Horlogeforum woordenboek, althans een poging tot

Nu ik hier even op het HF rondkijk, lees en probeer mee te praten heb ik al heel veel termen gezien die ik voor de besmetting met het horlogevirus niet kende.
Ik heb geprobeerd een opsomming te maken van wat van die woorden, om een soort van HF woordenboek te maken. Al moet ik zeggen dat ik ook niet alle termen ken of goed omschreven zal hebben. Waar staat bij voorbeeld AD voor? Enfin… hieronder mijn “woordenboek” waarbij aanvullingen, suggesties en verbeteringen natuurlijk welkom zijn. Het is maar een eerste aanzet tenslotte!

A
AD: afkorting die staat voor ?? (wat eigenlijk?)
Ana-Digi : Horloge dat zowel analoog (met wijzers) als digitaal is. Een Breitling Aerospace bij voorbeeld.
Automatisch horloge: Mechanisch horloge. Geen batterij. Het horloge loopt door de beweging die zowel menselijk (door dragen) als door een apparaat (een watchwinder) kan worden gemaakt.

B
Backlight: Verlichten van de wijzerplaat van achteraf door op een knopje te drukken.
Bandaanzet: Hier wordt het horlogebandje aan het horloge bevestigd.
Bezel: De rand of ring van het horloge waarin of waaronder het horlogeglas geklemd zit. Bij duikhorloges is deze draaibaar. Wordt ook wel lunette genoemd.

C
Chronograaf : Stopwatchfunctie.
Chronometer: Als het goed is voorzien van een certificaat van het Contrôle Officiel Suisse des Chronomètres. Niet te verwarren met chronograaf.
Complete set/full set: Horloge met de originele band, doos (eventuele omdoos) en garantiecertificaat.

D
Datumbubbel: Zichtbaar als een vergrootglaasje in het glas van het horloge boven het datumvenster.
Dial: Wijzerplaat.
Dress watch: Horloge dat niet als sporthorloge of duikhorloge aan te merken is, maar gedragen kan worden bij nette kleding.
Dual Time: Horloge dat twee tijdzones aan kan geven.
Duiker: Een horloge dat waterdicht is (en druk kan weerstaan), voorzien van een draaibare bezel.

E
Eco-Drive: Een quartz horloge waarvan de batterij wordt opgeladen door een zonnecel.

F
Fixed Lugs: Meestal zit een horlogebandje vast met een pin die verwijderbaar is. Bij een horloge met fixed lugs is de pin vastgelast en wordt de horlogeband (meestal een NATO-band) door de opening en onder de kast van het horloge door bevestigd.
Flipperen: Aangeschaft horloge doorverkopen of ruilen voor weer een nieuwe exemplaar. Je kunt ook lijden aan “flipperitus”, dan blijf je dwangmatig horloges aanschaffen en weer doorschuiven.

G
GMT: Horloge dat de tijd in een tweede tijdzone kan aangeven
Gangreserve: het aantal uur dat een mechanische horloge nog energie heeft zonder gedragen te worden of in een watchwinder te staan.
Grail: Ook wel “heilige graal” of “holy grail”, het horloge dat je altijd al had willen hebben of waar je van droomt ooit te bezitten.
Grijze circuit horloge: Merkhorloge dat je niet via de officiële dealer van het merk koopt, maar via een andere leverancier soms een dealer uit het buitenland, maar hoeft niet. Garantie is meestal volledig, prijs **meestal aanmerkelijk lager. **

H
Handopwinder: Horloge dat je, ouderwets, moet opwinden.

I

K

L
Lumen: Oplichten in het donker van cijfers en wijzers van analoge horloges. Wordt opgeladen door zonlicht.
Lunette: Bezel

M
Mechanisch Horloge: Geen batterij. Het horloge loopt door de beweging die zowel menselijk (door dragen) als door een apparaat (een watchwinder) kan worden gemaakt.
Meshband: Band van gevlochten en platgewalst metaaldraad.
Mineraalglas: ‘Gewoon’ glas. Niet kras- en schokbestendig.

N
NA : afkorting die staat voor Nieuwe Aanwinst (?)
NATO-band: Horlogeband van slijtvast textiel (meestal nylon) met roestvrijstalen bandhouders.

P
Pepsi bezel: (Draaibare) ring in de kleuren blauw en rood.
Plexiglas / Plexi: Kunststof. Niet krasbestendig, wel schokbestendig. Is gemakkelijk te polijsten.

Q

R
Radiogestuurd: Een quartzhorloge dat synchroniseert met de internationale atoomklok.
Regulator horloge: Horloge met de uur-, minuten-, en secondenwijzers in aparte wijzerplaten.

S
Saffierglas: Krasbestendig glas. Vaak voorzien van een ontspiegelende coating. Schokbestendig.
Skelet horloge: Wijzerplaat en achterkant zijn doorzichtig/opengewerkt zodat het uurwerk zichtbaar is.
Solar: Horloge waarvan de batterij wordt opgeladen door een zonnecel.
Strap: Horlogebandje.
Sunburst: Een effect, meestal op de wijzerplaat, dat er uit ziet als een stralende zon (dus een zon met zonnestralen).

T
Tachymeter: Schaalverdeling op de wijzerplaat of ring van een chronograaf waarmee in combinatie met de secondewijzer de snelheid van een bewegend object kan worden gemeten.

U

V
Vintage horloge: Horloge van voor 1991.

W

Z

21 likes

Mooi initiatief Wanda! :slightly_smiling_face::+1:

Hier zullen vast een heleboel reacties en aanvullingen op komen van de verschillende leden. Gaaf!

2 likes

AD = authorized dealer

Leuk idee! Maar je hebt een probleem. Na x tijd kan je de post niet meer aanpassen dus je kan straks niet meer je woordenboek bijwerken.

Edit: En deze is hier al een keer voorbijgekomen: http://www.bkwatch.nl/woordenboek.html. Misschien kan je daar ook nog info halen.

1 like

Goed initiatief. Je moet nog wel even checken hoe gedetailleerd je het wilt gaan hebben. Per fabrikant of model zijn er weer veel individuele termen die het misschien niet waard zijn om erbij te zetten.

1 like

Oeps… ik zie het. Een reactie kun je wel wijzigen een topic niet. Mmm… okee. Na een aantal wijzigingen en aanvullingen zal ik dan gewoon weer de volledige tekst plaatsen maar inclusief natuurlijk de nieuwe info!

2 likes

Wellicht dat de Moderators hier iets voor kunnen verzinnen? Bijvoorbeeld de aanvullingen verwerken in een gewoon document wat dan gebruikt wordt om de inhoud van het topic steeds te vervangen? Wat zij dan doen uiteraard.

Zijn vaker topics voorbij gekomen. Hieronder een enkel voorbeeld. Kun je nog genoeg in vinden.

3 likes

Hier is een online horloge woordenboek om te helpen, maar jammer niet in Nederlands (maar toch in Frans, Engels, Duits en Spaans) :
http://www.fhs.swiss/berner/?l=fr

4 likes

Precies. Een oplossing zou een blijvende link naar een pdf te geven, die altijd de zelfde naam houdt, zelfs als er een nieuwe versie met update werdt opgeladen. :slight_smile:

2 likes

Mooi Bruno! Ik zou de papieren versie wel willen kopen, maar ik zie dat die behoorlijk veel geld kost. :slightly_smiling_face:

1 like

@Klokkengek: Kijk eens voor deze : image
Misschien lichter maar zeker goedkoper. Ik weet niet of andere versie dan franstalig zijn, maar ik vermoed zo.

1 like

Dank je wel Bruno! :+1: Ik ga eens kijken of ik hem kan vinden. :slightly_smiling_face:

Laat ons maar horen hé ! Wat betreft de taal(en) en prijs :wink:

1 like

Dan zorg je toch, dat het woordenboek in een reactie staat en niet in de hoofdtekst?

Ook dat is helaas niet waar, het eerste uur na het plaatsen van een topic of reactie kun je deze nog wijzigen, daarna niet meer. :sunglasses:

Na een tijdje kan men ook de reactie niet veranderen.
Een oplossing zou een url in de titel te hebben. Die kunnen altijd verandert worden.
Edit : Oops, Wbcoupe was vlugger dan ik :slight_smile:

1 like

Zoiets? Maar wie gaat dat bijhouden? Ik zei de gek… :wink:

1 like

Tevens bij velen bekend als ‘dail’ :wink:

Ook graag toevoegen:
“Horloge verkeerd in nieuwstaat”
—> Het horloge is gedragen en heeft her en der krasjes of krassen. Door ‘verkeerd’ met een d ipv een t te spellen, geeft men hier subtiel aan dat horloge eigenlijk niet in nieuwstaat verkeert.

3 likes

Mais oui, bien sûr mon cher. :+1:

1 like