Het werk van een amateur sleutelend aan een Vostok 2415b/0.1 uurwerk met foto's

Nou dat zie ik anders, het is niet zoals je impliceert een tegenstrijdigheid, maar juist een aanvulling van de benodigde gereedschappen op de uitleg.
Ofwel cum supplementis quae ad explicandum, om in jouw termen te blijven. :blush:
tantum bonum amici
dixi

2 likes

Beste Vinwat,
Ondanks alle tips ben ik er niet in geslaagd om het ankersteentje te plaatsen. Ook pasten de random ankers van cousins niet, dus ga ik m’n “anonieme” bron benaderen voor een Vostok 2415 anker en dan hopen dat ik hiermee het uurwerk weer lopende krijg.

Nogmaals dank voor het aanbod,maar wijsheid is mijns inziens ook weten waar je zwaktes liggen. Juweeltjes plaatsen in een anker is een zwakte die mij nu bekend is geworden. :slight_smile:

Beste @JanDoedel, het is jammer dat het niet is gelukt.
Het is nu ook niet direct een hele simpele klus, met name als je geen ervaring hebt met het stellen van paletstenen en ook niet de juiste gereedschappen bezit.
Misschien kan je mij de exacte naam van het horloge en type doorgeven en het kaliber nummer, dan zal ik eens kijken in mijn Russisch laatje. Mogelijk dat ik nog een compleet anker heb liggen met de palletstenen op de juiste plaats. Als dat blijkt, dan kan je het anker zo van mij krijgen.
Laat het maar weten.
Ik hoor het wel.
groet,
vinwat

3 likes

Beste vinwat,
Hartelijk dank voor de geboden hulp! Maar ik had al een akkoord met een ander forumlid voor een gering bedrag voor een anker. Helaas voor mezelf ben ik een man van mijn woord, dus ik moet uw genereuze aanbod afslaan.
Vermoedelijk kan iemand anders wel een keer verblijd worden met dit anker :slight_smile:
Groet

2 likes

Bij dezen een kleine update. Ben in het bezit gekomen van een anker en heb deze juist kunnen plaatsen na enig proberen.
Volgende probleem, dat mijn komende vrije avonden die ik wens op te offeren gaat consumeren, is een verbogen hair spring op het balans wiel :disappointed_relieved:
Uiteraard zou ook hier een nieuwe/gebruikte voor aangeschaft kunnen worden, maar ik heb er nu al zoveel tijd in zitten, dan kan dit er ook nog wel bij! De balansstaf zelf is nog wel in orde,dus dat scheelt.

4 likes

Respect voor je doorzettingsvermogen :grinning:

3 likes

Die heb je mooi toegetakeld :slight_smile: losmaken en onder een microscoop terug goed leggen!

1 like

Ja, ik ben een idioot. Was het wiel goed aan het leggen en toen schoot ik uit met m’n pincet :see_no_evil:

Werkt heel goed om mezelf geduld aan te leren. Gelukkig heb ik nog genoeg andere horloges om te dragen.

Begin januari start weer een nieuwe clinic waar o.a. het plooien van een spiraal aan de orde komt.
Misschien is dat iets voor jou?
dixi

3 likes

Weer eens een update:
Zelf plooien ging hem uiteindelijk niet worden. Te weinig geduld… @lassale was zo vriendelijk om mij een balanswiel te zenden! Nb, deze had ik vlak na de kerst al binnen…

Maar wat ik ook deed, het lukte me niet het uurwerk aan de praat te krijgen. Het balanswiel draaide niet. Om te zien waar het door kwam, heb ik een oude Komandirskie geopend en het balanswiel verwijderd en weer geplaatst. En dit lukte me wel!

Conclusie: dan moet ik nog maar het anker eens opnieuw plaatsen en jawel! Het uurwerk loopt! :muscle:

Ik dacht:“Nu gelijk doorpakken en de wijzerplaat en wijzers installeren”. Maar na plaatsen van de wijzerplaat (waarvoor eerst de spacer er af moet en dus ook de stift) kom ik er achter dat ik de stift niet meer goed terug kan plaatsen, waardoor er niet mee opgewonden kan worden en de tijd niet verzet kan worden. Maar dat is voor een andere keer om naar te kijken, want ben nu in staat om het uurwerk door het raam te gooien, terwijl ik blij zou moeten zijn dat er iets van progressie is aan dit gebed zonder eind. :pray:

10 likes

Respect voor je vasthoudendheid! :muscle:

2 likes

Ik vond het al zo rustig! Maar leuk weer een update te krijgen! Ik ben zelf helaas nog niet in de financiële middelen om weer te gaan hobbyen, maar heb wel een (denk ik) super leuk idee! Wordt vervolgd!

2 likes

Leuk! Ben benieuwd!

1 like

Had je niet de impulse pin van de balans aan de verkeerde kant van het anker liggen? Dat gebeurde mij in het begin nogal vaak (en overkomt me nog wel eens) De impulse pin moet aan de kant van het anker liggen waar de achterkant van het anker naartoe wijst.
Plaatsen gaat het beste met een draaiende beweging, zodat je bij het plaatsen niet het anker nog even naar de andere kant tikt.

3 likes

Goede tip! Maar weet nu zeker dat dat het niet was. Hoewel ik heilig overtuigd was dat het anker goed zat, rook ik onraad dat heel soms, bij het handmatig bewegen van het anker, het gangrad vrij begon te draaien. Vermoedelijk zat het anker net een tikkie scheef.
Mijn tip: Heilig overtuigd zijn is niet genoeg, je moet het zeker weten en testen. Ben er achter gekomen hoe wetenschap werkt :wink:

1 like

Dan heb je wel een beetje geluk gehad. Als je de ankerkloof vastschroeft als het anker er scheef onder ligt loop je kans dat je een tap van het anker afbreekt. :grimacing:

Maar je bent goed bezig door te analyseren wat er mis gaat en wat dus de oorzaak kan zijn dat het niet goed werkt. Succes verder. :+1:

1 like

Dit is wel echt dè manier om het te leren. Vallen en opstaan. Heerlijk frustrerend maar zo fijn als je het uiteindelijk voor elkaar krijgt. En genoeg hulp hier op HF om je er doorheen te trekken als het even niet lukt. :+1:

1 like

Hulde aan iedereen voor dit kostelijke verslag van een doorgewinterde hobbyist en zijn raadsheren. Ik heb sinds tijden niet zo gelachen! Prachtig!

1 like

De stem eerst tot de uiterste positie uit trekken en daarna pas verwijderen.
Als je dit niet doet kan je de stem idd niet meer terugplaatsen.

1 like

:thinking: hmmm, zou zomaar kunnen. En nu? Uurwerk weggooien en opnieuw beginnen?

2 likes