Het werk van een amateur sleutelend aan een Vostok 2415b/0.1 uurwerk met foto's

Hallo iedereen en een warm welkom voor diegenen met kennis van Vostok uurwerken.

Na het nodige geld uitgegeven te hebben voor annapssingen aan m’n 120se Vostok besloot het uurwerk niet meer te lopen.

Het gaat dus om dit horloge:

Aangezien ik toch al de nodige gereedschappen binnen had voor een ander projectje dacht ik dat het een leuke uitdaging zou zijn om zelf een uurwerk te vervangen. Het “uitdaging” in de zin klopt, het “leuke” is er op dit moment wel van af. Hieronder het relaas.

Op meranom.com dit uurwerk besteld, de 2415.01


In het horloge zat een 2415b, ik dacht dat dat wel een 1 op 1 kopie zou zijn. Helaasch… Buiten de afdekplaat aan de bovenkant (heet dat wel zo?) die er af moest, omdat de sandwich dial te dik is, bleek ook de seconde pinion langer in het originele uurwerk.
Dus… Dan maar de boel uit elkaar halen,met foto’s van de tussenstappen in ook de bende weer in elkaar te kunnen zetten.





Zoals je ziet heb ik geen movement holder gebruikt (heb ik wel), maar alles vanuit de hand gedaan. Had op deze manier veel meer gevoel bij het losschroeven. Ook geen vingercondooms gebruikt, daar ik rodico en zo’n blower voor. (Hier had een hele foute metafoor over echte condooms kunnen staan, maar kon geen niet-aanstootgevende verzinnen, dus dan maar niet)

En zowaar, het lukte me ook nog om bij beiden dat secondedingetje er uit te krijgen, zie hieronder een foto van de twee rustig naast elkaar liggen.

Enfin, de langere in het nieuwe uurwerk gedaan. En alles weer in elkaar gezet, wat net zo ben wat meer tijd kost dan het uit elkaar halen. Vooral die ene “brug?” die in één keer op drie tandwielen geplaatst moet worden is voldoende om een monnik te laten vloeken. Dat ding dat tussen tussenstappen drie en vier verdwijnt. Glimmend van trots was ik klaar om het uurwerk op te winden en te testen. Maar het geluid wat ik hoorde was niet best. En daarna ineens een grote vvvvrrrrrrr. Pffff, ja hoor, een juweeltje van dat hamertje verdwenen, ffffffaaakkkk.

Dat is zulk klein spul, weet niet hoe ik dat zou moeten fixen, dus maar dat dingetje van het oude uurwerk gepakt, en deze geplaatst.

Met de hoop dat deze nog wel goed zou zijn, want ik had eigenlijke geen idee waarom het oude uurwerk niet meer liep.

Maar nu loopt het uurwerk dus nog steeds niet. Handmatig en met de rotor is het horloge nog wel op te winden, maar het loopt niet. De fout zit dus in of rond dat “hamertje”.

Is er iemand die me kan vertellen of dat “tweezijdig hamertje” wat ik heb geplaatst nog wel goed is en wat er potentiëel fout kan zijn gegaan waar ik niet over na heb gedacht?

5 likes

Je hebt zoveel gedaan dat er inmiddels van alles kapot kan zijn gegaan. Op afstand is daar niets over te zeggen. Er zit maar een ding op dat is het uurwerk volledig uit elkaar halen en alle tapjes en niet te vergeten "hamerdingetjes " :sob::confounded: contoleren. Dan hopen dat uit beide uurwerken voldoende niet gebroken onderdelen komen om er weer één werend horloge van te maken.
Veel succes!

3 likes

Overigens, lange en korte seconde-as dat heb ik ook wel gezien, heeft te maken met wel of geen datum in het uurwerk.
Dan komt de seconde as ook nog in een dikkere en dunnere variant voor, past de wijzer ineens niet…:persevere:
Het zijn prachtige uurwerkjes, maar let op de details.

1 like

Excuses voor de lekentermen, wist het niet beter uit te leggen. Ben er vrij zeker van dat fout gaat bij dat hamerdingetje, want kan het uurwerk opwinden plus de tijd verzetten met de kroon, en alles draait dan zo soepel als wat. Ik vermoed dat de steentjes niet lang genoeg meer zijn, zodat deze dat ene radartje niet meer ronddraaien, of dat radartje is versleten? Ik zal vanavond ofzo nog wel wat extra foto’s maken!

Geloof mij, er kan nog veel meer kapot zijn zeker nadat je er aan hebt gezeten.
Maar koop gewoon een hamerdingetje wie weet werkt het dan opeens allemaal weer.
Ik zou in dit geval de onderste steen boven halen en alles controleren.

1 like

Volgens mij is het een publiek geheim dat er een verschil is tussen standaard amphibians en bepaalde SE modellen. Zie ook hieronder voor meer info.

https://forums.watchuseek.com/f10/question-about-vostok-amphibia-se-sandwich-dials-3955226.html

Oh, ik geloof je meteen :see_no_evil:

En waar zou ik ddat hamerdingetje kunnen kopen? Echt geen flauw idee namelijk, heb al goed gezocht op de Engelse naam (is me ontschoten,maar kan ik wel weer vinden) in combinatie met Vostok, maar nog niet mogen lukken.

Ja,klopt! Heb wel geprobeerd alle verschillen op te vangen in de omzetting van het uurwerk. Maar goed, momenteel loopt ie niet, dus daar maak ik me nu nog maar even niet druk om :smile:

Ik denk niet dat je zomaar om het even welk ankertje erin kan gooien hoor - die hoeken e.d. luisteren allemaal best nauw:

Is het niet goedkoper, sneller en makkelijker om ergens een compleet SE uurwerk vandaan te toveren?

Ah, goeie. Dank voor waar ik op moet letten!

Ja, maar dat zou op dit moment te gemakkelijk zijn. Plus, dit uurwerk is bij mijn weten niet los te koop.
M’n plan D, als alle andere dingen mislukken, is inderdaad dat ding opsturen naar Rusland met een hoop dollars om hem te laten fixen.
Plan E is die wijzerplaat in een volledig ander horloge tot z’n recht laten komen, maar zover komt het hopelijk niet.

Een 2415b is gewoon te koop. Lijkt me aanmerkelijk voordeliger dan opsturen en repareren in Rusland.

1 like

Dat is precies de reden waarom je er zelf aan bent begonnen natuurlijk. Dat begrijp ik wel, is ook gewoon leuk om het zelf te doen. Ik ga als mijn Vostok binnen komt ook lekker aanmodderen zonder ervaring.
Er is vast wel iemand die je kan helpen. Ik lees ondertussen mee in de hoop dat ik er wat van opsteek😃

1 like

Volgens mij heb je gemist waarom het niet lukt :stuck_out_tongue_winking_eye:

https://forums.watchuseek.com/f10/vostok-2415-vs-meranom-se-2415-hands-wont-fit-problem-3835170.html

Voor zover ik kan zien op de Meranom site worden die SE calibers niet los verkocht. Ik zou Dmitry gewoon een berichtje sturen, wellicht zijn ze dan toch te krijgen.

2 likes

Sorry, geen tijd gehad voor foto’s. Maar al wel heb kunnen vinden is dat sowieso cousinsuk ankers (zeg ik dat goed?) verkoopt onder de naam pallet fork, Dan heb ik er straks misschien wel gelijk 25.

Toch wil ook nog eens even spieken of ik niet per ongeluk het eea verkeerd geplaatst heb op basis van deze thread op WUS.

https://forums.watchuseek.com/f6/1st-timer-re-assembly-question-pallet-fork-balance-wheel-638337.html#/topics/638337?page=2

Van je fouten kan je leren. Dus je bent goed bezig.

1 like

:+1: Ik zeg zelf altijd:" Als je geen fouten maakt dan leer je niks" . (Al moet je wel zien waar het fout gaat, anders schiet het nog niet op :grin: )

2 likes

Update!

Nu twee kapotte ankers… I
Had gezien dat aan één van de twee kanten het juweel niet meer loodrecht stond, dus vandaar dat escapement wheel kon freewheelen.
Zijn die juwelen terug te plaatsen (moet zeggen, nog niet geprobeerd, zulke kleine dingen, dus enorm gepriegel), of zijn ze kapot en moet ik nieuwe kopen?

Om het positief te benaderen, ik heb nu in ieder geval tenminste één (en hopelijk de enige) van het malfunctioneren te pakken!

1 like

Ja, maar ook dat is niet zo eenvoudig :slight_smile:

Uit ‘Practical Watch Repairing’ van D. de Carle:



Of uit ‘Handleiding voor de Uurwerkhersteller’ van H. Jendritzki:







(de gedeeltelijke reproducties uit bovenvermelde werken worden enkel aangeboden voor educatieve doeleinden zoals vermeld in het citaatrecht)

9 likes