeden bevestigt kan de link erbij komen mocht het op tijd zijn.

Ik trap af met onderstaande. Ik ruik gerommel met de dial/wijzers.
-wat betreft het punt over de 'C’s: misschien hoort het zo, misschien niet. Het ziet er gek uit vond ik, alsof de onderste C’s er later tussen gepropt zijn.
-wat betreft het punt over de 'i’s: bij nader inzien zien ze er allemaal wel anders uit. Maar misschien zit ik gewoon te hard pixel voor pixel te speuren.
-wat betreft het punt over de lume: dank @Alex093 :wink:


*disclaimer voor als mijn analyse onzin is: dit is mijn visie met mijn huidige kennis, ik hoop nog veel hier te kunnen leren in dit topic!

10 likes

Ik heb nog geen eindoordeel. De verschillen zie ik ook. Maar het komt meer voor, kijk hier naar de “c’s”:

Wat betreft lume: Op 10 en 2 van jouw foto zitten aan buitenzijde van de indices een uitsparing, mogelijk voor lume. Wat ik wel bijna altijd op Pie Pans zie is lume in de vorm van een streep ipv in “langgerekte driehoeksvorm”.

Wat ik het meest fout vind is dat de fijne indices (voor minuten cq seconden) zo slecht aansluiten op de “cross hairs”. Op de 9 zit die streep echt scheef.

1 like

De foto is niet helemaal recht genomen. Maar ik kijk nog eens een keer en het lijkt op het blote oog dat de tekst boven de wijzers schuiner staat dan de crosshairlijn van 9 naar 3. Leg er maar eens een ander venster ter breedte van de letters bovenop dan zie je dat nog beter.

1 like

Ik zie inderdaad wat je bedoelt m.b.t. de ‘C’. Het lijkt simpelweg een ander lettertype, OK - weer wat geleerd!
Overigens sluit ik me volledig aan bij de rest van je verhaal. Ik dacht dat het scheef staan van de minutenmarkeringen te maken kon hebben met de hoek van de camera maar dan zouden ze inderdaad wél gewoon moeten aansluiten op de cross hairs!

Hier de volledige foto met wat opmerkingen van mij ter aanvulling:
-je ziet meerdere uitsparingen maar ik geloof niet dat daar lume gezeten heeft, anders zou je toch wel érgens een spoortje restant zien?;
-het Connie-sterretje is niet uitgelijnd met de crosshair, zie het bovenste puntje;
-het Omega-logo in het glas voelt ook een beetje ‘off’. De foto is volgens mij lichtjes van beneden genomen (je ziet meer van de onderste lugs dan van de bovenste), dan zou het logo naar boven moeten verschuiven en niet naar onderen.

Als het een redial is gaat alle lume er af.Lume kan ook vanzelf loslaten, ook allemaal.

Foto iets van onderen genomen: ik geloof niet dat dat voor de waarnemingen tot nu toe iets uitmaakt. Ik denk daarbij dat het vooral komt doordat het licht iets meer van boven komt.

Ik vind dat je wel wat meer richting aan de draad kunt geven. Ik denk dat het absoluut wel een leuk idee is om redials en frankens te benoemen, maar dan zou je:

  1. de draad misschien beter in “Vintage” kunnen zetten
  2. de titel kunnen verbeteren, ik moest daarbij denken aan prutserige alibaba horloges, of aan
    modellen die heel slecht verkopen of zo.

Als er zich geen echte experts melden slaat het een beetje dood.

Verder kun je er over discussieren of een goede redial altijd een flop is. Ik zie liever origineel. Maar als het origineel bv echt helemaal gaar is door vocht, is soms een redial misschien wel een verbetering. Dat je er financieel er dan meestal niet beter van wordt is dan bijzaak.