Hulp gevraagd > RBK's horloge-klus-vragen

Uurwerk eruit lukt nog niet. Krijg die verrekte kroon weer niet los :laughing:

Ik heb helaas (nog) geen ultrasoon reiniger. Volgende keer als die voorbij komt, zal ik er een aanschaffen. Horloge loopt nog, maar achterkant vond ik eruit zien alsof het een lekkende batterij bevatte.

Die ga ik proberen! Thanks!

Bedankt! Heb jij nog voor en na foto’s? Altijd mooi om te zien :slight_smile:

Kroon ingedrukt:

Kroon uitgetrokken:

Hoe tover ik die kroon los :confused: Dat ene filmpje met verschillende mogelijke manieren heeft mij nog niet geholpen. :smile:

Op je laatste foto zie je rechts een pijltje plus ‘PUSH’ staan.
Dus tussen het uurwerk en de kast zul je ergens een stiftje zien met een putje erin.
Als je daar met een kleine schroevendraaier drukt, kan de stift eruit.

Met vriendelijke groet,
Inca

Mijn Ultrasoon reiniger staat stof te happen , stuur een PB :grimacing:

Kan je dat zien met deze wazige foto’s?
Ik zag zo eens goed kijken :slight_smile:

En gelukt! *Volgende keer niet 's avonds laat zulke dingen proberen. Was inderdaad zeer groot erop gezet :grin:

Ik had net deze link gevonden: https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Ultrasoon-reinigingsapparaat/p100205900?gclid=CJaKqLm-rtMCFclsGwodU_wBBQ

Maar je hebt een PB

Hiervan heb ik een filmpjes dat het in de weekenden zit. Scheelt al een heleboel DNA. Nu de ultrasoon testen!

4 likes

De Pulsar is naar zijn eigenaar. Die was er superblij mee. En staat mooi tentoon gesteld in een kast :slight_smile:

Ik heb nu nog een bakje horloges liggen, waar ik van wil kijken of ik ze kan opknappen.

Dit is van links naar rechts;

  • Mora Sport,
  • Stipto Sport,
  • Ancre,
  • Junghans.

Wat zijn de standaardstappen om een horloge op te knappen? Is hier een vast patroon voor?

Ik ben begonnen met de Mora Sport.

Allereerst de bezel/ring verwijderd. Deze draaide niet meer.

Dit kan goed komen omdat er zeer veel ‘DNA’ aanwezig was… Dit voor een groot deel verwijderd. De rest van het horloge ook alvast een stuk schoner gemaakt. En de kromme pushpins verwijderd.

Nu ben ik heel nieuwsgierig wat voor een uurwerk hierin zit. Maar hoe krijg ik dit soort kasten open? Hebben deze ook een speciale naam (deze casebacks)?

1 like

Ik krijg weer een kroon niet los.
Of moet ik het schroefje aan de zijkant hebben?
Ik zie in ieder geval nergens waar ik iets kan indrukken?


Daarnaast hoor ik nog graag tips hoe ik de casebacks in de vorige post kan openen

Nu maar eerst zoeken naar een batterij (SR721SW)

Kast openen bijv. met dit soort sleutel

Maar ik vind meestal niet de juiste maat in mijn verzameling :frowning:

Mbt de stem verwijderen:
Leg het horloge op een neutrale achtergrond en maak een close-up foto van boven.
Dan is het wat makkelijker om te zien wat het voor een uurwerk is.
(vgl. je eigen opmerking van 18 april) :wink:

1 like

De opmerking niet 's avonds te fotograferen?
Ik zal met betere foto’s komen!

De volgende uitdaging wordt een rechthoekig glaasje te vinden of het glas op te frissen :stuck_out_tongue:

En is zo’n afdichtrubber van de klikdeksel noodzaak? Of enkel om het stofdicht te maken en kan het zonder ook gewoon functioneren?

Heeft zo’n sleutel ook een bepaalde naam?

Vast wel, maar ik weet niet welke.

Overigens heeft volgens mij hier iemand ooit eens een bericht geplaatst hoe hij zelf zo’n sleutel gemaakt heeft voor een supercompressor kast.
Helaas vind ik dat bericht niet meer. Iemand een idee wie dat was?

Dat was volgens mij @Arie_Kabaalstra
Maar het is heel lastig om een goede sleutel te vinden voor zon deksel die zijn allemaal vaak weer net anders.
Balletje of prop ducktape al geprobeerd?
Als niks lukt een grote moer vastlijmen op het deksel dan draai je hem zo open, daarna de lijm weer oplossen of warm maken en heb je hem zonder beschadiging open.

Als de caseback niet te hard is dichtgedraaid dan lukt het in de regel met een goede Jaxa tang ook. Anders heb je wat exotische openers nodig.

Yes! Balletje werkt normaliter zeer goed! Maar nu helaas niet.[quote=“HorloG, post:59, topic:98159”]
Jaxa tang
[/quote]

Die heb ik ook nog ergens liggen. Wel Chinese kwaliteit, maar goed. Zal het binnenkort proberen.

To be continued. Wordt waarschijnlijk na de vakantie :smiley:
Voor nu in ieder geval bedankt voor het meedenken.