Heuer Carrera ref. 1153S - Yes!

Wat als je een horloge zou kunnen vinden waarin alles voor jezelf samen komt. Waar zoveel verschillende verhalen aan kleven dat het gewoon allemaal klopt. Een deal kunnen maken waar je blij van wordt. Soms kan dat…

Voordat ik het horloge laat zien, wil ik even ingaan op drie aspecten die dit voor mij de beste horlogedeal maken die ik tot nu toe heb gehad.

Autosport
Ik ben een ontzettende autosportfan, wel relatief laat, namelijk pas rond mijn 20e toen ik mijn rijbewijs haalde raakte ik gefascineerd door alles wat met racen te maken heeft. Formule 1 uiteraard maar ook tourwagens en endurance racen met als jaarlijke hoogtepunt de 24 uur van Le Mans. Heuer was als horlogemerk altijd al sterk vertegenwoordigd in de racewereld, zeer betrouwbare uurwerken en een sportieve uitstraling. Toen Jack Heuer aan het roer kwam van het familiebedrijf raakte hij in contact met Enzo Ferrari en werd een van de hoofdsponsors van het team. Alle Formule 1 coureurs van Ferrari droegen een Heuer Carrera chronomatic met achterop hun naam en bloedgroep, cruciale informatie na een raceongeluk.


http://us.tagheuer.com/uploads/tageventpicture/1971.jpg

Ook Tag Heuer is nu nog steeds sterk verbonden aan de racewereld (o.a. als sponsor van McLaren).

Automatisch chronografen
Chronografen waren tot 1969 altijd handwinders, het maken van een automatisch chronograaf uurwerk werd tot die tijd gezien als een te complex geheel om in één uurwerk te combineren. Uiteindelijk werd het een race tussen Zenith, Seiko en een consortium van Buren-Hamilton, Breitling, Heuer en Dubois-Depraz. Wie dit precies heeft gewonnen blijft een onderwerp van discussie maar uiteindelijk was de Zenith El Primero het horloge dat zijn naam eraan verbond. Het door het consortium ontwikkelde Chronomatic uurwerk was echter veruit het grootste commerciële succes. Het chronomatic uurwerk is een aantal maal doorontwikkeld. Het caliber 11 was de start, daarna volgde de 11i die een aantal zwakheden corrigeerde, daarna volgde de 12 en uiteindelijk de 14.

Wat kenmerkend is aan de caliber 11/chronomatic is dat het uurwerk uitzonderlijk dik is, dit komt door het modulair ontwerp. Buren heeft bijvoorbeeld gezorgd voor het automaat gedeelte, het bekende micro-rotor uurwerk was een uitvinding van Buren om uurwerken extra plat te kunnen maken en dat maakte het bijzonder geschikt als basis. Daar bovenop ligt een chronograaf module van Dubois-Depraz (nog steeds hofleverancier van chronomodules voor allerlei merken). Omdat dit ruimte technisch natuurlijk nogal een uitdaging was (de El Primero is in één stuk gebouwd met een rotor bovenop maar is toch een stuk platter), is de kroon naar de andere zijde verplaatst wat deze horloges een unieke look geeft. Als je goed kijkt kun je ook zien dat de kroon lager in de kast steekt als de chrono knoppen.

Kennis
Wat voor mij horloges zo aantrekkelijk maakt is dat het techniek, kennis en geschiedenis op zo’n mooie manier bij elkaar brengt. Ik ben een soort spons voor kennis en daar ontbreekt het bij dit onderwerp niet aan. Ik heb in anderhalf jaar zo ontzettend veel geleerd dat is echt onvoorstelbaar. En wat blijkt, ik ben in staat om ook iets terug te geven. Ik maak met veel liefde hier mijn poetsbeurt- en service topics met de hoop ook anderen enthousiast te krijgen om zelf met uurwerkjes aan de gang te gaan. Toen afgelopen week @NielsV zijn nieuwe aanwinst liet zien heb ik hem meteen benaderd omdat ik enthousiast was over het horloge, we hebben elkaar een paar keer gebeld en uiteindelijk hebben we een afspraak gemaak. Als onderdeel van de deal heb ik Niels in één dag meegenomen in de basis van het servicen (demonteren, reinigen en assembleren/olieën en afregelen), en hopelijk op die manier weer iemand enthousiast gekregen voor dit mooie handwerk.

Nou goed, genoeg gepraat. Foto tijd!

Untitled

Untitled

Untitled

Nog wat voor de schoonmaak foto’s

Untitled

Untitled

De originele maar optionele Gay Freres bracelet

Untitled

Untitled

Het glas heeft veel kleine krasjes maar gelukkig niet gebroken
Untitled

Untitled

De wijzerplaat heeft wat patina (al sluit ik vuil niet geheel uit) en de minutenwijzer heeft niet meer alle lume maar hij is nog wel helemaal origineel. Dit is een Heuer Carrera reference 1153S, met de eerste wijzerplaat en de tweede generatie wijzers, het is een eerste generatie calibre 11 en deze komt dus uit het jaar 1970.
Untitled

Nu na een zeer uitvoerige schoonmaakbeurt.
Untitled

Untitled

Nu moet ik alleen nog iemand zoeken die het uurwerk een servicebeurt kan geven, want daar waag ik me nog niet aan… :wink:

19 likes

Ziet er echt onwijs strak uit! Wel laten servicen door iemand met verstand van zaken aangezien het een vrij zeldzaam uurwerk is. Kost je wat knaken, maar het is het dubbel en dwars waard. Één en ander al besproken via Whatsapp :wink:

Dilemma:wat te doen met de wijzers? Aan de ene kant zijn ze origineel, maar aan de andere kant is er een behoorlijke hap uit de lumen weg, wat te doen? Lijkt me een lastig vraagstuk.

Mijn beste,

Man man man, wat een verhaal!!
En wat een horloge!!
Grandioos. :+1:
Dank ook voor de zeer uitgebreide introductie. Erg leuk en deels herkenbaar.

Ik wens je dan ook een fantastische tijd met deze geschiedkundige Heuer!!

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Wederom een leuk verslag!

Prachtig horloge, lekker verhaal er ook weer bij. Gefeliciteerd met deze mooie aanwinst. Ik zou de wijzer zo lekker laten persoonlijk. Het is geen nieuwe klok maar eentje met historie. Zo mag hij er dan ook uitzien toch?

Freddy heeft mijn Heuer Autavia Cal12. geserviced en loopt als een trein nu.
Alleen al die GF bracelet laat me watertanden.

In één woord schitterend! Gefeliciteerd en geniet ervan!

Zo dan, dat is sowieso een heel tof verhaal…!
Bedankt, was leuk om te lezen en ja dat horloge :stuck_out_tongue:
Geweldig !

Pieter.

Ik hoop dat ik iemand kan vinden die het horloge nog deze maand kan servicen omdat ik deze heel graag om wil naar de Historic Grand Prix op Circuitpark Zandvoort (http://historicgrandprix.nl/). En anders gaat hij zo mee, in de tussentijd leg ik hem dan even weg om slijtage te voorkomen.

De Historic Grand Prix is een absolute aanrader als evenement, voor 20 euro heb je echt een topdag, en als het toch tegenvalt is het strand op 100m van de ingang. Het evenement wordt dit jaar gesponsord door Tudor.

Hey Geert,

Bedankt voor de ruime kennis overdracht. En natuurlijk alle bijbehorende tools.

Ik weet dat het horloge nu in goede handen is en niet direct weer de handel in gaat, anders had ik het waarschijnlijk ook niet gedaan.

Dit was een goed voorbeeld hoe we elkaar kunnen helpen doormiddel van het forum, ik hoop dat je nog heel veel plezier hebt van het horloge en ik ga hard oefenen met de kunst van de horloge techniek, alle mechanische klokjes zijn nu in een klap interesant geworden :slight_smile: zoals je al zei een echte toevoeging aan je hobby.

2 likes

Graag gedaan, en jij ook bedankt! :+1:

Mooi verhaal en uitleg, schitterende chronograaf deze Heuer!
Mooie aanwinst! Veel draagplezier toegewenst…

Gefeliciteerd!
Mooi hoor!
Wees er zuinig op!

Dit is zeker een aanrader. Tip : Neem oordopjes mee.

Wat een heerlijke post om te lezen en gefeliciteerd met deze geweldige aanwinst, vooral de persoonlijke zoektocht en wens voor dit exemplaar maakt (vintage) horloges zo ontzetten leuk.

Misschien een vreemde vraag, maar waarom staat hier Swiss op de wijzerplaat? Of staat alleen T - Swiss wanneer de indices tritium hebben, want de wijzers zullen oorspronkelijk toch ook tritium gevuld zijn geweest?

Hoe ben je zo aan dit horloge gekomen, met andere woorden: hoe is het contact met Niels ontstaan? Hoe is zo een prachtig horloge in zijn bezit gekomen?

Veel geluk en draagplezier.

Mijn Heuer Autavia 11630MH heeft tritium plots op de dial maar ook alleen ‘swiss’ gesigneerd. Zou naar de wetgeving moeten kijken of het verplicht was in zwitserland.

Elk merk ging volgens mij verschillend om met die aanduidingen T - Swiss, T- Swiss - T, T-Swiss Made-T, T-Swiss<25 of helemaal geen aanduiding. Maar volgens mij kun je daar een studie op zich van maken.

Niels had hier eerder een topic geplaatst en daar heb ik hem via een persoonlijk bericht (PB) op aangesproken: Ruwe diamant
In zijn topic geeft hij ook aan hoe hij aan dit horloge is gekomen.

Wat een geweldige klok en een leuk verhaal erbij. Je hebt de spanning er in gelaten, ik kon me bedwingen om even snel de foto’s te bekijken, maar heb eerst keurig het hele verhaal gelezen.
Ik kan me voorstellen dat je dit je mooiste deal noemt.
Geniet er veel en lang van!

2 likes

Geweldig horloge, en fijn verhaal. Tof om te lezen!

Erg fraai Geert :thumbsup: Ik ben zelf ook gek van horloges met autosport achtergrond.