Wie kan mij helpen om een horloge te demagnetiseren in de regio Amsterdam - opgelost

Heren en wellicht dames,

Mijn splinternieuwe Breitling van een maand oud liep altijd perfect tot en met gisteren. De afwijking ging van circa -/- 0,6 seconden per dag ineens naar + 120 seconden per dag. Balen! Het horloge is niet gevallen en om de dag gedragen gedurende kantoor- en weekenduren. De AD adviseert, indien de afwijking hetzelfde blijft, het horloge op te laten sturen hetgeen circa 3 weken duurt. Beetje zuur voor een nieuw horloge en eigenlijk was ik van plan om deze mee te nemen op vakantie over een week. Afijn, liever niet opsturen dus daarom zoek ik naar een mogelijke oorzaak. Het horloge is niet gevallen of gestoten, loopt ineens te snel dus ik dacht aan demagnetiseren. Ik heb nog een T Touch Solar met kompas functie. Zodra ik de Breitling in de buurt houd is er duidelijk een afwijking zichtbaar van circa 15 graden. Nu is een kompas in een horloge wellicht geen goed voorbeeld maar heb op het moment niets anders voor handen.
De AD kan volgens hen geen horloges demagnetiseren.

Het bestellen van een demagnetiseer apparaatje kost niets maar de verzending laat lang op zich wachten. Kortom, kan en wil iemand - met een demagnetiseer apparaatje - mij helpen? Bij voorkeur rond Hoorn, Purmerend, Amsterdam. Zo niet dan wip ik even langs Kalle Slaap.

Bij voorbaat dank!

Hieronder nog een grafiekje van de afwijking :slight_smile:

Kan ook zijn dat-ie prelt. Dan heeft de balans een te grote amplitude. Zou alleen niet ā€œzomaarā€ horen te beginnen; bij prellen moeten de ankerpaletten verwarmd en uitgeschoven worden, en/of een andere veerton waarvan de veer sneller gaat slippen.

De afwijking is namelijk niet continu, zoals ik afleesā€¦? Prellen is ook vaak welles/nietes op de timer. Bij gemagnetiseerd kleven de windingen wel vrij hardnekkig aan elkaar en wijkt het horloge dus continu af.

Maar ik gooi ook maar een theorieā€™tje er tussen hoorā€¦ :slight_smile:

Mijn kennis reikt niet ver genoeg om jouw theorie te kunnen volgen maar de afwijking is stelselmatig rond de 120 seconden te snel. En dat sinds gisteren :slight_smile:

Update:
Zojuist getimed, zowel vanochtend als vanavond +94,6 seconden afwijking uitgaande van 24 uur.

Wordt toch even een tussendoortje voor de heer Slaap denk ikā€¦ Succes!

1 like

Het is een goed voorbeeld : Bergeon verkoopt kleine kompas om de horloge magnetisatie te checken.
https://shop.bergeon.ch/index.php?cde=5&sent=1&categ1=CONTRļæ½LE+DU+MAGNETISME&categ2=BOUSSOLE&langue=1&planche=&detail=&sadv=1&nbart=&new=

Is zeker zuur, vooral bij een nieuw horloge. Maar ik zou er zelf niets aan doen en hoe jammer het ook is gebruik maken van je garantie en op laten sturen.
Succes en een prettige vakantie.

1 like

Kom anders even bij mij langs ik heb zoā€™n ding en een timegrapher.

2 likes

Wel raar dat ze hem bij een AD niet kunnen demagnetiseten. Ik heb zelf een bergeon apparaat om te demagnetiseren. Een soort spoel waar je het horloge doorheen moet halen. Daarnaast natuurlijk ook een timegrapher om eens in de zoveel tijd te controleren hoe het uurwerkt loopt.

Welke app gebruik je hiervoor?

Dank voor de reacties.
Vouwfietser, zie PM.
Ja ik vond het van een gerenommeerd AD ook een beetje vreemd maar vind het niet heel chique om dit uitgebreid op het forum te bespreken.

Overigens, zojuist gemeten, nu is de afwijking weer 121seconden per dag. Vreemd!

@Forrestx, de app heet Watchtracker voor iOS.

1 like

Zojuist Kalle Slaap gebeld en hij gaat er even naar kijken. Ik laat weten of demagnetiseren de oplossing is :slight_smile:

Kost wel 100 euroā€¦ (valt me nog mee, had het dubbele verwacht want - tja - Bergeon) ā€¦is Kalle Slaap goedkoper denk ik. :wink:

Klasse van Kalle. Hij dacht zelf ook aan magnetisatie en verrek, het is verholpen. Dank allen voor het meedenken!

2 likes

Zoā€™n Chinees apparaatje; blauw en goedkoop kan je geld en frustratie besparen. Poosje terug liep 1 van mijn automaten ineens ipv met 3 sec/dag, 65 sec/dag afwijking. Even over de Chinese demagnitiser en terug op 3 sec/dag! :grinning:
Ik vraag me overigens wel af, hoe ik deze stevige duiker ineens magnetisch had gemaakt. (niet in de buurt van luidsprekers etcā€¦)

1 like

Sommige magneetjes in bijvoorbeeld een telefoon of tablet hoes zijn ook verbazend krachtig.

2 likes

Is een schaamteloze kopie van de Etic. Die heb ik dan zelf:

Toen ik die kocht, was het Chinese alternatief er nog niet. :wink: Deze is trouwens behoorlijk krachtig; ik zou hier een uurwerk zeker niet direct op leggen, trekt zomaar de spiraal uit het lood.

1 like

Heb inderdaad al lang zoā€™n telefoonhoesje. Zal er eens meer op letten.

Ik zal wel even wat geld ā€˜investerenā€™ in een goedkoop chinees demagnetiseer apparaatje :wink:

1 like

Beste vouwfietser,
Even voorstellen, ik ben Roland uit Amsterdam en zojuist lid geworden. Ik verzamel een klein beetje, vooral Russische horloges. Ik heb echter ook een Nivada automaat die veel te snel loopt. Geen idee of het komt door magnetisme. Heb jij een idee hoe ik hier zonder kompas achter kom of een idee van alternatieve oorzaken?

Groet,
Roland

Door de deksel te openen en kijken of alles goed lijkt te lopen. :wink: