We kennen allemaal het probleem: je ziet een mooi horloge op internet (want het zijn meestal modellen die niet bij de juwelier op de hoek te koop zijn, laten we wel zijn) en je moet het dus inschatten vanaf foto’s hoe groot het klokje is en of dat horloge jou ook zal staan. Lastig!
Dus je googlet je het lazerus en je verzamelt zoveel mogelijk foto’s van allerlei hoeken en points-of-view van je nieuwe ‘vlam’ ,het object waar je kriebels van krijgt!
Enter the wrist shot… Je denkt ik zoek naar wrist shots, dan kan ik zien hoe het klokje staat als het gedragen wordt, handig!
Ja, NOT! er is bijna niks zo erg optisch bedrog als de wrist shot!
Wat niemand wil is dat je favoriete horloge wat zo mooi op de foto’s is JOU net niet staat omdat het te groot of (nóg erger) te klein is.
Zo kwam ik eens een website tegen waar je ook horloges kan kopen, en die linkmiechel had daar zijn vrouw/dochter/buuf ingezet voor de wristshots.
Wat kreeg je dus: elk horloge leek groter dan het is.
Ik heb zelf vrij dunne polsen, 20 cm omtrek, maar ik kwam erachter dat er dus mannen rondlopen met een nóg kleinere polsomtrek! En dan ga je de mist in met die wrist shots!
Een Seiko SBCM023 staat bij een pols van 17/18 cm prima denk ik, maar bij mij zou men denken dat ik per ongeluk een dameshorloge gekocht had!
Ook bijv. de SBCB009 (die Solar, erg mooi!) kon ik schrappen van de wishlist, 38cm diameter! Staat voor geen meter met een 20cm pols, je loopt ermee voor joker.
Maar op de wrist shots wordt 'ie geshowed door een gast die hem prima staat!
Waar je met wrist shots ook de mist in kan gaan is op de site monsterwatches.nl.
Tenzij je dezelfde polsmaat hebt als de man op foto’s zal het horloge bij jou totaal anders uitpakken. En volgens mij had ik eens ergens gelezen dat Rob’s pols bij 18cm blijft steken.
Het gunstige is weer dat de horloges die ik hem niet vind staan omdat ze veel te groot ogen bij hem, dat die bij mij waarschijnlijk wél staan.
Het punt is gewoon dat je niet teveel waarde hecht aan wrist shots, omdat ze dus heel verraderlijk zijn.
Ik heb een horloge van 46 cm diameter, (de grootste duiker die ik destijds kon vinden van het merk en soort dat ik wilde).
Dat lijkt groot maar ik heb nog een stuk pols over boven en onder het horloge, en het oogt bijna klein.
Nou wil ik dus graag een Seiko BFK of Spork SPR043, maar ja die zijn (volgens monsterwatches) 42 respectievelijk 44mm in diameter (bezel).
En nou ben ik een beetje bang dat die me niet staan, wat ik mega balen zou vinden.
Heeft iemand hier trouwens een Seiko BFK of SPR043 en een polsomtrek van zo’n 20 cm? Dan zou ik wel graag daarvan een wrist shot zien
En dat is de ‘tragiek’ van kopen van een plaatje: je kan het niet effe passen om te kijken hoe het je staat.
Ik zal een aantal foto’s posten ter illustratie.
Seiko SKA293, lijkt fors op deze foto, maar is maar 46mm (volgens Rob):
Nog een (een 291-mod):
Seiko SKX007 (42mm bezel-diameter), lijkt aan deze pols mooi groot:
Seiko SPR043K1 (44mm), lijkt een lekkere forse joekel bij deze gast:
Seiko (BFK) SKA367 (foto van monsterwatches.nl). Het klokje is maar 42mm maar lijkt op deze foto eerder 52mm!
Ter vergelijking een (slechte) foto van mijn 46mm Apeks (volgens mij een fantasiemerk maar ok) om mijn pols.
Met plaatsvervangend excuus van Samsung voor de slechte fotokwaliteit, met name van wat dichterbij houdt de camera van de Galaxy-S het snel voor gezien
Vergeleken met hoe die BFK bij Rob staat oogt mijn 46mm horloge bij mij bijna klein :S
(let op de ruimte die er op me pols nog over is boven en onder de lugs van het horloge)
Bottom line: pas op met afgaan op wrist shots
Nogmaals: als iemand hier een Seiko BFK of SPR043 heeft en een polsomtrek van zo’n 20 cm, post dan svp een wrist shot met je horloge om.
Anders blijft het weer gokken via foto’s :S