"Mijn horloge loopt te snel!" - Zelf demagnetiseren

Het komt hier regelmatig voorbij, “mijn horloge loopt veel te snel”, dit kan meestal worden opgelost met het reinigen van het uurwerk maar kan ook het gevolg zijn van magnetisme.

Dus vandaag een hele korte guide om te bepalen of magnetisme een rol speelt en zo ja, hoe het op te lossen.

Wat we nodig hebben is een kompas, gewoon een goedkoop plastic exemplaar is voldoende (ik heb deze van één van mijn dochters gestolen :)).

Door het kompas vast te houden tussen twee vingers en het dubieuze horloge eronderdoor te halen zie je de naald verplaatsen. In dat geval is er dus sprake van magnetisme in het horloge.

Omdat ik het met foto’s wil laten zien, heb ik de noord even op een papier getekend.Ik heb al een tijdje een horloge liggen dat erg snel loopt, meer dan een uur per dag. Een Giroxa met AS1950 uurwerk.

Dan plaats ik het kompas op het horloge, en zo gauw ik in de buurt kom zie ik de naald bewegen. Het is geen enorm verschil, maar hij wijkt uiteindelijk ongeveer 10 graden uit.

Ok, de diagnose is positief!

Gisteren kwam uit China de oplossing binnen: http://www.ebay.nl/itm/330934269340


Aanschafprijs minder dan zeven euro, inclusief gratis verzending.

Dit is denk ik het sufste apparaatje ooit

1:
Je legt het horloge op de plaat.

2:
Je drukt tien seconden lang op de knop.

3:
Dan trek je langzaam het horloge weg van de bron terwijl je de knop blijft vasthouden.

4:
Controleer met het kompas of deze nog steeds een uitslag geeft als het horloge eronder door gaat. Indien dat zo is, ga terug nar stap 1.

Eenvoudiger kan ik het niet maken, en dit werkt natuurlijk ook met andere voorwerpen zoals horloge gereedschap.

39 likes

Jep, werkt perfect. Ik heb zo’n zelfde apparaatje. Ik doe tegenwoordig standaard demagnetiseren als ik aan een uurwerk heb gewerkt, voordat ik de wijzerplaat en dergelijke weer terug monteer. Dan weet je zeker dat magnetisme geen invloed heeft.

Handig! Bedankt voor deze zeer duidelijke instructie!
En nu ben ik even weg, even naar Ebay…:wink:

Dick

1 like

Ik zou wel het uurwerk eruit halen. Demagnetiseren in de kast heeft niet zoveel zin.

Ben weer terug. Besteld! :wink:
Hartelijk dank voor de tip.(tu)

Dick

Zou kunnen, bij dit horloge ging overigens het wel goed.

Interessant topic!

Uit nieuwsgierigheid: waarom werkt demagnetiseren niet in de kast?

Omdat je het uurwerk op het apparaatje moet leggen. Er is al eens eerder een topic over geweest.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,2150812,2150812#msg-2150812

En ik maar denken dat als t lampje ging branden t negatie aura’s enzo uit je huis zou neutraliseren. Maar blijkbaar gebeurt er nog echt wat ook :+

2 likes

Ik heb het gelezen, kom er nog steeds niet achter wat de verklaring is.

Heeft het wellicht te maken met anti-magnetische componenten in de kast, of is het magnetisch veld van zo’n apparaatje niet sterk genoeg.

Het is niet dat ik het niet geloof. Ik ben gewoon nieuwsgierig naar de technische uitleg. Als iemand me die kan geven (tu)

Je hebt zelf het antwoord al gegeven, beide redenen :slight_smile:

Dus ik denk te simpel als ik redeneer dat een uurwerk dat gemagnetiseerd raakt als het gewoon ìn een kast zit, ook best wel gedemagnetiseerd kan worden terwijl het in diezelfde kast zit, dus zonder eerst uit de kast te komen?

3 likes

Soms wel, soms niet. Grote kans dat de bron veel sterker is en dus wel door de kast heen komt met het veld en het demagnetiseerapparaatje niet. Wil je het zeker weten, haal je hem er dus uit. Maar het is maar een tip, doe wat je zelf wil.

‘Kooi van Faraday’ etc.

klik

Ach het is weekend, en je hebt toch niks beters te doen dan HF bekijken; http://www.pointless.com/
Voor al uw nutteloze websites, verrassend entertaining…

@Vintage1982: Dank voor je antwoord, ik probeer het te begrijpen :slight_smile:

@vintage1982 en @OomPiet,
Dank voor jullie antwoorden. Ik ben weer wat horlogica wijzer! :wink:

Hartelijke groet,
Jan-Willem

Ik heb ook zo’n apparaatje besteld. Lees verschillende verhalen, ook diverse van mensen waarbij het horloge weer goed ging lopen zonder het uurwerk uit de kast te halen. Ben benieuwd.

Alleen de caseback verwijderen kan natuurlijk ook nog uitmaken…

Doe ik liever niet, mijn horloge is nu afgeperst en ik wil voorkomen dat er stof in komt.