Info gezocht: Ancre Incabloc

Vandaag was ik bij mijn schoonvader (met 1,5m afstand) en al pratende over horloges kwam er een kistje van zolder met daarin een hele set oude horloges. Drie daarvan leken mij misschien interessant. Hierbij horloge 2:

Hier staat Anca Incabloc op en de tijd wordt op een geinige manier met 2 draaischijven aangegeven. Wie kan mij hier iets meer over vertellen? Is het iets bijzonders?

Dat heet een jump hour, als je daarop googlet kun je wel het één en ander vinden. Niet heel bijzonder op horologisch vlak, maar zeker wel geinig. :+1:

Edit: officieel mogelijk geen ‘echte’ jump hour, omdat die dan ook echt moet verspringen ipv rond te draaien.

2 likes

Oost-Duits penanker uurwerkje aangepast voor “digitale” weergave van de tijd.
Iets meer over Ruhla

1 like

Misschien niet heel veel geld waard, maar wel hartstikke geinige dingetjes en al helemaal als het een geschiedenis binnen de (koude kant van de) familie heeft.

1 like

Nee hoor, dit is geen Ruhla

2 likes

Het uurwerk denk ik wel. Ruhla 24-34

1 like

Met inca bloc?

2 likes

Scherp! Dat had ik niet gezien!

Maar wat is het?

1 like

Cattin, of parrenin, zoiets?

2 likes

Als ik jullie reacties zo lees, is het nog onduidelijk wat het is. Kan ik nog andere foto’s maken om te helpen?

Yep, een foto van het uurwerk.
En ik denk dat het wel een jump hour is waarbij dus het uur verspringt in plaats van geleidelijk mee draait.
Anders had het uurcijfer bij de aangegeven tijd al verder gestaan.