ik kom bij meerderen horloges tegen dat er staat “juwel” met een getal er voor ik weet allen niet wat dat betekend kan iemand mij dat uitleggen?
alvast bedankt groetjes Jules
Ik denk dat het hier uitgebreid uitgelegd wordt:
Het zijn lager steentjes waar de asjes in draaien en die wat olie houden voor de smering.
https://allesoverhorloges.nl/jewels/ ik neem aan dat je op internet kunt, tik je gewoon horloge jewels in en krijg je dit.
dit is ook heel interessant om te lezen
Een serieuze vraag
Heel wat fatsoenlijker biinnenkomer dan een vage foto’ met.,wat is dit waard ,
Ga maar eens naar.,het grote horloge gerelateerde domme vragen topic.
Daar vind je vanaf ongeveer post 3063 een paar uitgebreide antwoorden op je vraag.
Goedemiddag Jules,
De Lagerstenen in een horloge worden gemaakt van robijn daarom zijn ze rood, vroeger werd daar echte robijn voor gebruikt en tegenwoordig synthetische robijn.
Robijn is een van de hardste materialen en dus zeer slijtvast.
Om de wrijving nog lager te maken worden de assen van de tandwielen gesmeerd met speciale olie of vet afhankelijk van hoeveel kracht er op komt te staan.
Hierboven een voorbeeld van enkele olie en vet soorten die gebruikt worden.
Ik hoop dat je vraag zo is beantwoord, mocht je nog meer willen weten gewoon vragen.
Groeten Jeroen
Hulde!
Jewel is Engels voor edelsteen.
Bijna goed…
Juwel is Engels voor Juweel.
Gem is Engels voor Edelsteen.
Maar in horlogeland zijn Juwels de Edelsteentjes.
‘Domme’ vraag van mij: zijn er merken die dit voor bepaalde modellen nog wel doen? Echte robijn gebruiken? En zo ja, vanaf welke prijs kan je echte robijn verwachten?
Nee, ik dacht van niet. ‘Echte’ (natuurlijke) robijnen zouden een horloge veel te duur maken en zijn door de natuurlijke onzuiverheden (insluitingen) eigenlijk niet zo geschikt. Syntetische robijn (korund eigenlijk) is technisch voor dit doel veel geschikter omdat de steentjes chemisch heel zuiver zijn en geen insluitingen hebben.
Bij de toepassing van echte robijn in juwelen, zijn syntetische edelstenen weer niet zo gewenst omdat juist die insluitingen bewijzen dat ze uit natuurlijke bron komen, daardoor zeldzamer en kostbaarder zijn. Een echte diamant, robijn, saffier, smaragt etc. heeft karakter en een syntetische edelsteen is bij de juwelen liefhebbers een ‘dood’ materiaal en heeft dus een veel lagere waarde. .
Eigenlijk best bijzonder …
Waarom werd de rode Korund variant gebruikt, de Robijn en niet bijvoorbeeld de blauwe variant, de Saffier …?
Exact dezelfde steen alleen de kleurende stof is anders.
En zeker nu het allemaal synthetisch is kun je eigenlijk ook gewoon de witte variant gebruiken, zonder kleurende stof want dat lijkt me redelijk onnodig.
Misschien uit nostalgie, het zijn nu eenmaal altijd robijnen geweest dus dat laten we zo …?
Zit er dan ook veel verschil tussen 17 en 21 juwel kwa kwaliteit. Is het ook hoe meer juwel Hoe preciezer je horloge op tijd loopt?
Volgens zie je ook zo nu en dan een andere kleur in horloges, maar vaak is het de bekende rode kleur.
Nee, kijk die video hierboven nou maar even. Soms worden er ook te veel jewels gebruikt om je wijs te maken dat het een beter uurwerk is. Deze jewels hebben dan geen functie, oftewel er zit helemaal geen as in.
Hoe meer complicaties een horloge heeft, hoe meer jewels je kunt verwachten. Want meer tandwielen = meer assen = meer jewels nodig.
Als je wat tijd over hebt zou ik zijn hele serie kijken. Afleveringen kun je vaak wat skippen en sommige kun je volledig overslaan omdat ze te specifiek over Seiko gaan. Dan ben je helemaal up-to-date in de basics en het is zelfs behulpzaam voor mensen met meer kennis. Het is ook nog helemaal gratis, helaas is de vakantie wel net voorbij.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLUfNlzMeX0JueoZ-yeiB1-RnwyQBwMPSL
Ik denk dat dat het is. Traditie? Er staat trouwen ergens op dit forum een prachtige foto van een zakhorloge met blauwe steentjes. Ik meen een Invicta van @Chillekasper.
Het kan dus wel met (syntetische?) saffieren, waarom niet. Waarom zie je dat niet vaker? Waarom wel? Ik weet het echt niet. Ik weet niet of er ergens in de technische literatuur van de horlogerie gesproken wordt over de reden voor de keuze voor roze steentjes. Er is één reden die ik zelf kan/wil bedenken met een soort logica van de kouwe grond: Ik denk dat roze steentjes in een uurwerk beter zichtbaar zijn dan heldere of blauwe… Ze zijn nogal klein namelijk. Wie weet? Zou zomaar kunnen toch?
Soms kom je ook wel eens heldere steentjes tegen. Laatst had ik een horloge onder handen waarvan de beide parallellogram vormige steentjes van het anker helemaal helder waren. Of het dan ook wel of niet korund was weet ik niet, maar ongetwijfeld iets met zelfde chemisch/kristallijne achtergrond en even effectief, gezien het feit dat het hier om een meer dan 60 oud horloge ging.
Nog even een opmerking voor @Jules2008: je hebt met je vraag een aantal HF leden flink aan het werk gezet en geïnspireerd tot het delen van hun kennis. Dat is nu precies een van die dingen waar het in dit Forum om gaat. Bedankt daarvoor dus! Hier leren we allemaal van.