Impact van vliegen op nauwkeurigheid horloge?

haha dude :smile:

Nou, ik zat net settings van een MRI scan (van mezelf, voor studieonderzoek) erbij te zoeken. Maar die zijn gescand op een 0.5T en 3T MRI. Dus inderdaad helemaal buiten houden kan niet, als de max 100mT is.

Je hebt gelijk.

Dit klinkt…behoorlijk logisch. Ik ga hier niets meer toe kunnen voegen hoor ik al.

1 like

Dankjewel mannen, zo veel geleerd en te leren…:mortar_board:

2 likes

De impact van vliegen op je voorraam zijn in droge tijden wel enorm gebleken.
Buiten dat de voorkant van mijn auto nu two-tone is heb ik toch minder nauwkeurige lijnen op de weg door de impact van vliegen.

Heeft aliexpress hier ook iets voor of toch naar de AD met deze afwijking?

3 likes

"Antimagnetisch nach DIN 8309"
Dat bedoel je? Yep dus! :sunglasses:

Oh wacht, dat was al in de veronderstelling meegenomen. Ik ga nog even verder lezen.

In het blauwe gedeelte staat sinds kort een de-magnetiseer apparaat te koop:nerd_face:

Dank, zag hem zojuist ook, maar had inmiddels deze al besteld…
Is dezelfde als gebruikt in dit topic: https://www.horlogeforum.nl/t/mijn-horloge-loopt-te-snel-zelf-demagnetiseren/39302

Mij wel, want het is een nutteloze fucking prutspecificatie:

“According to ISO 764 or its equivalent DIN 8309 (Deutsches Institut für Normung - German Institute for Standardization) a watch must resist exposition to a direct current magnetic field of 4 800 A/m. The watch must keep its accuracy to ±30 seconds/day as measured before the test in order to be acknowledged as a magnetic-resistant watch.”

Iedere Seiko zou dan per definitie ook ISO 764 compliant zijn, en 99% van de tegenwoordig gemaakte horloges.

Met name omdat ISO compliancy dan zou betekenen dat je evenveel magnetisme blokkeert als een ouwe sok. Merk op dat ze het over resistentie tegen magnetisme hebben, niet over anti-magnetisme. Dan zou je je horloge van durum moeten maken.

Oh, wacht. Een gemiddeld doorloop poortje in een vliegveld genereert maar 299 A/m, terwijl hand-detectoren maar 6 A/m genereren.

Medunkt dat een ionen-scanner swipe met zo’n doekje het ook niet gaat doen, dus in principe is die 4800 A/m pleny om het gemiddelde vliegveld te overleven.

:blush:

Sinn specificeert niet welke SW220-1 er in de 104 zit, maar als het de Elaboré was zouden ze het er wel bij zetten, zo marketing-geil zijn ze wel qua techniek. Ik neem dus aan dat het de normale versie is.

http://www.sellita.ch/images/stories/documents/SW220_1_28_20170906.pdf

Die mag met een afwijking van +/- 20 sec per dag lopen. Nu zeg je dat hij plots 12 seconden deed. Dat kan zijn omdat je opwind-gedrag of de positite van het horloge die dag anders was dan normaal. Het kan ook gewoon stom toeval zijn. Misschien heb je wel ergens tegenaan gestoten zonder dat je dat merkte.

Hoe dan ook loopt het horloge keurig binnen spec, ook met 12 sec per dag afwijking.

Correlatie is geen causatie.

Oh, hoe nauwkeurig is die, trouwens? Het kan een standaardafwijking van het meetinstrument zijn. :slight_smile: Is die app geijkt en gecertificeerd?

2 likes

That reminds me… Er staat nu op Schiphol een andere scanner bij security. Normaliter de ronde glazen koker met scanner die deels om je heen draait, nu stond er een open exemplaar. Een muurtje voor je, muurtje met scanner achter je, geen bewegende onderdelen.
Andere specs?

Overigens, nog steeds in Stockholm, nog niets gedemagnetiseerd, tijd op mijn horloge niet aangepast, maar het horloge is weer terug naar zijn originele kleine dagelijkse afwijking. De +12 afwijking van Dinsdag ochtend is er nog steeds maar sindsdien is de afwijking per dag weer de gewone +4 a 5 seconden.

Een backscatter x-ray scanner? Dat zou me verbazen. Die zijn sinds 2012 verboden in de EU.

@HanDavinci, kom er maar in, Dr Radio.

1 like

Het is Prins Pils vanaf vandaag tot maandag, maar je hebt gelijk. Strooistraling is zelfs wat schadelijker dan een hardere straling omdat de laatstgenoemde door je heen knalt. Strooistraling doet dat niet.

Hee!

Heb jij 'm gekocht? :slight_smile:

Met een vlinderdasje en baard blijft het Dr Radio. Sorry.

Maar ik neem aan dat röntgen geen kloten doet met je horloge in die dosering? Want de gezondheidsrisico’s van 500+ scans per individu zijn lager dan het vliegen an sich.

1 like

In die dosering? Röntgenstraling doet niks met je horloge, ookal zou je met megavolts gaan stralen.

2 likes

Nou ja, zag er wel wat moderner uit maar dit was idd het principe. 2 ‘muurtjes’, jij hieperdepiep hoera ertussen, no moving parts.

:point_up: Dit. No way dat dat het probleem is.

1 like

Als een mechanisch horloge de ruimte in gaat, waar dus geen zwaartekracht heerst, zal de nauwkeurigheid sterk toenemen. Immers: ze worden op aarde in een aantal posities gemeten (kroon naar beneden, wijzerplaat naar beneden etc) en de afwijking in seconden per dag komt door de zwaartekracht.
Wil je dus een absoluut accurate Speedmaster, ga dan op de maan wonen :smile:

2 likes

Ah, nee, zag hem toevallig vanmorgen ook. Heb een andere besteld.

Ik schrik er ook niet echt van hoor, maar de normale dagelijkse afwijking (4 a 5 seconden) was de afgelopen tijd heel stabiel. Als hij opeens +12 is dan ga ik kijken of het te maken heeft met iets wat die dag gebeurd is. Dacht dus aan het vliegreisje.

Geen idee, maar het feit dat hij in de dagen voor de afwijking heel stabiel was, en erna ook weer (inclusief de eerder gemeten +12) komt betrouwbaar over…

Dat is nog steeds niet uitgesloten hoor. Ik vind het wel een interessant idee. We weten inmiddels alleen dat het niet door jet poortje komt. Ik vind het idee van onderdruk wel boeiend. Wat zou het mechanisme kunnen zijn in dat geval?

Als je afwijking sindsdien niet meer voor is gekomen, is het horloge niet magnetisch, trouwens.

Ja, dat vermoeden kreeg ik ook… Voor niets €18 uitgegeven :persevere:
Aan de andere kant weer onbetaalbare hoeveelheid kennis opgedaan door dit topic te starten :+1:

5 likes

En daarom zitten we natuurlijk ook op dit forum!

3 likes