Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

Ik heb mn fair share aan horloges gehad met lastige lugs waar een normale band niet paste. Deze lijkt me ook wel een lastig geval, maar meestal heb je met een stalen band minder problemen.

@TheDutch wat voor stalen band wilde je?

2 likes

Bedankt! Ik ben eigenlijk op zoek naar een bandje die op de originele bandjes lijkt. Hieronder een voorbeeld, als iemand een bandje weet die er (precies) op lijkt zou ik erg blij worden! Groeten,

2 likes

Is dit niet iets wat je op ebay kan vinden? Wat is het merk en modelnummer?

1 like

Ik weet dat het horloge van het Russische merk “Luch” is, verder heb ik er geen informatie over! Ee origineel bandje hoef ik niet te hebben, zolang het er maar zo veel mogelijk op lijkt!

1 like

Ik denk dat dit precies is wat je zoekt. Geen hoogstaande kwaliteit, maar nieuw, en volgens mij toch best authentiek. :wink: Het bandje vind ik sprekend lijken op het voorbeeld dat je geeft. :sunglasses:

http://technochas.ru/index.php?page=katalog&subpage=remni_braslety&item=braslet_18mm_4086

1 like

Duiker-gerelateerde vraag.
Hoe strak hoor je de schroefkroon aan te draaien wanneer je met je duiker of ander waterdicht horloge onder water gaat? Net tegen de weerstand aan, matige weerstand of tot de afdrukken in je vingertoppen staan?

Er tussen in :joy: Maar wel zeker weten dat het waterdicht is, dus laten testen op 20 bar.

1 like

Hehe… De test is de zwempartij. Die 200m ga ik niet halen (hoewel er 30 bar op het deksel staat). Te slap aandraaien van de kroon is uiteraard niet ok maar ik ben altijd een beetje bang om de pakking kapot te drukken of het schroefdraad te overbelasten dus daarom nooit “strak” aangedraaid in het dagelijks leven. Maar wellicht moet het wel “strak” als je gaat zwemmen of duiken, dat zou ik graag willen weten.

Strak is niet nodig. Echter er moet niet nog ruimte zijn om verder te draaien. 200 meter heeft overigens niets net die verwarrende WR aanduiding te maken. In een zwembad kun je een 10 bar horloge gewoon verkloten hoor als je een beetje leuk springt. :joy:

IMG_5581

2 likes

Ok, dus draiien tot ie op gevoel niet meer beweegt. Dat klinkt redelijk (voelt ook redelijk).
Ja, zwembewegingen verhogen de druk op de pakkingen al aanzienlijk…

1 like

Warmte schommelingen ook. Heb een mooie Rado Jubilee laten sneuvelen in een onbenullig zwembadje… Met duiken nooit problemen gehad, maar de duikcomputer maakt dat een horloge enkel een bescheiden backup functie heeft.

Mijn duikervaringen beperken zich tot wat buddy-dives met scouting long long loooonggg ago en een PADI-brevetje een jaar of 10 geleden. Nooit iets met een duikcomputer gedaan :wink:

Zo ik het heb begrepen is het niet de druk die de kroon afsluit (zoals bij een kraan), maar het schroefdraad zelf. Zelfs losjes aangedraaid is de kroon dus waterdicht. Te strak aandraaien kan het schroefdraad juist beschadigen.

Dus inderdaad wat HorlogeOpa (die er absoluut meer van weet dan ik) zegt: “gewoon vast”, zodat hij niet per ongeluk open kan draaien. Niet extra stevig of zo.

Lang geleden heb ik op verzoek van een forumlid een “nepper” meegenomen naar 30 meter om te zien of hij het zou overleven. Helaas bleek dat het geval :joy:

2 likes

Deze mag naar het land der fabelen.

Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat bewegingen van de
mens onder water nauwelijks invloed hebben op de oppervlaktedruk.

2 likes

Heb je bronvermelding? Een waterstraal kan al overdruk genereren. Bijv. Waarschuwingen om op te letten bij het schoonspuiten van pakkingen etc. als je je auto of motor een beurt geeft.

1 like

Inderdaad Galf, en wat denken jullie van het duiken vanaf een duikplank of vallen van de waterski? De klap / druk die het horloge / pakkingen dan krijgen is fors en daarom moet een horloge ook voor sporten waarbij er niet diep gedoken wordt voldoen aan een hogere druktest.

En bronvermelding geeft ook een goede onderbouwing waarom het volgens Drex niet zo zou zijn. Ik versta onder zwembeweging dus ook duiken vanaf de kant in het water!

Mijn nieuwe Rado 100m wr sneuvelde op een warme dag na een sprong in het zwembad. Kennelijk is er toen water binnengekomen en is het quartz uurwerk gesneuveld…

1 like

Dit heeft te maken met verschillende uitzettings coefficient van de materialen.

Lekker in de hete zomerzon en dan in koud water is dan het probleem. Gebruik van de chronograaf in het water is ook niet aan te raden, er kan via de drukkers ondanks de pakkingen iets water mee naar binnen geperst worden. Komt door toleranties op de passingen.

2 likes

Misschien was de kroon niet ingedrukt of aangedraaid? Of de pakking van het deksel niet ok…