Wie kan mij helpen om een horloge te demagnetiseren in de regio Amsterdam - opgelost

Het is een goed voorbeeld : Bergeon verkoopt kleine kompas om de horloge magnetisatie te checken.
https://shop.bergeon.ch/index.php?cde=5&sent=1&categ1=CONTR�LE+DU+MAGNETISME&categ2=BOUSSOLE&langue=1&planche=&detail=&sadv=1&nbart=&new=

Is zeker zuur, vooral bij een nieuw horloge. Maar ik zou er zelf niets aan doen en hoe jammer het ook is gebruik maken van je garantie en op laten sturen.
Succes en een prettige vakantie.

1 like

Kom anders even bij mij langs ik heb zo’n ding en een timegrapher.

2 likes

Wel raar dat ze hem bij een AD niet kunnen demagnetiseten. Ik heb zelf een bergeon apparaat om te demagnetiseren. Een soort spoel waar je het horloge doorheen moet halen. Daarnaast natuurlijk ook een timegrapher om eens in de zoveel tijd te controleren hoe het uurwerkt loopt.

Welke app gebruik je hiervoor?

Dank voor de reacties.
Vouwfietser, zie PM.
Ja ik vond het van een gerenommeerd AD ook een beetje vreemd maar vind het niet heel chique om dit uitgebreid op het forum te bespreken.

Overigens, zojuist gemeten, nu is de afwijking weer 121seconden per dag. Vreemd!

@Forrestx, de app heet Watchtracker voor iOS.

1 like

Zojuist Kalle Slaap gebeld en hij gaat er even naar kijken. Ik laat weten of demagnetiseren de oplossing is :slight_smile:

Kost wel 100 euro… (valt me nog mee, had het dubbele verwacht want - tja - Bergeon) …is Kalle Slaap goedkoper denk ik. :wink:

Klasse van Kalle. Hij dacht zelf ook aan magnetisatie en verrek, het is verholpen. Dank allen voor het meedenken!

2 likes

Zo’n Chinees apparaatje; blauw en goedkoop kan je geld en frustratie besparen. Poosje terug liep 1 van mijn automaten ineens ipv met 3 sec/dag, 65 sec/dag afwijking. Even over de Chinese demagnitiser en terug op 3 sec/dag! :grinning:
Ik vraag me overigens wel af, hoe ik deze stevige duiker ineens magnetisch had gemaakt. (niet in de buurt van luidsprekers etc…)

1 like

Sommige magneetjes in bijvoorbeeld een telefoon of tablet hoes zijn ook verbazend krachtig.

2 likes

Is een schaamteloze kopie van de Etic. Die heb ik dan zelf:

Toen ik die kocht, was het Chinese alternatief er nog niet. :wink: Deze is trouwens behoorlijk krachtig; ik zou hier een uurwerk zeker niet direct op leggen, trekt zomaar de spiraal uit het lood.

1 like

Heb inderdaad al lang zo’n telefoonhoesje. Zal er eens meer op letten.

Ik zal wel even wat geld ‘investeren’ in een goedkoop chinees demagnetiseer apparaatje :wink:

1 like

Beste vouwfietser,
Even voorstellen, ik ben Roland uit Amsterdam en zojuist lid geworden. Ik verzamel een klein beetje, vooral Russische horloges. Ik heb echter ook een Nivada automaat die veel te snel loopt. Geen idee of het komt door magnetisme. Heb jij een idee hoe ik hier zonder kompas achter kom of een idee van alternatieve oorzaken?

Groet,
Roland

Door de deksel te openen en kijken of alles goed lijkt te lopen. :wink:

Kompasje kan je helpen om er achter te komen maar helpt niet tegen magnetisme natuurlijk.

Meestal probeer ik gewoon direct het demagentiseer apparaat.
Help dat niet moet je denken aan een plakkende spiraal door vet. Oplossing spoelen in one-dip o.i.d. en opnieuw smeren van de balans.

Wat ook vaak voorkomt is dat de eerste winding van de spiraal tegen de tweede winding komt. Meestal doordat iemand aan het kompas heeft gedraaid en daarbij de spiraal heeft verbogen.
Dat wordt dan een lastige klus: Opnieuw richten van de spiraal. Meestal komt dat wel weer goed, soms niet.

1 like

Ok, super bedankt voor je snelle reactie. Eerst dan maar eens een demagnetiseer apparaat vinden dan en dat proberen :grinning:
:grinning:

Kijk eens vanaf 6:50 minuten… :sunglasses:

https://youtu.be/g8eBkCbT9HU

He goeie tip, bedankt!

1 like