Hoe staat mij dit horloge? De zin en onzin van Wrist shots

We kennen allemaal het probleem: je ziet een mooi horloge op internet (want het zijn meestal modellen die niet bij de juwelier op de hoek te koop zijn, laten we wel zijn) en je moet het dus inschatten vanaf foto’s hoe groot het klokje is en of dat horloge jou ook zal staan. Lastig!

Dus je googlet je het lazerus en je verzamelt zoveel mogelijk foto’s van allerlei hoeken en points-of-view van je nieuwe ‘vlam’ ,het object waar je kriebels van krijgt!

Enter the wrist shot… Je denkt ik zoek naar wrist shots, dan kan ik zien hoe het klokje staat als het gedragen wordt, handig!

Ja, NOT! er is bijna niks zo erg optisch bedrog als de wrist shot!

Wat niemand wil is dat je favoriete horloge wat zo mooi op de foto’s is JOU net niet staat omdat het te groot of (nóg erger) te klein is.

Zo kwam ik eens een website tegen waar je ook horloges kan kopen, en die linkmiechel had daar zijn vrouw/dochter/buuf ingezet voor de wristshots.
Wat kreeg je dus: elk horloge leek groter dan het is.

Ik heb zelf vrij dunne polsen, 20 cm omtrek, maar ik kwam erachter dat er dus mannen rondlopen met een nóg kleinere polsomtrek! En dan ga je de mist in met die wrist shots!

Een Seiko SBCM023 staat bij een pols van 17/18 cm prima denk ik, maar bij mij zou men denken dat ik per ongeluk een dameshorloge gekocht had!:stuck_out_tongue:

Ook bijv. de SBCB009 (die Solar, erg mooi!) kon ik schrappen van de wishlist, 38cm diameter! Staat voor geen meter met een 20cm pols, je loopt ermee voor joker.
Maar op de wrist shots wordt 'ie geshowed door een gast die hem prima staat!

Waar je met wrist shots ook de mist in kan gaan is op de site monsterwatches.nl.
Tenzij je dezelfde polsmaat hebt als de man op foto’s zal het horloge bij jou totaal anders uitpakken. En volgens mij had ik eens ergens gelezen dat Rob’s pols bij 18cm blijft steken.

Het gunstige is weer dat de horloges die ik hem niet vind staan omdat ze veel te groot ogen bij hem, dat die bij mij waarschijnlijk wél staan.

Het punt is gewoon dat je niet teveel waarde hecht aan wrist shots, omdat ze dus heel verraderlijk zijn.

Ik heb een horloge van 46 cm diameter, (de grootste duiker die ik destijds kon vinden van het merk en soort dat ik wilde).
Dat lijkt groot maar ik heb nog een stuk pols over boven en onder het horloge, en het oogt bijna klein.

Nou wil ik dus graag een Seiko BFK of Spork SPR043, maar ja die zijn (volgens monsterwatches) 42 respectievelijk 44mm in diameter (bezel).
En nou ben ik een beetje bang dat die me niet staan, wat ik mega balen zou vinden.

Heeft iemand hier trouwens een Seiko BFK of SPR043 en een polsomtrek van zo’n 20 cm? Dan zou ik wel graag daarvan een wrist shot zien :slight_smile:

En dat is de ‘tragiek’ van kopen van een plaatje: je kan het niet effe passen om te kijken hoe het je staat.

Ik zal een aantal foto’s posten ter illustratie.

Seiko SKA293, lijkt fors op deze foto, maar is maar 46mm (volgens Rob):

Nog een (een 291-mod):

Seiko SKX007 (42mm bezel-diameter), lijkt aan deze pols mooi groot:

Seiko SPR043K1 (44mm), lijkt een lekkere forse joekel bij deze gast:

Seiko (BFK) SKA367 (foto van monsterwatches.nl). Het klokje is maar 42mm maar lijkt op deze foto eerder 52mm!

Ter vergelijking een (slechte) foto van mijn 46mm Apeks (volgens mij een fantasiemerk maar ok) om mijn pols.
Met plaatsvervangend excuus van Samsung voor de slechte fotokwaliteit, met name van wat dichterbij houdt de camera van de Galaxy-S het snel voor gezien :frowning:

Vergeleken met hoe die BFK bij Rob staat oogt mijn 46mm horloge bij mij bijna klein :S
(let op de ruimte die er op me pols nog over is boven en onder de lugs van het horloge)

Bottom line: pas op met afgaan op wrist shots :wink:

Nogmaals: als iemand hier een Seiko BFK of SPR043 heeft en een polsomtrek van zo’n 20 cm, post dan svp een wrist shot met je horloge om.
Anders blijft het weer gokken via foto’s :S

Het probleem is dat veel van die foto’s gemaakt worden met pocket-cameraatjes waar een groothoeklensje in zit.

Die lenzen geven van dichtbij altijd een vervorming.

Maak maar eens een close-up van een aangezicht met zo’n camera: je zal zien dat de persoon die er op staat steeds een “dikke neus” heeft.

Anderzijds is het heel erg moeilijk om met een zware DSLR van je eigen pols een wristshotje te maken.

EDIT: ik zie dat jouw foto’s met een IXUS 500 zijn gemaakt. :smiley: :wink:

Een pols van 20 cm is nou niet bepaald klein te noemen, ik heb net 16,5 cm als het goed is, ik vind 40 mm perfect staan, 36 staat ook goed trouwens bij mij(datejust al vaak gepast), maar ik heb ook horloges van 43 mm, of iemand het nou vind staan of niet maakt me niet uit, ik vind die 43 mm gewoon een mooi horloge, en ja ik moet er mee lopen.

Ik adviseer je naar de rikketik te gaan, als het goed is is rob daar ook, en kan je lekker de horloges passen !

46 mm is gewoon een joekel van een horloge of je nou een pols hebt van 20cm of iets meer of minder, het is maar net wat je gewend bent, als ik 2 weken een 43 mm draag en ik doe daarna een 40mm lijkt die ineens heel klein, dat terwijl het gewoon een nette heren maat is, en natuurlijk werkt dit ook andersom, soms heb ik de monster om en dan wissel ik hem voor een 43 mm MeisterSinger en dan lijk die laatste weer enorm door de grote van het glas oppervlak.

Wristshots kunnen inderdaad misleidend zijn, maar ik blijf ze leuk vinden om te zien.
Ik ga meestal gewoon uit van het formaat van het horloge, maar ook de dikte voegt toe aan hoe groot een horloge is en draagt.

Ik draag mijn horloges voor mijn polsknobbel (oid. :P), en heb daar 19cm polsen. Echter als ik hem op dezelfde plek zou dragen als waar jij hem draagt, zijn mijn polsen (onderarmen eigenlijk :P) 21cm.

Hier is bijvoorbeeld een dubbele wristshot van mij. Mijn horloges draag ik altijd op de plek van de SKX007. Op de plek van de andere seiko draag jij hem. Hier draag ik hem met de volle duikerextensie open, en zelfs toen zat hij nog strak. Zie je het verschil?

Ik gebruik bepalen van de juiste maat altijd eerder de lug tot lug afstand. Dit is denk ik belangrijker omdat je hieraan kunt zien of de lugs niet over de rand van je pols steken. Die 46mm van jou heeft bijvoorbeeld hele korte lugs.

Tommaat Schreef:

Ik gebruik bepalen van de juiste maat altijd
eerder de lug tot lug afstand. Dit is denk ik
belangrijker omdat je hieraan kunt zien of de lugs
niet over de rand van je pols steken. Die 46mm van
jou heeft bijvoorbeeld hele korte lugs.

Lug-lug is inderdaad net zo bepalend, maar ook de lugvorm, de hoogte van de kast, de vorm van de kast, al dan niet een bezel hebben invloed op de “beleving”.

Overigens kun je er met een omtrek van 20cm inderdaad vanuit gaan dat je wat bovengemiddeld bepolsd bent!

Meen je niet! Hé cool ik heb een camera wat ik helemaal nie wist :smiley:
Als ik 'm nou ook nog ergens kon vinden :smiley:

Haha nee hoor er die foto’s zijn een bij elkaar geraapt zooitje uit allerlei websites, en die ik zelf genomen heb is met me telefoontje, en das geen canon :wink:

floris Schreef:

ik heb net 16,5 cm als het goed is, ik
vind 40 mm perfect staan, 36 staat ook goed

Ja met jouw maat pols staat een 36er of 40er wel goed, dat geloof ik meteen.

maar ik heb ook horloges van 43 mm, of iemand het nou vind
staan of niet maakt me niet uit, ik vind die 43 mm
gewoon een mooi horloge, en ja ik moet er mee
lopen.

Helemaal mee eens, het gaat erom wat je zelf ervan vindt.
Daar gaat het allemaal om.
En ik vind een 38er of 39er bij MIJ geen porem, aangezien die 46er al net aan is.

Vandaar dat ik die wrist shots zo tricky vind omdat de horloges daarbij altijd aan een pols zitten die ze precies goed doet uitkomen.
Terwijl hetzelfde klokje bij jou of mij misschien bagger staat.

Ik zal je tip onthouden, en 's kijken wanneer er weer een rikketik in de buurt is.
Die zijn elke twee maanden als ik me nie vergis dus kan nooit lang duren.

Ja ik vind dat waardeloos dragen, vóór je polsknobbel (die houden we erin! :smiley: ).

Met jouw 21 cm pols kan ik me wel voorstellen dat je je 007 bij het smalste gedeelte van je pols wil dragen, alleen ik vind dat heel vervelend zitten om daar me klokkie te hebben.

Zou jij je 007 dragen waar je je 383 op die foto draagt dan zou die in het niet vallen en er onnatuurlijk klein uitzien vermoedelijk.

Maar je heb gelijk, ik heb nu een referentiemaat, die 46er, en daar vanuit gaand weet ik dus al dat alles wat kleiner is waarschijnlijk naar mijn smaak te klein gaat ogen :frowning:

Ja nou je 't zegt… idd korte lugs! Heb ff aan de onderkant gekeken maar het houdt nie over op dat gebied nee.

Mooi, dan is er toch nog hoop v.w.b. een BFK of Spork die ogen wat langer qua lugs / body.

Ok klokkie mee, en Seiko’s passen bij de rikketik dus!
:slight_smile:

Lug-lug is inderdaad net zo bepalend, maar ook de
lugvorm, de hoogte van de kast, de vorm van de
kast, al dan niet een bezel hebben invloed op de
"beleving".

Inderdaad. Zo las ik ook eens ergens dat iemand vond dat de Seiko minimonster “groter draagt” dan de gewone monster, terwijl ze allebei 42mm bezel-diameter hebben.
Dus tja je heb gelijk denk ik, er spelen meer dingen mee dan kille cijfertjes.

(waarom de naam “MiniMonster” is bedacht terwijl die altijd al even groot en zwaar is geweest als de “Monster” is me een raadsel trouwens.
Evenals de naam “Monster” voor een horloge van 42mm. Maar ok…, dit terzijde)

Overigens kun je er met een omtrek van 20cm
inderdaad vanuit gaan dat je wat bovengemiddeld
bepolsd bent!

Nou dan zal het optisch bedrog o.i.d. zijn want ze ogen heel dun!
Een gappie van mij heeft polsen waar die van mij luciferhoutjes bij lijken.
Hij heeft geen Seiko, ik denk dat die hem ook niet zou passen.

En ik las net al de reactie van JTrapman, die met zijn 21cm pols de duikersextensie
van zijn Seiko SKA383 (toch geen lullig klokkie!) uit moet klappen!
Dus echt op flinke polsen is Seiko niet toegerust.
Tja het blijft Japans he, afgemeten op iele japannertjes (Sumoworstelaars dragen geen horloge daar :wink: ).

Bukkem Schreef:

Meen je niet! Hé cool ik heb een camera wat ik
helemaal nie wist :smiley:
Als ik 'm nou ook nog ergens kon vinden :smiley:

Haha nee hoor er die foto’s zijn een bij elkaar
geraapt zooitje uit allerlei websites, en die ik
zelf genomen heb is met me telefoontje, en das
geen canon :wink:

Ha, ik heb gewoon de eerste bekeken. :wink:
Was te lui om de rest ook te doen. :smiley:

Bukkem Schreef:

En ik las net al de reactie van JTrapman, die met
zijn 21cm pols de duikersextensie
van zijn Seiko SKA383 (toch geen lullig klokkie!)
uit moet klappen!
Dus echt op flinke polsen is Seiko niet
toegerust.
Tja het blijft Japans he, afgemeten op iele
japannertjes (Sumoworstelaars dragen geen horloge
daar :wink: ).

Ik heb 19cm polsen, maar als ik het meet op de plek waar jij hem draagt zijn ze 21cm.
Ik had de BFK+ uiteraard al op maat gezet voor mijn 19cm, maar als ik hem wilde verplaatsen naar achter mijn knobbel ipv voor mijn knobbel moest ik de duikersextensie openen, anders paste hij simpelweg niet. Ik had nog iets van twee of drie extra links, dus hij had prima kunnen passen als ik hem op 21cm had gemaakt :wink:

JTrapman Schreef:

Ik heb 19cm polsen, maar als ik het meet op de
plek waar jij hem draagt zijn ze 21cm.
Ik had de BFK+ uiteraard al op maat gezet voor
mijn 19cm, maar als ik hem wilde verplaatsen naar
achter mijn knobbel ipv voor mijn knobbel moest ik
de duikersextensie openen, anders paste hij
simpelweg niet. Ik had nog iets van twee of drie
extra links, dus hij had prima kunnen passen als
ik hem op 21cm had gemaakt :wink:

Oh okeej, ik dacht al!
Vond het al zo karig van Seiko!
haha! (:smiley:

cheers!

Bukkem Schreef:

JTrapman Schreef:

Ik heb 19cm polsen, maar als ik het meet op de
plek waar jij hem draagt zijn ze 21cm.
Ik had de BFK+ uiteraard al op maat gezet voor
mijn 19cm, maar als ik hem wilde verplaatsen
naar
achter mijn knobbel ipv voor mijn knobbel moest
ik
de duikersextensie openen, anders paste hij
simpelweg niet. Ik had nog iets van twee of
drie
extra links, dus hij had prima kunnen passen
als
ik hem op 21cm had gemaakt :wink:

Oh okeej, ik dacht al!
Vond het al zo karig van Seiko!
haha! (:smiley:

cheers!

Denk dat de Seiko banden wel tot een cm of 25 gaan, dus dat is gigantisch :wink:

Even een goede vergelijking, ook eentje met alledaagse voorwerpen zodat je een indruk krijgt. Hij is niet groot, maar wel dik. Ik denk wel dat deze foto’s helpen. BTW: hij is nog steeds alsof ik hem net uit de verpakking heb gehaald. :slight_smile: Echter, ik draag hem bijna niet meer. Ben ik er nu al op uitgekeken?

Top !!

Goeie foto’s bedankt :slight_smile:

Even voor m’n grootte-referentie; wat is jouw pols-omtrek?

Bukkem Schreef:

Top !!

Goeie foto’s bedankt :slight_smile:

Even voor m’n grootte-referentie; wat is jouw
pols-omtrek?

Hij had kleine polsen. 16.5 cm als ik me niet vergis.

17cm