Small question: als mijn horloge te snel loopt...

Ik heb een horloge met een ETA uurwerk al een tijd niet gedragen. Nu ik deze weer eens een week om heb merk ik dat deze wel een paar minuten per dag sneller loopt.

Heeft het uurwerk gewoon onderhoud nodig (dat kan heel goed) of is er iets meer aan de hand?

Thanks! :pray:

Het kan zijn dat het gedemagnetiseerd moet worden.

4 likes
1 like

Hoe zat dat ook alweer met het wegleggen van je horloge? Je kunt hem toch ook een paar seconden laten in- of uitlopen door hem 's nachts op zijn buik, rug of zijkant weg te leggen?

Dat moet je uitproberen op welke positie het horloge wat doet, maar dat is volgens mij niet meer dan seconden werk wat het kan schelen.

1 like

Nee, weet ik. Die van mijn schoonvader loopt wat voor of achter per dag, dus ik was even benieuwd naar hoe dat ook alweer zat.
Daar heb ik hier een paar keer een soort van handleiding van voorbij zien komen, maar kan die nu niet meer vinden.

1 like

Dit is alleen niet altijd relevant.

Een goed horloge heeft een minimale positionele afwijking, dus als dit begint te schommelen dan is het tijd voor een service.

1 like

Top, thanks!
Hij heeft eerder dit jaar nog een service gehad, dus ik moet ff kijken of hij gemagnetiseerd is of dat dit voldoende helpt. Ik zie hem van het weekend, dus kijk dan even wat er aan de hand is. Het betreft een Omega 5xx uurwerk, dus die zou vrij netjes moeten kunnen lopen.

Zoek anders even iemand op met een Timegrapher, het zal niet de eerste keer zijn dat een horloge na een service nog steeds belabberd loopt.

2 likes

Heb ik. Daarop gaf hij +4 of iets van die strekking aan, maar met het dragen zegt hij dat hij toch wat meer uit de mars loopt. Niet enorm, maar wel wat, dus ik hoop het met juist wegleggen op te kunnen lossen.

Dank je wel!

Goede tip, handig ook van die compas. Makkelijke manier om inderdaad even te kijken of het aan de orde is.

Dank!

En hoe was het beeld over alle posities? Wijzerplaat omhoog, wijzerplaat omlaag, kroon omhoog, kroon omlaag, was dat overal exact +4? Als dat zo is dan kan er geen verschil zijn met dragen, tenzij er nog een verschil is in veerspanning.

1 like

Goede. Ik ga hem nog even checken. :+1: