Horlogekluis - deel hier je tips en ervaringen!

Nadat ik de afgelopen week het internet heb afgestruind naar een mooie watchwinder ben ik tot het inzicht gekomen dat als ik toch veel geld ga uitgeven ik liever meteen een beetje meer veiligheid koop. Het moet voldoende zijn om de gelegenheidsdief af te schrikken. Ik ben dus op zoek naar een horlogekluis + watchwinder. Van de topmerken (Scatola, Buben + Zorweg, Stockinger, Wolf) is er van alles te koop, maar dat gaat het budget en noodzaak te boven.

Wat ik zoek is:

• tenminste 6 winders en bij voorkeur extra opslag
  • geen glas, het is geen showroom
  • tenminste 40 kg, zodat hij niet door 1 man op te tillen is
  • afsluitbaar met sleutel
  • beetje mooi design
  • 1500-2500 euro

Zoiets komt aardig in de buurt, alleen te licht en geen extra opslag

http://www.watch-tools.de/watch-winder/safewinder/safewinderr-smoothx-8-black-safety-box-8-watch-winder.php

Wie heeft er nog meer een horlogekluis/winder combinatie en kan me op weg helpen? Svp geen discussie over nut en noodzaak van watchwinders, dat kan elders.

2 likes

Of je bouwt er zelf één. Net als onze doe het zelf held.

4 likes

Ja die heb ik gezien. Petje af en diepe buiging. Echter ver buiten mijn capaciteiten.

1 like

40kg gooi ik zo op mijn schouder en ik ben weg :blush:
Je zal hem moeten vast maken op de plaats waar je hem zet :blush:

11 likes

Ja dat dacht ik dus ook, je moet hem echt verankeren.

2 likes

Denk ook aan de verzekeringswaarde die je wellicht ooit gaat opbouwen. Reden waarom ik een kluis wilde zijn de kleine lettertjes van de verzekeraars. Als je dan toch investeert , spendeer een paar euro meer aan loodzwaar staal en wat misschien iets minder aan de winder.
Op die manier vang je twee vliegen in één klap.
Betaalbare kluizen zijn per definitie niet mooi, die Wolf kasten zijn prachtig maar màn wat een geld…

Just my 2ct.

Daar heb je al een grade III kluis voor en daarmee gedekt to 90K

Mmm. Hij komt boven op zolder te staan. Twee trappen op. Flinke dief die dat ding in zijn eentje meeneemt. Tuurlijk, 2 man geen probleem, maar dan heb je niet meer met gelegenheidsdieven te maken en help verankeren ook niet veel vrees ik. Is overigens houten vloer in een jaren 30 huis, dus veel te verankeren is er niet denk ik?

1 like

Aan de schoorsteen verankeren ?

Hoe makkelijk kom je op zolder ? Wat ik er mee wil zeggen; ik wissel graag en regelmatig van horloge, als ik er voor naar zolder moet (oké, we hebben een vlizotrapje naar t zolder) dan weerhoudt mij dat om makkelijk te wisselen.

Gelegeheidsdieven kunnen ook met 2 zijn en als ze weten dat er niemand thuis is vinden ze gewoonlijk wel waarvoor ze inbreken.
Het gebeurt tegenwoordig midden in de dag

Vaste trap en wij gaan straks boven slapen dus prima plek. Ik vraag me af hoe iedereen zijn collectie hier opslaat - iemand verder nog een winder/safe combo?

Neem contact op met van der Hoven brandkasten in Barendrecht en kijk wat ze voor je kunnen betekenen in je budget.

Groeten Jeroen

Of een vintage oplossing van een paar honderd kilo?
Los van het functionele heb ik er ook plezier van. Marktplaats staat er vol mee.

Gr. Roel

16 likes
  1. Koop een eenvoudige vindbare kluis.
  2. Vul’m met wat zand.
  3. Stop je horloges in een kussen op de bank.
  4. Mocht je weten waar ik woon; ik heb een grote valse hond, een kruisboog en bovendien geen horloges die de moeite waard zijn.
17 likes

Dit is mooi. En dan een losse winder erin? Mmm.

Dank Jeroen, dan dus idd losse winder erin. Niet zo mooi maar wel meer degelijkheid voor het geld schat ik zo.

Ik heb ooit een aantal traptreden moeten herstellen bij een klant omdat inbrekers de 100+kg kluis de trap af hadden geduwd. Het hout was compleet afgescheurd. Onderaan de trap hadden ze weer een karretje of steekwagen staan waarschijnlijk.

5 likes

Je zou de kluis op een stevig onderstel kunnen monteren zodat hij niet door de deur of trapgat past !
Alleen te demonteren bij geopende kluis natuurlijk .
Dat deed ik ook toen ik vroeger nog sportwapens in huis had eenvoudig en doeltreffend :+1:

1 like

Voor mijn verzekering dient de kluis minstens 120 kg te wegen en anders dient deze te worden verankerd.
Ik heb de mijne verankerd in een muur met chemisch anker, dit werk perfect en is zeer makkelijk zelf te doen.

De zwakke punten van een kluis zijn de zijkanten/bovenkant. Deze zijn dikwijls maar een paar mm dik in plaatstaal en kunnen makkelijk opengeslepen worden.

Ik zou overwegen om een kluis te kopen en deze uit te rusten met een watchwinder. Op deze manier heb je een vele grotere keuze en kan je de kluis echt in functie van de ruimte kopen.

Informeer eens bij je verzekering welke eisen deze stellen aan een kluis. Sommige verzekeringen stellen ook als eis dat juwelen vanaf x-euro worden bewaard in een kluis.

Klinkt misschien dom maar inbrekers zoeken naar kluizen. Ik persoonlijk zou bijv een oude cv ketel of warmteterugwinnings kast ombouwen. Buitenkant moet er uitzien alsof hij aangesloten is klep open en daar een mooie watchwinder achter.

2 likes