Horloge zonder originele papieren

Het maakt dan vooral verschil of het om een jonge tweedehands gaat - waarbij je de aanwezigheid verwacht en waarbij het ontbreken de wenkbrauwen doet fronsen - of een 50 jaar oude klassieker, waarbij je helemaal geen verwachtingen zult koesteren t.a.v. de originele papieren.

3 likes

Bedankt. En rest ook. Zekerheid naar authenticiteit toe is dus cruciaal. Zeker in deze prijsregionen.
Hij dient om te dragen en portemonee blijft enigszins gespaard. Nu ja…

1 like

Oh zeker, dat maakt inderdaad een groot verschil. Weet je - ik raak NOOIT dozen en papieren kwijt en vind het altijd erg raar dat anderen die kennelijk wel kwijtraken (of erger: weggooien). Het is gewoon een gevoel, misschien is dat het, dan dat het werkelijk waarde toevoegt.

7 likes

Mijn zorgen zijnm

  • is het horloge origineel;
  • is het niet afkomstig van diefstal.

Aangezien hij bij de fabrikant is geweest, zit dat wel goed. Bij doorverkoop scheelt het wellicht iets in waade.

1 like

Hoe weet je dat het horloge niet gestolen is?

Ik hou bewust bij van wie ik wanneer welk horloge heb gekocht. Printjes van de advertentie enz. erbij.
Als de politie ooit bij me aanklopt als iets gestolen mocht blijken, dan kan ik duidelijk maken wanneer ik een horloge heb gekocht en bij wie ze moeten zijn.

De illusie dat je 100% zekerheid krijgt t.a.v. de eigendom moet je niet hebben. Wel moet je je best doen en voorzichtig zijn. Een Submariner voor 1000 Eur. zal niet gauw legaal en origineel zijn (al weet ik iemand die zo n ding voor die prijs kocht van een eerste eigenaar).

1 like

Hier een leuke discussie over box & papers:

3 likes

Ik neem aan dat als het horloge bij de fabrikant is geweest voor een service dit horloge niet als gestolen was opgegeven. Mogelijk heeft de vorige eigenaar nooit aangifte gedaan. Dat is dan dom van die eigenaar en mag je als koper van een zojuist nagekeken horloge ervan uit gaan dat het om een niet gestolen horloge gaat.

Ik heb mijn Monaco bij een winkel in 2e hands koffiezetters en ijskasten gekocht. Ook ik was enigszins huiverig maar er zat een taxatierapport bij van S & C. De winkelier vertelde mij dat hij deze taxatie had aangevraagd in de hoop dat ze het zouden checken of het horloge als gestolen stond opgegeven. De winkelier en ik gaan er door dat rapport beiden vanuit dat dit horloge niet gestolen is. Zekerheid heb ik niet maar hoe hadden de winkelier en ik het beter kunnen doen?
De prijs die ik heb betaald ligt wel ruim 600 euro lager dan de goedkoopste op Chrono24.

  1. als jij in de winkel hebt gekocht ben je beschermd (koper te goeder trouw).
  2. taxatie zegt niks over eigendom. er kan best een aangifte liggen. de politie hoeft S+C niet te informeren!

De winkelier heeft zijn onderzoek toch al gedaan toen hij het horloge aankocht? Hij kan dus ook info verschaffen over de herkomst.

1 like

Wie kan vertellen dat het service document echt is?

Zo werd er hier door een forumlid enkele weken geleden nog een Tissot gekocht op e-bay met verklaring bij van een juwelier die het echt verklaarde, toch was het namaak.

Ik vermoed dat een stempel laten maken van een juwelierszaak ( 50 euro ) veel geld op kan brengen? Dus kan ik makkelijk briefjes afstempelen met wat ik wil…

1 like

Is een horloge mét papieren gegarandeerd niet gestolen?!

3 likes

Dat lijkt mij nu ook een prima investering voor iemand met kwade bedoelingen. Zo gepiept.

S&C kan weinig checken qua diefstal…

1 like

Beste investering die er is… als je original fake Rolex verkoopt. :wink: Met verklaring van de juwelier dat ze echt zijn…

Maar TS is wel zeer karig met info vind ik zelf… bang dat iemand van HF de IWC koopt voor hij hem heeft? :wink:

Is het hier al niet vaak genoeg geschreven, “als het te mooi lijkt…”

Dus geef gewoon wat meer info, zodat we allen onze ervaringen en inschattingsvermogen kunnen gebruiken hoe het zit.

2 likes

Vreemde vergelijking. B&P zegt toch niets over de onderhoud van het horloge. Sterker nog in dit geval zit er zelfs een onderhoudsfactuur bij.

B&P lijken mij meer een kwestie van gevoel/emotie. Je set is ‘compleet’ en dat wordt, gezien het prijsverschil, door velen belangrijk gevonden. Vraag aan jezelf is of je dit prijsverschil het waard vindt.

2 likes

Zo vreemd vind ik hem niet. Het zegt mij alles over hoe de vorige eigenaar(s) is (zijn) omgesprongen met het horloge. Dit gaat wat mij betreft op voor zowel auto’s als horloges. Dat is inderdaad mijn gevoel. Ik wil alleen producten overnemen die afkomstig zijn van eigenaren, die er net zo op gepast hebben als ik. Noem mij maar vreemd.

3 likes

Mja. Je betaalt sowieso lager zonder b&p en verkoopt eventueel ook lager.
Daar zit t dus niet. Tenzij dan minder potentiele klanten.

Kern vd zaak is dus authenticiteit en inderdaad herkomst. (Gestolen?).

Zou van juwelier zijn hoor. Geen HF.

1 like

Hoeveel onderhoudsfacturen moet ik voor je maken met mijn computer?

Als jij hem van een juwelier koopt, dan heb ik er al iets meer vertrouwen in dat het wel goed zit…

1 like

:smile:

Je krijgt vast een aankoopfactuur van de juwelier dus wat is het probleem?

1 like