Hoe doen jullie het?

Ik weet niet of hier een al topic over bestaat, zo ja, sluit deze dan maar.

Maar ik heb een vraag, hoe doen julle het?
En dan bedoel ik, als ik voor mezelf spreek. Ik zie horloges die ik mooi vind en als ze binnen een budget vallen koop ik ze, zo niet dan spaar ik even door. Maar ieder van deze horloges houden mij weg van mijn uiteindelijke doel om een bepaald horloge aan te schaffen, die ik dus telkens uitstel omdat het aankoop bedrag veel hoger ligt dan de anderen die ik mooi vind, zodat ik settle voor ‘mindere’ horloges om het zo maar even te noemen. Maar hierdoor blijf ik mijn uiteindelijke ‘wants’ uitstellen en uitstellen. En er komt veel moois voorbij, wat het alleen maar lastiger maakt. :sweat_smile:

Vooral nu ik merk, dat de horloges die daar niet aan voldoen, weer te koop zet voor een lagere prijs dan dat ik ze aanschaf vanwege dat ik ze wel draag, dus niet meer 100% mint zijn. Wat eigenlijk weer zonde geld is, denk ik dan.

Dus hoe gaan jullie hier mee om? Zijn er meerdere die in deze situatie zitten?

2 likes

Ik denk 99% van de mensen hier, behalve die hun collectie al compleet hebben.

4 likes

Hier nog een recent topic over hetzelfde

Zie het zo, je bent als noeste ridder op je witte paard onderweg naar een kasteel om het hart van de prinses te veroveren. Onderweg kom jij hofmeisjes tegen die zo’n knappe ridder wel zien zitten, maar laat je je verleiden of hobbel je door over die klinkerweg naar je prinses toe?

Met andere woorden, gewoon niet doen als je niet goed in flipperen bent. Er zijn er maar weinig die geen verlies draaien en dat komt omdat ze sjoemelen. Gewoon lekker doorsparen man!

9 likes

De reis is vaak mooier dan de bestemming, dus aan de reis kan je veel plezier beleven, uitzoeken van alle specs van het horloge etc. dat is ook wat waard.

Ikzelf koop alleen horloges waarbij ik 100% klik heb, de wow factor moet er zijn anders pas ik even denk ik er even over na en kom ik later vaak tot het inzicht ik heb er goed aan gedaan dit niet te doen (geld niet alleen voor horloges overigens) bij twijfel niet doen anders er vol voor gaan.

4 likes

In het begin was ik meer impulsief met het kopen van horloges. Nu ik mijn DateJust heb, denk ik altijd: ‘is dit horloge mooier dan de DJ?’. Ik kan wel een ander horloge kopen, maar als ik hem niet ga dragen, slaat het ook nergens op. Daarom sinds de DJ nog geen ander horloge gekocht. Daarnaast spreek je dan vaak over horloges van serieuze waarde (voor mij althans), dan wil ik er tevens 100% zeker zijn dat ik ze mooi vind.

2 likes

Dat, of net andersom dat je tijdens de reis inziet dat een lief knap hofmeisje jou gelukkiger kan maken als die lelijke, arrogante prinses met een gat in haar hand.

Mijn advies: volg je gevoel, als die valt voor een prachtig hofmeisje zou ik daar aan toegeven,

En ja, als de liefde over is en je gaat scheiden kost dat geld…

12 likes

Als voorbeeld, ik heb me laatst voorgenomen om een Squale 1521 te kopen, omdat ik dat een erg mooi horloge vind. Maar ik ben nu dus weer gaan twijfelen, omdat het me weer verder weg houd van een Seiko Marinemaster.

Enige Horloge wat ik zover heb van mijn ‘want’ list is een Tudor BB Red.

Maar ik zie al dat de meeste zeggen, gewoon door sparen. :sweat_smile:

[Stoer-modus]Ik naai al die hofdames het hoofd op hol om vervolgens bij de prinses tot de conclusie te komen dat ik toch liever voor de koningin ga (van het land 5000km verderop) om de weg te vervolgen en ondertussen vele, vele hofdames tegen te komen. [/stoer-modus]

Ik koop wat ik wil en ruil in wat ik denk te kunnen verkopen :wink:

Om in de treffende terminologie van @handavinci te blijven: ik heb mijn prinses al gevonden, dus in principe is alles daaromheen een beetje Spielerei.
Dat gezegd hebbende is het erg lastig om naar één horloge toe te sparen, omdat mijn smaak elke dag van de week anders is. Doelen die vorige week keihard waren, staan vandaag weer op losse schroeven en grails die de verzamelwoede per direct zouden beëindigen omdat de collectie compleet is staan volgende week weer in het blauwe deel.
Ik blijf nu een beetje hannesen met horloges in de betaalbaardere categorieën om wat leven in de brouwerij te houden en twijfel wekelijks over een paar van mijn duurdere horloges. Maar in principe ben ik al een tijdje ‘bijna klaar’.

In het begin heb ik heel veel omhoog geflipperd. Dat kost iets meer omdat je op de meeste horloges wel wat verliest, maar dat houdt de boel wel levend en stilt vaak de acute honger.

5 likes

Zit heel erg in hetzelfde pakket op dit moment, heb een horloge op het oog waar ik nog zeker een halfjaar voor moet sparen, maar ziet dan toch steeds een leuke voorbij komen die toch net een stukje goedkoper is en dan is een gezocht topic al snel gemaakt om nog even te vergelijken… :stuck_out_tongue:

Tipje: vraag het je partner, die is bij mij in ieder geval zo overtuigend dat ik het doel gewoon in het vizier kan houden! (Plus natuurlijk de oude truc van het ‘potjes’ maken waar je echt niet aan mag komen.)

Als je al duidelijk voor ogen hebt wat je uiteindelijke doel is kun je je bij elke andere potentiële aankoop afvragen of die mooier is of iets toevoegt aan je collectie. Is het antwoord nee, dan niet kopen.

Ik zit zelf nog in de oriëntatiefase om te bepalen wat ik echt mooi vind en heb nog geen idee wat het gaat worden. Daarom mag ik van mezelf best af en toe iets kopen, maar dan wel uit het goedkopere segment. Gewoon als leuk tussendoortje of extraatje, zijn doorgaans ook niet geschikt om door te verkopen.

2 likes

Mijn partner probeer ik hier zover mogelijk buiten te houden, anders kom ik waarschijnlijk thuis met een goedkoop prisma horloge :wink:

1 like

Maar dat weerhoudt je de eerste 10x wel van de aankoop van het ‘mindere’ horloge! :wink:

haha zeker, maar met vrouwen moet je sowieso niet over prijzen/geld praten, daar snappen ze icm horloges niks van.

Niet kopen dus, gewoon even doorsparen voor die Marinemaster :+1:

Ligt er ook een beetje aan hoe lang je moet sparen. Moet je een half jaartje wachten moet dat wel op te brengen zijn. Duurt het een paar jaar dan zou je misschien een zoethoudertje kunnen kopen uit het blauwe deel en die met weinig verlies weer van de hand doen.

Kan dat dan?

Dat moet je aan hun vragen, bij mij niet in ieder geval :joy:

Let’s walk down the hill and fuck all the cows…