Hulp bij aanschaf nieuw horloge (HAQ)

@Rockvink, dat is zeker waar! Vooral de Casio is natuurlijk lastig te zien hier in Europa, heb er zelf ook nog nooit één in het echt gezien :stuck_out_tongue: . In ieder geval hartelijk dank voor je aanbod, erg sympathiek. Zit zelf in omgeving Rotterdam, maar als ik die kant opkom zal ik er zeker aan denken :slight_smile:.

1 like

Ik sluit me aan bij @hendrikjandetuinman. Ik heb de Oceanus gehad en de Longines meermaals overwogen.

Wellicht nog iets om ook te overwegen omdat je vooral het practisch nut benadrukt: is waterdichtheid dan nog een criterium, naast de goede afleesbaarheid in het donker?

In dat geval zeg ik: de Oceanus. Licht, want Titanium, en 100m waterdicht. De afwerking is erg goed, maar zoals al is aangegeven, wat speelser. Het is wel heel veel horloge voor het geld.

De WR rating is voor mij nog steeds hetgeen waarom ik de trekker voor de Longines nog niet heb overgehaald. Overigens is dit meer een “robuust” voelend horloge. Wel de 41mm want 43 toont wel fors. :wink:

Los van dat zou je wellicht een “reguliere” quartz met perpetual kalender kunnen overwegen.

De nauwkeurigheid van hedendaagse quartz horloges is volgens mij geen issue meer als je het bij Seiko of Zwitsers zoals bijvoorbeeld Tissot (ETA quartz alleen geen HAQ zoals de Longines vhp), houdt. Ik heb een Edox quartz die al vier maanden geen enkele afwijking toont. En da’s geen HAQ, maar een door Edox gemodificeerde Ronda voor zover ik weet.

Keuzes, keuzes. :wink:

3 likes

@SybrenAnne, een prachtig artikel! De afwerking van Grand Seiko is inderdaad ‘top notch’, met name door de Zaratsu polishing. De Credor lijn doet het voor mij niet zo. Krijg door dit artikel wel erg veel zin in een Grand Seiko :smile: . Echter, ik denk toch boven mijn budget op bijv. Chrono24 zie ik de in goede staat zijnde Grand Seiko modellen met een 9F kaliber beginnen bij de 1200 euro… Verder was ik niet per definitie op zoek naar een dresswatch. Ik laat het allemaal nog even bezinken :slight_smile:.

Valt niet helemaal in je wensen/eisen-lijsje maar de Precista PRS-18-Q is ook uitgerust met Precidrive (en COSC-certificaat). Resultaat na driekwart jaar in bezit: ca. -1 seconde in het warme seizoen en in de winter weer ingelopen. Netto dus 0 seconde(n) afwijking en dat zonder radio-sync.
Heeft echter geen dag/datum (window) maar dat maakt 'm juist zo praktisch!
Voor ca. 1/3e van je budget. Dit ding is de oplossing voor mijn OCD en superhandig als referentie voor de andere horloges.

1 like

@koetsjh, dankjewel voor je reactie. De waterdichtheid is inderdaad wel een dingetje, normaliter heb ik mijn horloges (met name G-Shock) altijd aan onder de douche, volgens sommigen sowieso geen goed idee ivm temperatuur, maar dat moet je je bij de Longines zeker niet in je hoofd halen denk ik… Verder is die 50 m natuurlijk wel genoeg voor de spatwaterdichtheid. Overigens wel typisch, de ‘gewone’ Longines Conquest heeft maar liefst een rating van 300m. Het gaat me trouwens niet alleen om de nauwkeurigheid, maar ook het gevoel voor een mooi stukje techniek dat ook nog een praktisch nut heeft, een nauwkeuriger uurwerk. Wat dat betreft neig ik meer naar de Longines…Alleen die secondewijzer van de Oceanus, dit blijft me toch wel storen, bijna een dealbreaker:wink:.

1 like

Kijk eens op ebay bij grand seiko 8J
(De 8J haq is de beste haq,van Seiko, aldus Seiko)

2 likes

@Galf, een leuk horloge die Precista, maar is niet helemaal wat ik zoek, het is een echte duiker en hier ben ik niet naar op zoek… Verder vind ik het ontbreken van de datum niet zo fijn. Overigens wel een goed uurwerk, hetzelfde als in mijn Certina DS-2, hier heb ik goede ervaringen mee…Hoe zit het trouwen met Precista als merk, worden die nu nog nieuw gemaakt en wie produceert deze? Kon er online niet veel over vinden, alleen een website genaamd Timefactors komt iedere keer naar voren. Dat COSC-certificaat vind ik dan wel cool, evenals de prijsstelling :slight_smile:.

1 like

Wil je dat wel even laten? Wat een kut artikel. Ik besef net dat er tientallen GS en Credor modellen zijn die ik wil hebben. Te beginnen met dit rare ding:

Ik heb daar helemaal geen geld of tijd voor. Dank je wel hoor. Man man man man man.

2 likes

Sorry

2 likes

TimeFactors (Eddie Platts) heeft de rechten van diverse eerder ter ziele gegane merken opgekocht en brengt onder diverse namen heruitgaven uit van bepaalde modellen. Meestal meteen een upgrade van het origineel. Op zich dus nog steeds “origineel”.
De bekendste: Smiths, Precista, Sewill…

1 like

Ik heb een SEIKO SBQJ017. Wellicht is dat wat voor je

1 like

:joy:

Ik begrijp dat het wéér niks was met de Staatsloterij? :sunglasses:

Je hebt deze te koop of niet? Is zeker mooi, alleen de GMT functie hoeft niet voor mij en de plaat wordt hierdoor wat druk vind ik, maar dat is just my 2 cents🙂.

1 like

Ik doe niet mee aan loterijen. De kansen zijn me te dunnetjes, en buiten dat heb ik een hekel aan spam.

Eén keer heb ik een lot gekocht om goedkoper Paleis het Loo in te komen. Man man man man, het heeft me drie jaar gekost om van alle post, telefoontjes en e-mail af te komen. Wat zijn die gasten bloed-irritant.

Oh, en dat lot leverde me datgene op waar ik de grootste kans op maakte: Nada, niks, nop, nakkes.

2 likes

imageDeze heb ik inderdaad te koop. Staat alleen nog niet hier in het blauwe gedeelte

1 like

Hee, dat is inderdaad wel een leuk ding!

1 like

Pfoe wat lastig. In ieder geval veel goede adviezen! Dank daarvoor! Ik zit nu toch ook met die Grand Seiko in mijn hoofd, een echte dresswatch heb ik namelijk nog niet… Alleen het budget… Misschien iemand hier op het forum die een mooie te koop heeft voor een zacht prijsje :wink:? Verder vind ik de VHP toch ook wel supergaaf, mooi stukje techniek! Ook de Casio Oceanus is nog niet uit mijn hoofd… Keuzes, keuzes,keuzes… Ach ja, voorlopig eerst nog maar wat geld verzamelen door de verkoop van een aantal G-Shocks :stuck_out_tongue:.

1 like

Anders langzaam opbouwen. Als je een GS koopt, ben je er nog niet. Dan wil je weer een andere. Ik wil op termijn ook een GS, maar ben daar langzaam, maar zeker, naartoe aan het werken.

1 like

Daar zit wat in :slight_smile:. Ben nu eigenlijk ook aan het opbouwen, langzaam verdwijnen (de meeste) (goedkope) G-Shocks om plaats te maken voor deftiger horloges… (Al wil ik niets afdoen aan de kwaliteit van Casio in het algemeen en G-Shock in het bijzonder :slight_smile:.

Het is iets anders geworden, de Seiko Tuna, zie het NA topic (NA Seiko Tuna sbbn017) ;). Niet per definitie een HAQ, zou het wel kunnen zijn overigens :stuck_out_tongue: , ook geen perpetual calender, maar wel een kwalitatief goed (fameus en illuster) uurwerk… Ook de secondenwijzer slaat op de indices :slight_smile:. De VHP en de Oceanus moeten maar wachten…

2 likes