Horlogedoos bouwen

Wat is daar nou leuk aan? :wink:

Niets, wel efficient, kan je je bezig houden met de vulling er van.:wink:

Zo mooi hoor

Ik heb de maten van mijn zelf gemaakt horlogekist over genomen van een kistje dat ik al had .
Ik ben daarna naar de kussentjes gaan zoeken , ik kan je vertellen dat ,dat nog tegenviel .
Ik adviseer je eerst om naar kussentjes te zoeken en daar de maten van het kistje op aan te
passen .

1 like

Die van mij is gewoon gekocht maar het is zeker een leuke dagbesteding om er zelf een te maken!

Bedankt voor alle reply’s. Zit veel goed advies tussen.

@harb jouw kist ziet er echt prachtig uit. En mischien voor mij ook een goed idee om mijn kist in stapjes te maken.

1 like

Een kleine update. Ik ga vandaag beginnen met het zagen. Ik vind het ontwerp wel geslaagd en toen ik hem in zn volledigheid zo zag werd ik stiekem wel heel blij :innocent:

Ik ga geen kussentjes gebruiken maar buisisolatie. Kreeg dit idee toen ik een heel geslaagd ontwerp online zag. Deels ook een esthetische keuze omdat het contrast tussen de horizontale donkere buis en de verticale houten wanden erg mooi vind. Ben van plan de buis later mooi te bekleden. Ook de bodem van de doos word bekleed.

De horlogedoos is uit de buitendoos te halen. Hier onder is dan mooi plaats voor mijn banden of eventueel horloges die niet zo veel gedragen worden.

Ik weet alleen nog niet hoe ik het glas van het deksel moet gaan doen. Dat word nog even kijken.

alle onderdelen

5 likes

Jij staat nu te zagen en ik wens je succes, maar ik weet niet of de buisisolatie gaat bevallen. Ik denk dat horloges er niet mooi op blijven liggen. Een bracelet moet net de goede spanning op het schuimrubber geven , maar zit vaak of te strak of te los. Bij een leren band moet je waarschijnlijk een ander gaatje gaan gebruiken dan op de pols, daar word je band niet beter van.
Ben benieuwd of ik hier gelijk in heb. Gelukkig kun je later altijd switchen naar kussentjes.

2 likes

Tja, dat heb ik met elke horlogedoos, mijn polsen zijn kleiner dan welk kussentje dan ook :grin:. Als je er zelf een maakt kun je de maat van de kussentjes aanpassen op je eigen polsmaat.
Maar ik ben ook wel een beetje bang dat de buisisolatie niet stijf genoeg is, misschien moet de holte erin opgevuld worden om genoeg stijfheid te krijgen.

@koekoek Succes met dit leuke project in elk geval!

1 like

Bij de meeste kussentjes blijven mijn horloges gewoon liggen, zonder dat ik de band sluit.
De buisisolatie die ik ken is stijf genoeg, geen horloge die dat indeukt. Maar ik denk dus dat ze niet mooi blijven liggen als je de band niet sluitend hebt.

Mijn horlogeboxen zijn vrij ondiep, dus als ik de banden niet sluit komen de horloges tegen het glas aan, vooral de wat dikkere exemplaren.

Gewoon proberen en als het niet werkt iets anders bedenken denk ik. :grin: Zo’n project is toch een beetje trial and error en uiteindelijk komt je vast op een goede oplossing uit.

het is zeker gewoon trial en error. Ik had een foto gezien van iemand die het wel succesvol had gedaan met buisisolatie. Dus ben benieuwd. Een rol kost 2.50 dus mocht het niet lukken is zijn de kosten te overzien :joy:

Het zagen vanmiddag is gelukt. Koste me maar 2 uurtjes met als resultaat dit bouwpakket :wink: Helaas was de machine niet heel netjes. Zaagde niet netjes recht. Heb de grote delen bij geschuurd en die zijn nu prima. Voor de kleine stukjes moet ik morgen terug. Nu alles netjes schuren, lijmen en dan lakken.

Dat hoeft niet zo moeilijk te zijn. Een manier is om gewoon een groef in een lat te zagen zodat je een soort U-profiel krijgt waar je glasplaat precies in past. Dat is 2 minuten werk met een zaagtafel. Met een frees zou het ook kunnen, maar dat is wat lastiger. Het is wel belangrijk dat je dit nauwkeurig doet, dus het is handig als je de glasplaat al hebt.

Alternatief kun je ook eerst een L-profiel gebruiken voor het frame van de deksel, daar de glasplaat in leggen en aan de binnenkant latjes bevestigen om de glasplaat op z’n plaats te houden. Effectief krijg je dan ook een U-profiel, maar dan uit 2 stukken. Het voordeel hiervan is dat je van tevoren nog niet exact hoeft te weten wat de dikte van het glas is.

2 likes

Duidelijk uitgelegd! Thanks voor je antwoord

Beteitst en nu in de lak. Helaas is het beitsen niet helemaal perfect. Komt door de lijm resten, ik heb alles netjes geschuurd maar blijkbaar niet afdoende

Daar kom je vanzelf achter… :slight_smile:

Als je de binnenkant gaat bekleden… dan kun je de kist ook maken van een goede kwaliteit Okumé multiplex…

Ik zag al een linkje naar de Arnhemse Fijnhout Handel voorbij komen… leuke zaak… maar laat wel je portemonee thuis… neem alleen mee wat je echt wilt uitgeven… anders … :)… vraag me niet hoe ik het weet…

Momenteel nog losse kussentjes in mijn horloge kist… maar ik kan er ook een interieurtje in zetten.

En aan de buitenkant is de kist gefineerd met Wortelhoutfineer, gekocht bij bovengenoemde houthandel.
Ik heb het fineer ge-Bookmatched" dat wil zeggen… je neemt 2 opeenvolgende vellen uit het boek (Stapel vellen fineer), en die sla je als een boek open… 2 opeenvolgende vellen hebben nauwelijks verschil, waardoor ze elkaars spiegelbeeld zijn (bijna).

'k Weet dat niemand me gaat geloven als ik nu beweer dat ik geen kei ben in houtbewerking… maar, ik ben echt geen kei in houtbewerking.
“Mislukken” is slechts het eufemisme voor “opgeven voor je je doel bereikt hebt”, Toegegeven, ik kon gebruik maken van mijn vaders zaagtafel, en daarmee heb ik tevens een “Sponning” in de wanden gezaagd, zodat de bodem van de kist niet gelijk ligt met de onderkant van de zijwanden.

Fineren tenslotte… is niet heel moeilijk… benodigd zijn : een strijkbout, een vlijmscherp mesje, en … houtlijm… ja… je zou’t niet verwachten… :slight_smile:

't lastigste is nog wel de naden goed aan laten sluiten, maar daarin herkent men de vakman.
Verder heb ik mijn Initialen nog ingelegd in een lichtere houtsoort, gewoon… omdat het kan!, Mislukken tenslotte, is slechts een eufemisme voor voortijdig opgeven :slight_smile:

de scharnieren tenslotte, heb ik gewoon van een goeikope theekist van de Action, Xenos, of weet ikveel welke tuinbroeken toko gewipt…Ik ben ook nog steeds op zoek naar een leverancier voor dergelijk beslag. in mijn humidor zitten ook van die mooie scharnieren… die wil ik ook voor mijn kistje!..

5 likes

Eh… Da’s een goeie. tja… ehh… voor mijn horloge kist wat dat een “Makkie”… 'k heb een CNC Freesbank, en het deksel van mijn kist paste daar netjes onder… rechthoekje geprogrammeerd en op de volle dikte van het deksel uitgefreesd… en toen op halve dikte een randje dat 5 mm groter rondom was… klaarrrr…

Ok… even vertalen naar “Geinig met weinig”… maak je deksel van 2 dunne lagen… gat erin zagen kan met een decoupeerzaag… de onderlaag zaag je het gat gewoon wat groter, zodat je glaasje erin past… glaslatje eroverheen… klaarrr…

Andere mogelijkheid… iets moeilijker… maak je deksel als een “lijst”, uit 4 stukken.
Dan kun je gewoon een sponning inzagen met de zaagmachine easy as 355/113 :slight_smile:

Ik heb dit scharnier gebruikt .
http://www.scharnierenwinkel.nl/index.php?item=inboorcilinderscharnier--10x22mm--per-stuk&action=article&group_id=10000065&aid=701&lang=NL

Da’s een mooie… niet duur ook…

Ik heb van een werkbank nog wat 12 mm Okumé multiplex over… mogelijkj ga ik daarmee binnenkort weer eens aan de knutsel…

Als ik je vraag een raket te bouwen lukt je dat waarschijnlijk ook nog… :clap:

1 like

'k zou geneigd zijn om te zeggen “That’s not exactly rocket science”… maar dat is het dus juist wel.
Bottle Rocket anyone?, die kan ik zeker maken.

Ik heb even zitten denken… mijn eerste horlogekist is zeker wel geslaagd in mijn ogen, maar ik wil verder, ik wil beter.
alleen, de binnenkant fineren, hoe doe ik dat het beste?, moet ik eerst de binnenkanten voorzien van fineer, alvorens de kist in elkaar te lijmen?, iemand met ervaring in houtbewerking die daar eens zijn licht op kan laten schijnen?

't lijkt me wel gaaf om een kist te maken, met dezelfde fineer aan binnen- en buitenzijde, Bookmatched, en dan een lichtere tint op de bovenzijde.
Tevens mijn Logo ingelegd in het deksel… messing voetjes eronder.

als de Fineerlaag goed lukt… wie weet… politoer ik em, in plaats van simpelweg blanke lak.

1 like