4R36 loopt te snel

Goedemorgen,

Sinds gisteren loopt mijn SRP641 met 4R36 te snel, zo’n 3 seconden per minuut (maakt een dik uur per dag).

-Hoe zou dit kunnen zo “out of the blue” en pas 3 maanden oud

-Is opwinden slecht voor deze automaat (15-20 slagen)

-Belangrijkst, valt dit normaal af te stellen/repareren?

Fijne dag!

Grote kans dat ie gedemagnetiseerd moet worden.

3 likes

Dit.

Met een goedkoop speelgoed kompas kun je dit makkelijk vaststellen, als het noorden ineens ergens anders heen wijst als je het over je horloge haalt dan is het gemagnetiseerd geraakt.

Is dat het geval dan moet je of een demagnetiseer apparaatje kopen of dit laten doen bij een uurwerkmaker of HF forumlid. Is dat niet het geval dan is mogelijk de spiraalveer verkleefd mogelijk als gevolg van vuil in het uurwerk. In dat geval zal het een servicebeurt nodig heben.

Edit, hier nog wat foto’s:

6 likes

Met de tips van @HorloG kom je waarschijnlijk wel achter de oorzaak van het probleem.
Maar het kan m.i. eenvoudiger.

@Erikje schrijft dat het om een horloge van 3 maanden oud gaat, dat van het ene op het andere moment flink uit de pas is gaan lopen. Ik ga er dus vanuit dat het niet gevallen is, o.i.d… Dit betekent dat er gewoon nog garantie is. Dus als het horloge door @Erikje gekocht is bij een officiële dealer of Monsterwatches, zou dit kosteloos verholpen moeten worden.

Mijn advies zou dan ook zijn om vooral niet zelf met het horloge aan de slag te gaan, maar z.s.m. contact op te nemen met de leverancier.

Succes!

Mee eens, en is gekocht vanuit het landelijke Friesland in het evenzo landelijke Groningen bij een Seiko juwelier. Dus daar zie ik geen probleem. Maar het is een uurtje heen, en uurtje terug, en dan wederom om 'm weer op te halen waarschijnlijk (zal geen “klaar terwijl u wacht” verhaal zijn. Dus kan ik beter een tientje of wat uitgeven hier in het landelijke Friesland bij de plaatselijke Seiko juwelier dan 4 uur spenderen om een horloge te laten maken.

Heb net met een cheap-ass kompas gecheckt en zag inderdaad beweging in de naald.

Maar heb voor een klein tientje net een demagnetizer op E-bay besteld, voor het geval het in de toekomst wederom gebeurt. Levertijd van 1-4 weken dus ik breng het horloge zo naar de plaatselijke juwelier voor demagnetiseren.

Een ieder bedankt voor de reacties en opmerkingen!

Seiko garantie geldt wereldwijd, dus je kunt hem ook bij de plaatselijke Seiko dealer inleveren ter reparatie. Horloges gaan ter reparatie altijd naar Schiedam vanaf de Seiko dealers in Nederland. Kan wel zo zijn dat de plaatselijke dealer een vergoeding voor het verzenden naar Seiko vraagt.
Reparatie zelf is hoe dan ook altijd gratis binnen garantie termijn

Goede zet.

Kun je nog herleiden waardoor je horloge gemagnetiseerd is geraakt?
De sterkste magnetische velden in huis worden veroorzaakt door luidsprekers, transformatoren (mn pc’s en versterkers), en magneetsluitingen van tablethoesjes en van sommige (vooral dames-) tassen. Afhankelijk van je werk zijn er veel meer mogelijkheden in bedrijfsmatige omstandigheden natuurlijk.

Wow. Ik check net even mijn SKX die ik nu draag met een kompas. Slaat gewoon 30 graden uit als ik het kompas over het horloge beweeg. Maar het horloge loopt nog erg (heel erg) goed. Weird.

Ik heb een TV vlak naast een deur staan met een luidspreker aan de zijkant. Met luidsprekers precies op polshoogte. Die is gelijk de verdachte.

Wilde altijd al registreren bij aliexpress (voor een demaginetiseerder oa), maar die accpeteren mijn emailadres vreemd genoeg niet.

Wat ik mij zou kunnen voorstellen is dat ik 4 GB uit de game-pc van mn zoontje heb gepikt… en teruggeplaatst. Maar ben dagelijks in werkplaatsen van autobedrijven te vinden dus daar moet de oorzaak denk ik worden gevonden. Het was mn eerste automaat maar ben er direct klaar mee als dit standaard werk wordt.

Dit is de de-magnetizer die ik heb besteld. Dus hoeft niet per sé via Alibaba en zn 40 rovers.

De winkel waar ik mn horloge gekocht heb moet m ook opsturen, de plaatselijke juwelier waar ik m niet gekocht heb ook, maar wil dat wel doen. Dus ik wacht tot het apparaatje is geleverd en probeer het te verhelpen.

Wat ook aan d hand kan zijn en wat ik zelf heb gehad met een 7S26 is dat er door een stoot of val een palletje tussen de baluster komt. De veer wordt virtueel korter en beweegt daardoor sneller heen en weer en daardoor loopt het uurwerk sneller. Zie (gekopieerd uit ander bericht van HF:) http://www.network54.com/Forum/78440/message/1266711718/Seiko+7s26B+vs+7s26A

Oplossing: sla met het glas naar bendeden op je handpalm. hard genoeg om de veer te bewegen en uit het palletje te springen. Bij mij hielp dit. De oorzaak van het probleem bij mij kwam van schokken tijdens fietsen (centrum Utrecht, kinderkopjes).

Als dit werkt scheelt het je dus 4 uur rijden. Als het demagnetiseren werkt wil ik het graag van je horen

Believe it or not… ik deed wat @klokkierob schreef…

1 like

Mooi dat het weer werkt. Top.
En die autocorrectie: die maakt baluster waar ik (bijna) balansveer typte.

Double check…
Bedankt @klokkierob ! (en alle anderen met tips. Ik heb iig een demagnetizer op kortere termijn dus als iemand in het landelijke noorden wil demagnetiseren… :wink: )

@Erikje
Mooi dat je probleem verholpen is. Maar er is hier echter iets vreemds aan de hand, het probleem zou helemaal niet verholpen mogen zijn, omdat het niet zou moeten bestaan bij de 4R kalibers!

@klokkierob:

  1. "The 7S26A was the original movement, introduced in 1996. It was revised with an Etachron regulator in 2006, becoming the 7S26B. Another revision, the 7S26C began appearing in 2011."
    http://www.watch-wiki.net/index.php?title=Seiko_7S26

Het probleem waar je een link over plaatst is kortgezegd ontstaan in de 7s26b, en verholpen met de 7s26c revisie, in 2011 al.
Maar zie hier:

En heeft nooit bestaan in de 4R serie kalibers, de introductie daarvan is van ná oplossen van het probleem. Hoe kan de klap in de handpalm het probleem oplossen als het niet bestond?
Vreemd nietwaar?
6 hondersten te snel is trouwens nog altijd bijna anderhalve minuut per dag te snel. In ieder geval beter maar ook niet acceptabel.

klokkierob, welke revisie had jouw 7s26?

Ik denk dat het uitzetten van de stopwatch het verschil écht maakte :slight_smile:.

Zoals jij het stelt is het inderdaad vreemd, áls het zo is dat het probleem niet bestaat in de 4R36, maar daarin ga ik uit van jou. Misschien tóch magnetisme en door de tikken “losgekomen” maar wachtende op de volgende aantrekkingskracht?

Als het weer gebeurt dan laat ik het weten.

Er is weinig zeker in het leven, maar een van de dingen die zeker zijn is dat magnetisme niet veranderd door een klap in de handpalm :nerd:

1 like

Ik krijg het idee dat hier onnodig misverstanden ontstaan.
@Hieonymus: dank voor de link. Hierin staat precies omschreven dat het probleem dat hier waarschijnlijk door de klap is opgelost, alleen nog voorkomt bij 7S26C en 4R-series kalibers. Er staat letterlijk: So…hopefully the hairspring issue is now a thing of the past, providing your watch has a 4R series movement or a 7S ‘C’.
Jou conclusie is in tegenspraak hiermee. Er staat 'behalve je hebt een 4R serie etc… Mijn kaliber was overigens een C. De mod die te zien is bv gisteren in Hoerlogees en bier

Dan is het klokken van zijn horloge door Erik van een paar volle seconden per minuut naar een paar honderdsten duidelijk een enorme vooruitgang en waarom dan niet de oplossing?

Dan het demagnetiseren van een duiker. Volgens mij is elke serieuze automatische duiker afgeschermd met een messing ring in de kast tegen magnetisme. Op enerlei wijze komt magnetisme off shore meer voor. Ik weet nog niet exact hoe en wat dat veroorzaakt. Ik weet ook niet of deze Seiko zo’n ring heeft (verwacht het wel het is een 200m duiker) en het lijkt me interessant om na te gaan voordat er per se gedemagnetiseerd wordt. Want de oplossing werkt waarschijnlijk (vanwege de beschermring) niet en dan is het de oplossing ook niet eens.

Groeten, Rob

1 like

Totaal nieuw voor me. Is ook geen vereiste voor ISO 6425. Messing zou overigens niet echt helpen, het moet dan een ijzeren binnenkast zijn.

Eh. nee. Juist NIET.

Dat misverstand zit denk ik in de manier waarop je het woord “providing” leest. Providing heeft behalve de betekenis “voorzien in, aanleveren, bevoorraden” ook het minder gebruikte en wat formeel juridische “to stipulate” als betekenis.

to stipulate: vastleggen, bedingen, conditioneren, als voorwaarde stellen.

Hier heeft dus jouw quote (en ik herhaal het voor de leesbaarheid:
So…hopefully the hairspring issue is now a thing of the past, providing your watch has a 4R series movement or a 7S ‘C’.)
de volgende betekenis:
"Dus…hopelijk is het balansveerprobleem voorbij, onder de voorwaarde dat je horloge uitgerust is met een 4R of 7sC kaliber"
In het Nederlands zou je misschien liever het woordje “mits” gebruiken.

Met andere woorden, de 4Rxx kent het probleem NIET en de 7S26 kent ALS C REVISIE het probleem niet méér. Het was bij uitstek een 7S26B probleem.

Dat de klap wél lijkt te helpen bij het horloge waar het nu om gaat is daarmee niet verklaard, integendeel eigenlijk. :smiley: Daarom zei ik dus: “vreemd nietwaar”.

Wat lexor schrijft over ISO6425 en dat messing niet helpt klopt. ISO6425 stelt wel eisen over antimagnetische eigenschappen, naar die eisen zijn niet al te hoog, namelijk 4,800 A/m. (het helpt natuurlijk wel wat). Damasko gaat bv tot 80,000 A/m bv, met een geheel gesloten weekijzeren contstructie. Overigens heb ik een vintage Certina met een weekijzeren onderdeksel, maar ik verwacht niet dat die erg ver komt met magneetresistentie.
Ik heb een SKX, die zijn ook ISO6425 gecertificeerd, en heeft geen weekijzeren “onderdeksel”.

Heren,

Laat ik beginnen met opmerken dat mijn kennis van Engels blijkbaar net zo laag niveau heeft als mijn gevoel voor humor haha. Sjonge wat een eigenwijze toon die klokkierob…
Ik moet ook niet vanaf mijn werk op het forum reageren. Ik raak achter mijn bureau soms in een slecht humeur (werk: ik voer verweer tegen soms heel irritante advocaten). HF is dan wel leuk voor de afleiding. Maar ik reageerde in een paar minuten waar het onderwerp meer zorgvuldigheid verdient. Ik heb net het hele stuk gelezen en ik zit uiteraard fout. Excuus jongens.

Maar ik blijf het raar vinden dat mijn 7S26C (zichtbaar uurwerk dus geen twijfel) dit probleem had en dat werd 99,9% zeker veroorzaakt door de klappen tijdens het fietsen. En de oplossing was zo simpel als beschreven. De R4 van Erik blijkt ook hetzelfde te reageren.

Dan het antimagnetisme. Door opnieuw mijn onzorgvuldigheid (ik wist niet meer exact welk materiaal) en haast keek ik snel even bij Scurfa, ik wist dat daar bij de aankondiging van zijn nieuwe automaat iets over stond. Paul Scurfield is zelf duiker en hij schrijft dus: brass protection.

Nu krijg ik wel wat twijfel bij deze man. Op de site van TWCO Watches, ook een mooi duikermerk, kom ik dit tegen:
Basically there are two ways of achieving ‘anti-magnetic’ watch properties.
The first way consists in using different alloys, capable of withstanding magnetic fields. These alloys include Invar (iron - nickel - carbon - chromium alloy), Glucydur (beryllium - bronze alloy), Nivarox (iron - nickel - chromium - titanium - beryllium alloy) and Elinvar - an alloy similar to Invar, though less resistant to magnetism and more resistant to thermal influence. The anchors, escape wheels and other watch movement parts are also made of non-magnetic metals or alloys.
Another way of making a watch non-magnetic is to put the entire movement into a case made of a highly conductive (permeable) material, usually soft iron.

Dus meerdere soorten metaal (zoals ook bij de Milgauss wordt toegepast) of soft iron. Van alles behalve brass (messing) dus.

Uit twee incidenten kun je nog niet algemene conclusies trekken. Maar de niet al te zware klap in de handpalm was een oplossing, en zo’n klapje kan niet tot demagnetiseren hebben geleid. Misschien bestaat het palletjes-probleem dus toch nog.

Groeten, Rob

1 like