Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Rado Sintra Jubilee had een normale niet inschroefbare kroon en gelet op de nieuwigheid van het horloge een correcte deksel en pakkingen, maar de temperatuursverschillen en mijn “bommetje” ( ik zeg no zo…) deden hun verwoestende werk :joy:

7 likes

Ja, dan heb je een punt.

Maar ik bedoel onderwater.
LongIsland watch geeft hier uitleg over op youtube.

1 like

Een auto of een motor wordt nog weleens afgespoten met een hogedruk reiniger, of tuinslang met een spuitpistool.

Dat zie ik niet met horloges gebeuren.

In 9 van de 10 gevallen komt er gewoon water binnen bij de kroon van een horloge met een middelmatige WR rating (100M) met een push in crown of chrono pushers.

Ik maak me bij zwembewegingen totaal geen zorgen als ik een technisch in prima staat verkerend horloge met screw down crown draag.

De pakkingen van een modern horloge in goede staat zijn niet van Rizla of Mascotte hoop ik. :wink:

Er zijn horlogemerken die ook gewoon een eind weg lullen als het op WR aankomt.

Dat is ook een probleem denk ik. Daarom zou ik de gok nooit wagen om lekker te plonzen met een 10 atm wr horloge met druk kroontje.

.

Gek genoeg heb ik dat tot twee jaar geleden altijd gedaan. Gewoon zonder nadenken met mijn 50 of 100 WR in het water duiken. Het is nooit fout gegaan. Gewoon er in plonzen met m’n Ebel met 50WR. Wist ik veel dat dat niet 50mtr betekende! En 99% van de mensen weet dat niet ben ik bang.

En nu? Als een 100WR op staat laat ik hem mooi thuis. Stelletje bangmakers zijn jullie! :joy:

4 likes

Mwoah Bangmaker?

Jij: Met 50M WR… Plons! YOLO! :rofl:

Ik: Gaat afwassen…Doet duiker om…

:thinking:

Ik denk dat ik gewoon te bang ben op dat gebied. :joy:

2 likes

Ik denk dat dit inderdaad de juiste manier van leven is…

In de 50 jaar dat ik horloges draag heb ik nooit een horloge weten overlijden aan waterschade, gewoon je gezond verstand gebruiken volgens mij. Een horloge dat meer dan een paar jaar oud is zal waarschijnlijk inderdaad niet meer waterdicht zijn zoals een nieuw horloge (of je moet de pakkingen laten vernieuwen). Een horloge zonder waterdichtheid (of een minimale waterdichtheid) is inderdaad niet gemaakt om mee te gaan zwemmen/duiken/… vanaf 50/100 meter zou ik mij niet te veel zorgen meer maken die horloges kunnen best wat hebben gewone dagelijkse dingen (handen wassen, afwassen enz.) of zelfs een occasioneel zwempartijtje zullen die gewoon overleven…

Dat is het vooral, gewoon je gezond verstand gebruiken… en genieten van je horloge :wink:

2 likes

Zijn in elk geval 2 dingen waar ik niet bang voor hoef te zijn. :smirk:

1 like

Volgens mij moet het technisch geen probleem zijn/mogelijk zijn; waarom zie je bij quartz horloges de secondewijzer altijd stapjes van één seconde maken, en niet zoals bij de meeste mechanische horloges meerdere stapjes per seconde? :man_shrugging:

kost meer energie/stroom dus een kortere tijd die je met je batterij doet :wink:

2 likes

Ik vind dat juist de charme van een quartz. Als ik precies moet aftellen of zo, gaat dat beter met een quartz dan met een mechanisch horloge.

1 like

Niets mis met een mooie quartz :angel:

1 like

Ah, dat klinkt heel logisch, dank :+1:

Ik vind het ook wel wat hebben; stiekem staat op mijn lijstje van (onbereikbare) horloges een mechanische horloge met dead seconds complicatie :wink:

Absoluut :+1:

1 like

Binnenkort op vakantie en ik wil eigenlijk mijn Alpinist meenemen. Dat moet de ultieme toolwatch zijn voor de vakantie. 200WR en kompas. Wat heb je nog meer nodig?

Maar …

Hoe heeft Seiko de 200WR van de Alpinist voor elkaar gekregen? Het is uitgerust met een schroefkroon en heeft geen doorkijkdeksel. Maar de kompasring zit binnen het horloge en moet dus in verbinding staan met ‘buiten’ via een as of iets dergelijks. Bezitters van een Alpinist weten dat de kompasring al gaat draaien als je naar de kroon kijkt. Ik heb nog geen verhalen gehoord van lekkages maar gaan Alpinist eigenaren er eigenlijk ook wel mee zwemmen?

Is de Alpinist dus wel 200WR en hoe hebben ze dat gedaan met die kompaskroon/ring? Iemand die over dit mysterie een lichtje kan schijnen?

2 likes

Dat werkt met een serie flip-flop schakelingen.
Zo maakt men van een aantal KHz ( de quatrz vork )
1 Hz.

Een goed voorbeeld:

2 likes

Geeft toch niets joh… als ie met de tijd ook nog een bruine wijzerplaat krijgt, wordt ie een vermogen waard…

1 like

Ga lekker zwemmen met die mooie horloge. Seiko zet niet voor niets 200WR erop. Ik heb het ‘lelijke’ broertje van de Alpinist, of poor man’s Alpinist, de SRPA77 met 100WR. Deze horloge heeft het water van het zwembad ook gezien en doet het nog steeds perfect.

Ik weet dat dit geen antwoord is op je vraag, maar de strekking is dat vanaf 100WR hoef je echt geen zorgen te maken.

Maar het blijft een interessante vraag!

2 likes

Sorry, wat laat. In dit geval zou ik kiezen voor een vluiker of een dieger. Ik hoor wel wat het is geworden…

1 like

Ik zat aan een screwdiver te denken…

Edit; of een “dieFliegergaatnietopzondermij”

2 likes

En een duiker zinkt wel zonder jou; probeer maar :smiley:

In het kader van domme vragen die je niet zo snel stelt. Ik wil heel graag een Seiko nieuw kopen. De Save the Ocean Great White Shark om precies te zijn, maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk.

Ik weet het, je loopt een winkel in, “doe mij die maar”, “doe mij je geld maar”, geld over de toonbank, horloge mee naar buiten.

Maar ik kom niet uit een “afdingers”-familie bijvoorbeeld. Is er wat aan af te dingen, en hoe dan? De listprijs is 560 volgens mij, de meeste winkels bieden hem on-line voor 490 aan. Wat is dan de bandbreedte? Kan ik zeggen voor 450 neem ik hem mee?

Moet ik nog ergens op letten? Het is na mijn auto en het en der een laptop na, eigenlijk mijn eerste “grote” aankoop. En bij die eerder genoemde dingen, afdingen kan ik niet zo goed dus praktisch de vraagprijs betaald. Maar wat verder; stickertjes, doosjes etc?