Hommages of het echte werk?

Ik zal nooit een replica kopen (tenzij ik wordt opgelicht en het niet doorheb) Het vervelende vandaag de dag is dat de topmerken zo goed worden nagemaakt dat het voor mij als leek haas niet meer te onderscheiden is van het origineel. Natuurlijk koop je het origineel bij een gerenommeerd bedrijf en niet op marktplaats. Om er vervolgens achter te komen dat het origineel door puistende pubers massaal word gedragen, uiteraard de Marktplaatsvariant van een paar honderd euro.

Hoe origineel ben je dan nog, en krijg je dan niet juist de vraag ā€œis het een echte?ā€ daarom spreken merken net onder de top mij meer aan, niet dat die niet worden nagemaakt maar zeker in mindere mate, het is ā€œuniekerā€ en meer product voor je geld mijn inziens.

Dus zou persoonlijk liever gaan voor een horloge in de prijsklasse € 2000 tot € 3000 haalbaar binnen een normaal tijdsbestek (uitgaande van een modaal inkomen) aangevuld met een SKX en een andere leuke klok dat mag ook een hommage zijn.

2 likes

In tegendeel zelfs. De mogelijke reactie van anderen is een reden voor mij om gƩƩn Rolex te kopen.

Appels en peren! Verdiep je even in Tudor en je komt op hetzelfde adres uit als Rolex. Dat is geen schaamteloze kopieerder van andermans spullenboel. Maar goed, we gaan er niet uitkomen denk ik. Prima.

… zelfs mensen die niet van Rolex houden kunnen niet anders dan toegeven dat ze bij Rolex ongelooflijk goed zijn in brand management !

3 likes

Dat is mij bekend hoor, maak je daarover geen zorgen. Het feit dat je dit dan wel goed wordt gekeurd vind ik opmerkelijk niks mee niks minder.

1 like

Kinetic Continuous - Submersible Maritime Precision Chronometer :wink:
Ik verveel mijn (enkele) horlogevrienden door 'm ook zo te noemen, of iedere keer een nieuwe variant te bedenken. Zoals ik in mijn ā€˜ontdekkingstopic’ al schreef: het is meer een parodie dan een hommage. Als meneer TC een echte ripoff had willen maken had hij dat wel anders aangepakt, is mijn mening.

A propos hommages: ik heb er niets tegen en beoordeel ze op hun eigen merites. De Ginault en mijn Steinhart zijn goed afgewerkte horloges tegen een goede prijs. Dat is voor mij genoeg :slight_smile:

2 likes

Dat heeft hij toch ook gedaan?

Face it. Je draagt letterlijk een replica met een andere wijzerplaat.

Even voor de goede orde:

Ik offer alle horloges van de wereld op, inclusief het jouwe, voor de garantie op een werkende set gezonde ballen. Bounce bounce bounce, is alles wat ik zeg.

Die Rolex mod (is het een mod of een set renders?) is op zich niet heel raar, maar die bezel en dat gebolde glas zijn licht ridicuul. Een platte bezel in dezelfde kleurstelling met een gebold (1960 gebold, geen omgekeerde satellietschotel) acrylglaasje zouden dit ontwerp al een stuk lekkerder maken.

Eigenlijk ben ik aan het zeggen dat die perfecte duiker al bestaat.

Facetje er aan slijpen en klaar is kees. 1500 balletjes, geen ervan de jouwe. Als je het dan echt wilt kun je er gewoon een rood driehoekske van maken, maar voor mij hoeft het niet.

3 likes

I’m facing it. Er is een markt voor, je hoeft het niet te kopen, niemand dwingt je tralalalala

2 likes

DIT! 100 punten.

Die had ik nog even gemist. Woon je in Wassenaar of Aerdenhout? Dan kan ik me voorstellen dat je met een hommage niet echt aan kan komen :smiley:

Bij m’n klanten krijg ik wel een opmerking als ik met een kletser van overduidelijk 10K aan kom wandelen. Denk idem als ik een BMW 7-serie voor de deur parkeer.

1 like

Misschien ook wel. Ik snap je. Bounce bounce is erg prettig.

Het is een mod. Er had van mij ook zijn orginele vlakke saffier weer in gemogen. Want dat gedomede glas is het enige aftermarket onderdeel in de Sub.

Ze hebben ook een GMT-Master gemaakt, op basis van de 6 digit. @Schoen is groot fan, mede ook vanwege die sexy kast.

3 likes

U vraagt wij draaien

Die Oris… Wil je 'm nog een keer posten? Wat een schoonheid :smiley:

Je kan op zich ook goede deals vinden op marktplaats of soortgelijke plekken, hoor. Maar daar moet je wel voorzichtiger zijn en beter opletten. Als je het niet vertrouwt, niet doen iig.
Persoonlijk heb ik geen probleem met pubers die illegale kopieĆ«n dragen. Althans, wel met het feit dat het kopieĆ«n zijn, maar dat doet voor mij geen afbreuk aan mijn ā€œechteā€. Dat zegt wat over hen, niet over jou volgens mij. Jij weet toch dat je het origineel draagt?

Wat is origineel? Denk niet dat je de illusie moet hebben dat jij de enige bent die, bijvoorbeeld, een Rolex draagt. Datzelfde geld ook voor net-onder-de-top merken.

Ik heb ook niet zo’n problemen met de is-het-een-echte vraag. Kan ook een leuk aanknopingspunt zijn voor een gesprekje en wat uitleg.

Ik heb het gevoel dat je je een beetje laat sturen door wat anderen vinden/denken/doen. Op zich niets mis mee, als je je er van bewust bent. Aan de andere kant moet je denk ik gewoon puur naar je eigen idee en gevoel kijken. Wat vind je zelf esthetisch mooi? Of gaat het je juist om het uurwerk? Of de geschiedenis? Waar krijg jij een warm gevoel van? Je hebt het over een horloge 2-3000 euro, dat is veel geld om iets mee te kopen, laten we wel wezen. Zorg ervoor dat jij er zelf (!) helemaal achter staat iig.

Klinkt als een mooi plan :+1:

What he says. Ik zie Rolex ook als een middenklasser. Goede kwaliteit, maar het blijft een massaproduct. Een beetje de BMWs van de horlogewereld.

image

4 likes

Hoeveel horloges zou Rolex verkopen per jaar?

Blijft een moeilijk onderwerp zie en lees ik hier. Een HOMMAGE zie ik als een eerbetoon.
En heb ik geen probleem mee.
Een replica waar ze dus ook die dure merknaam hebben opgezet zou ik nooit kopen.
Een hommage vindt ik een goed alternatief als je niet het geld voor een origineel kan of wil uitgeven of als je wil uitproberen of je het model mooi vindt staan.
Een hommage zeker met een leuk uurwerk erin zoals Eta zou ik dus gewoon kopen

4 likes

Geen flauw benul, en ook geen idee hoeveel wagens BMW verkoopt.
Maar beiden hebben een beetje hetzelfde imago.

Rond de miljoen.

1 like

Niet rond een miljoen?

Rond de miljard is, grofweg, 3 miljoen per dag. Geen idee van de grootte van een Rolex doos maar hoeveel vrachtauto’s zouden dat zijn? :slight_smile:

1 like

Die GMT is een stuk mooier.

Dude. :face_vomiting:

Jazeker wel.

Dat dus.

In diezelfde lijn interesseert het mij echt niet hoeveel mensen ik in dezelfde auto als de mijne zie rijden. Ik heb mooie, goede auto’s gehad, en ik heb auto’s gehad waar ik een hekel aan had (mijn werkgever is een bitch wat autobeleid betreft).

Mijn wereld begint en eindigt in dat opzicht bij mij. Ik kan een hartgrondige hekel aan iets hebben omdat het niet doordacht, niet comfortabel of lelijk is, en wat de rest van de wereld vind is mij op dat moment een biet. Vandaar ook dat ik Mike Tyson ging bij m’n werkgever om die Astra af te voeren die ze me in de maag hadden gesplitst. Ik kwam op zeker moment in een geleende Dacia Dokker naar de zaak, wat overigens een prima auto is. :slightly_smiling_face:

Dat pizzabakkers, bouwvakkers en pukkelige gemeenteboys in zo’n dokker rondcrossen heeft geen invloed op m’n oordeel.

Mijn bips is leidend.

Alles is al eens gedaan. Waarschijnlijk beter dan dat ik het doe.

Als je daar even over nadenkt is het een rustgevende gedachte.

2 likes