Hobbyproject: zelfbouw watchwinder in kluis… (en dat zonder relevante skills)

Er staat al eventjes een mooie watchwinder in een kast te snorren die in de loop der jaren redelijk gevuld is geraakt. Alleen met het groeien van de collectie , groeide ook de zorg in geval de collectie ongewild van eigenaar zou wisselen…
De voorwaarden van onze verzekering waren redelijk duidelijk en helaas vrij beperkt. Om toch alles gedekt te krijgen voor het geval dat…, maar eens op zoek gegaan naar een passende kluis en kwam al snel onderstaande tegen…

Helaas waaay out of budget, maar wel heel gaaf om zoiets in huis te hebben.

De kluis met juiste certificaat was snel besteld en geplaatst maar ondanks dat de winder prima in de kluis past, was het gebruik ervan niet heel erg prettig. Deurtje ging moeilijk open en ruimte bovenin lastig te bereiken.:confused:

Dusss… met bovenstaande Wolf kluis in gedachte had ik weer een ‘project’.

Probleem 1 was dat ik wel de ambitie had maar niet de skills dus het was voornamelijk een leermoment (takken afzagen lukt prima, planken op maat krijgen en dat in een kast krijgen en ook nog passend…. )

Probleem 2 is dat ik alles IN de kluis moet opbouwen , de deuropening is enkele centimeters smaller dan de binnenmaat van de kast zelf, even iets opbouwen op de werkbank en dan er in monteren is simpelweg niet mogelijk.

Dus, ambitie … check
Voorbereiding in de vorm van vele tekeningen…check
Skills… nope
Modulair opbouwen in een veel te kleine ruimte…. Right
Of volgens Mick Ebeling : “Commit , than figure out how the hell you going to do it

Volgens de het zaagschema in mijn tekening zou het met 1 halve MDF plank uit moeten kunnen, gezien de hoeveelheid kleine stukjes en verwachte aanpassingen heb ik niet alles in de bouwmarkt laten zagen, komt wel goed hoor ik mijzelf nog denken.

Lang verhaal kort, uiteindelijk heb ik na 3 halve MDF planken voldoende bruikbare stukken over waarmee ik de kast plus lade kan opbouwen. (mijn talenten liggen elders zeg ik maar)
Een cirkelzaag en geleideplank hanteren is moeilijker dan de YouTube video’s doen vermoeden … respect voor de houtbewerkers onder ons.:slight_smile:

De eerste opzet ziet er redelijk uit, in de lade wil ik de bediening van de winder doen en de overige horloges.
Ben al redelijk content met de uitvoering, gedurende het opbouwen komen er steeds meer “ah shit, niet aan gedacht” momenten…

Zoals gezegd, ik kan niets vast monteren anders past het niet door de opening , dus eerst maar eens proefplaatsen en kijken of het werkt…

Niet verkeerd , grote blij tot nu toe :slight_smile:

Misschien is verlichting wel een leuk idee… hoe dan .???

Waar lag die Dremel ook al weer .?

Creatief met apparatuur waar het niet voor gemaakt is… en tòch gelukt

Ik had besloten om de achterzijde bekleden met vilt ipv schilderen om het een wat meer softe uitstraling te geven vergelijkbaar met de binnenzijde van de watchwinder.

De rest wordt ontvet, gegrond, geschuurd, gegrond, geschuurd, gelakt, geschuurd,… enz.

De dagen erna waren vooral teleurstellingen en aanpassingen: MDF zet uit als het geschilderd is, 2mm marge aanhouden leek voldoende, niet dus.
Verlichting is leuk, maar monteren in de kluis was niet meer mogelijk daardoor, denkfout van mijn kant (een van vele)

de mechanica gemonteerd in de kluis krijgen was ook niet mogelijk zonder de rest te beschadigen, dus terug naar de tekentafel en opnieuw beginnen.

Maar goed, vandaag dan de grote dag en alles gemonteerd gekregen na vele vele vele aanpassingen , gevloek , verprutst hout en ga zo maar door

Ik ben er erg tevreden mee, het werkt mooi, de lade werkt goed, en een persoonlijke overwinning op iets dat ik nooit eerder gedaan heb.

De leermomenten waren erg gaaf, nog een paar van dit soort projecten en je wordt er vanzelf handig in. -hoop ik-

mijn imitatie Wolf WatchVault:

En de lade:

De motoren en electronica heb ik uit mijn watchwinder gedoneerd, alle maten heb ik daar dan ook op aangepast.

Nu die laatste 2 plekken nog vullen :sunglasses:

-R0bert

196 likes

Mooi stukje huisvlijt!

3 likes

Mooi gemaakt :+1:

Werkt die winder op batterijen of heb je er ergens bedrading naar buiten geleid?

3 likes

Knap gedaan hoor.

1 like

Dank je !

De winder werkt met een 5V adapter, er is een opening in de kluis naar buiten , daar is de kabel door heen getrokken

3 likes

vet hoor :+1:

Wat een baas!

1 like

:+1::+1:
Zelf maken geeft de meeste voldoening. Veel plezier ermee. :sunglasses:

1 like

Dank je !

Heb er een hoop lol (en frustratie ) aan gehad

1 like

Gaaf!

Mooi gemaakt! :+1: :+1:
Hoe gaat de lade open zonder handgreep? ‘push to open’?

Heel erg gaaf!! Echt knap dat je dit zo zelf maakt. Ik krijg er een beetje the A-team gevoel bij. :rofl:

2 likes

Klopt, was de enige manier om het passend te krijgen

1 like

Meer McGuyver :wink:

1 like

Profi! Mooi hoor :muscle:

1 like

Daar ben ik dan weer te jong voor. :innocent:

Mooie cleane oplossing. Echt tof gemaakt!

1 like

Is de safe dan nog wel brandbestendig?

2 likes

Dat was waar ik ook aan dacht. Door de gebruikte materialen heb je nu kans op een binnenbrandje. :hushed:

1 like

Super gedaan! :sunglasses:
Zelf heb ik hier weer inspiratie opgedaan voor een gelijkaardig project nl. Het installeren van winders en box in de dressing die er ook nog moet komen.
Knap gewerkt.

1 like