Het stopwatch topic!

Er stond er één op Marktplaats. Toen ik daar kwam bleek hij er nog 3 te hebben. Toen maar allemaal meegenomen :slight_smile:

1 like

Mazzeltje dus :wink: Gefeliciteerd!

Beste Martin,

dank voor dit stukje historie! Ik ga vanavond weer even bij opa langs en zal ook dit verhaal aan hem terug koppelen. Dank!

Dat deed het bij dus ook na mijn eerste ‘krijgertje’ :laughing:

Flink gezocht en een gokje genomen. Hij stond omschreven als stopwatch, maar niet als rattrapante. Op de (slechte) foto’s meende ik toch een tweede wijzer te ontwaren achter de eerste. Hij stond voor weinig te koop, dus maar de gok genomen en jawel, deze beauty is vandaag gearriveerd:

Ietsje kleiner (4,8 cm) dan de minerva (5,5 cm), maar volgens mij wel ongeveer uit dezelfde periode en dus ook een rattrapante!!. Met een ander systeem ook, een drukknop links en een schuiver rechts… @GhentWatch Heb jij wellicht een idee hoe ik deze moet bedienen?

En het binnenwerk:

Groet Erik!

1 like

Erg leuk! Nu zie je pas hoe groot de Minerva is.

En hoe verbaasd ik ben over het uurwerk in de Minerva!

@tinusboon: ik heb ook eens een mooi stukje van jullie geschiedenis gevonden: Rommelmarkt sprookje en dus nieuwe aanwinst en mijn laatste vraag in dat al 11 jaar oude topic is dan nu ook grotendeels beantwoord :+1:

De ogenschijnlijke eenvoud van het uurwerk vd minerva tov de wat ingewikkeldere vd excelsior park bedoel je?

Minerva:

Excelsior park:

Ik heb geen idee, maar zijn beiden rattrapantes dus volgens @GhentWatch technisch vernuft…

Ja. Zin om je geld te verdubbelen? Is het model dat ik zocht dat net tussen de slider en seperate reset EPs komt in mijn collectie :slight_smile: Heb een gewone EP, een EP met 12 uur counter met aparte reset, en een EP met slider.

Slide start en stopt. kleine pusher is de split second. En de kroon is de reset.
Die slide is effectief gewoon een stukje metaaldraad die tegen de balans wordt geforceerd.

1 like

Nee sorry :disappointed: Echt duur was hij niet, maar ik vind hem gewoon te mooi en hij komt netjes in de vitrine, naast de minerva :wink:

1 like

En dank weer voor de technische input!

Moet dringend eens weer actief op zoek gaan naar leuke stopwatches. Koop ze meestal als ik ze tegen kom op zoek naar horloges maar ik blijf ze mooier en mooier vinden.

Heb ook nog wat Junghans stoptimers op voeten, voor in de donkere kamer bij foto-ontwikkeling, voor op sport evenementen (21cm doorsnede).
bv.
https://scontent-bru2-1.cdninstagram.com/hphotos-xpa1/t51.2885-15/e35/11355179_405414802978428_1882765646_n.jpg

https://scontent-bru2-1.cdninstagram.com/hphotos-xap1/t51.2885-15/e15/11378901_1383735205259435_541710943_n.jpg

niks mis mee, maar een continu lopende stopwatch van Minerva heeft (volgens mij dan…) een nog mooier uurwerkje, zie bijvoorbeeld deze twee exemplaren:

Links een rattrapante rechts een "gewone"continu lopende stopwatch met minutenregister; de uurwerkjes zijn in principe een chronograaf zonder tijdsaanduiding:

De rattrapante is een kaliber 25-19, dit is nog wel een pure stopwatch (het centrumrad zit er niet in, dat is het makkelijkste herkenningspunt); het rattrapante deel zit onder de wijzerplaat:

De andere is eigenlijk gewoon een 19-9CH, in dit geval zelfs met incabloc:

het grappige is dat met een paar onderdelen deze stopwatch om te bouwen is naar een gewone chronograaf… :yum:

4 likes

Mooi hoor! Het technische gedeelte snap ik (nog) niet zo goed :disappointed: Ik vind ze nu vooral nog gewoon erg mooi…

Heb je toevallig tips (links/boeken etc) zodat ik me kan inlezen in mn minerva/ep stopwatch/chrono’s?

Voor chrono’s is er een prachtig boek.

To Stop Time
van Lang.

Wel aardig aan de prijs dus een 2dehandsje op Ebay opzoeken spaart nogal wat geld uit.

Over stopwatches ben ik zeer benieuw. Er zijn enkele merkspecifieke zoals Omega: ‘Great Olympic Moments’ maar een boek over stopwatches algemeen ben ik me niet van bewust.

1 like

Ik heb nog een perfect werkende Hanhart iemand interesse?

de enigste literatuur die ik ken voor Minerva is MontBlanc - Writing Time, daar staan in principe alle uurwerken in beschreven, met foto’s; er zijn ook wel een paar websites met informatie, maar meestal nogal algemeen, bijvoorbeeld deze voor Minerva:
http://hans-weil.faszination-uhrwerk.de/Minerva/minerva.html
en voor Excelsior Park:
http://www.invenitetfecit.com/modeles/excelsior_park_jeanneret_st_imier_fr.html

Er is ook een stopwatchforum, moet je even doorspitten, maar er zal best veel info te vinden zijn:
http://stopwatches.forum24.se/stopwatches-forum-1.html

Wat het technische verschil betreft: bij een “normale” stopwatch start en stop je de tijdmeting door (met een heveltje) de balans vast te houden en los te laten; bij een continu lopende stopwatch (“non stop timer”) tikt de balans constant (net als in een horloge) en start en stop je de tijdmeting door een koppeling te maken of te verbreken naar de chrono sekondenwijzer

1 like

Dank! Voor jou ook een tip :wink:

Kwam ik zojuist tegen…

Mooi he :wink:

Ik betaal echter principeel niet meer dan 100EU / Stopwatch, het moeten deals blijven. Dat maakt de jacht nog zo leuk :slight_smile:

Klopt! Is idd behoorlijk aan de prijs, maar wel degene die je zocht dacht ik :wink:

1 like

Hallo Dins. Bij het opruimen van mijn DVD.s vond ik nog een DVD betreffende de fabricage van het horlogemerk Glashutte. Als je het leuk vind stuur ik het naar je toe.Ik heb er niets meer aan. Wellicht vind je dit leuk. Stuur mij even je adres enz. via e-mail. Mijn e-mail adres is: martin.boon@quicknet.nl Dan doe ik hem in een envelop en dan komt hij naar je toe. Gr. Martin Boon (van de Minerva’s !!)