Het grote horlogegerelateerde "domme" vragen topic (Deel 1)

kost meer energie/stroom dus een kortere tijd die je met je batterij doet :wink:

2 likes

Ik vind dat juist de charme van een quartz. Als ik precies moet aftellen of zo, gaat dat beter met een quartz dan met een mechanisch horloge.

1 like

Niets mis met een mooie quartz :angel:

1 like

Ah, dat klinkt heel logisch, dank :+1:

Ik vind het ook wel wat hebben; stiekem staat op mijn lijstje van (onbereikbare) horloges een mechanische horloge met dead seconds complicatie :wink:

Absoluut :+1:

1 like

Binnenkort op vakantie en ik wil eigenlijk mijn Alpinist meenemen. Dat moet de ultieme toolwatch zijn voor de vakantie. 200WR en kompas. Wat heb je nog meer nodig?

Maar …

Hoe heeft Seiko de 200WR van de Alpinist voor elkaar gekregen? Het is uitgerust met een schroefkroon en heeft geen doorkijkdeksel. Maar de kompasring zit binnen het horloge en moet dus in verbinding staan met ‘buiten’ via een as of iets dergelijks. Bezitters van een Alpinist weten dat de kompasring al gaat draaien als je naar de kroon kijkt. Ik heb nog geen verhalen gehoord van lekkages maar gaan Alpinist eigenaren er eigenlijk ook wel mee zwemmen?

Is de Alpinist dus wel 200WR en hoe hebben ze dat gedaan met die kompaskroon/ring? Iemand die over dit mysterie een lichtje kan schijnen?

2 likes

Dat werkt met een serie flip-flop schakelingen.
Zo maakt men van een aantal KHz ( de quatrz vork )
1 Hz.

Een goed voorbeeld:

2 likes

Geeft toch niets joh… als ie met de tijd ook nog een bruine wijzerplaat krijgt, wordt ie een vermogen waard…

1 like

Ga lekker zwemmen met die mooie horloge. Seiko zet niet voor niets 200WR erop. Ik heb het ‘lelijke’ broertje van de Alpinist, of poor man’s Alpinist, de SRPA77 met 100WR. Deze horloge heeft het water van het zwembad ook gezien en doet het nog steeds perfect.

Ik weet dat dit geen antwoord is op je vraag, maar de strekking is dat vanaf 100WR hoef je echt geen zorgen te maken.

Maar het blijft een interessante vraag!

2 likes

Sorry, wat laat. In dit geval zou ik kiezen voor een vluiker of een dieger. Ik hoor wel wat het is geworden…

1 like

Ik zat aan een screwdiver te denken…

Edit; of een “dieFliegergaatnietopzondermij”

2 likes

En een duiker zinkt wel zonder jou; probeer maar :smiley:

In het kader van domme vragen die je niet zo snel stelt. Ik wil heel graag een Seiko nieuw kopen. De Save the Ocean Great White Shark om precies te zijn, maar hoe gaat dat eigenlijk in zijn werk.

Ik weet het, je loopt een winkel in, “doe mij die maar”, “doe mij je geld maar”, geld over de toonbank, horloge mee naar buiten.

Maar ik kom niet uit een “afdingers”-familie bijvoorbeeld. Is er wat aan af te dingen, en hoe dan? De listprijs is 560 volgens mij, de meeste winkels bieden hem on-line voor 490 aan. Wat is dan de bandbreedte? Kan ik zeggen voor 450 neem ik hem mee?

Moet ik nog ergens op letten? Het is na mijn auto en het en der een laptop na, eigenlijk mijn eerste “grote” aankoop. En bij die eerder genoemde dingen, afdingen kan ik niet zo goed dus praktisch de vraagprijs betaald. Maar wat verder; stickertjes, doosjes etc?

Nou precies dit :joy::joy:
Zie nou wel je snapt het hartstikke goed.
Gewoon kijken waar die het goedkoopst op internet is en met die prijs aan de haal gaan. En wat heel belangrijk is… om voor jezelf een uiterste prijs te bepalen.
Anders gewoon wachten om een tweedehandse op de kop te tikken :wink:

1 like

Maar kan dat? Of wordt dat te zwaar drukken op de marge van de winkelier? Ik heb geen idee wat de marges zijn bijvoorbeeld. Vroeger zat op pc’s een marge van 20%, muziekinstrumenten 60%. Maar horloges? Geen idee.

1 like

Als het niet kan, zegt hij waarschijnlijk nee :wink:
Je kan altijd vragen of er iets met de prijs te doen is?
Vind je het nog steeds te duur? Dan koop je het niet :wink:

2 likes

Je moet niet verwachten dat een juwelier de prijs van een online verkoper gaat matchen.

1 like

Nee, je krijgt het horloge niet mee voor dezelfde prijs als de allergoedkoopste aanbieder op het internet. Maar het in de winkel laten zien van deze prijzen op m’n mobiel heeft mij in het verleden wel geholpen om wat van de prijs af te krijgen. @Sandy Succes!

2 likes

Winkelier heeft meer kosten, pand, meer personeel. Dus zal geen online prijs bieden meestal.

De winkelier heeft ook voordelen: makkelijker service in de buurt, etc.

2 likes

Maar het valt altijd te proberen, nooit geschoten is altijd mis :wink:

Soms bieden ze horloges zelfs nog goedkoper aan dan op internet. Denk maar eens aan de opheffingsuitverkoop, dan kan 30% in 1x wel :sweat_smile:

De marges weet ik ook niet.
Het belangrijkste is dat je de prijs betaalt waar je zelf tevreden mee bent.

1 like