Invicta in de quartz crisis

In de voorgaande blogs had ik een korte samenvatting gegeven van de geschiedenis voor de Quartz crisis. Wanneer ik mensen spreek, youtubers, influencers die menen experts te zijn in de horlogerie dan valt het mij tegen wat zij weten van de meer onbekendere merken. Ik heb het dan niet alleen over Invicta, maar ook over andere merken.

Veel mensen wijzen op de afmeting van de huidige Invicta horloges. Het is weliswaar zo dat Invicta momenteel veel horloges in haar collectie heeft die 45 milimeter zijn of groter. Toen Invicta door Amerikanen werd overgenomen is het niet zo dat Invicta direct de huidige trend betreft grote horloges in gang zette. Invicta is altijd een merk geweest die de mode volgt. Zo zijn hun vintage horloges veelal tussen de 33-36mm wat toentertijd de norm was. Door de jaren heen zien we dat dit aan het veranderen is. Vandaag is 40mm of daarboven een normaal formaat. Voor mode merken mag het zelfs groter. Zo kom je bij dit soort merken makkelijk horloges tegen van 43 millimeter of groter.
Nu terug naar de Quartz crisis. Zoals gezegd was Invicta overgenomen door Amerikanen. Invicta ging direct experimenteren met Zwitserse quarts uurwerken.

Wanneer je een Invicta hebt uit die tijdsperiode (jaren 90) dan valt het op dat dit veelal quarts horloges zijn. Een trend die je nog steeds in hun huidige lijn terugziet komen. Uiteraard is het niet zo dat Invicta helemaal stopte met mechanische uurwerken. Want er zijn zat mechanische horloges te vinden uit dit tijdperk. Zoals deze chrono met daarin een Valjoux 7750.

Veel oude Vintage Invicta’s zijn dresswatches en soms ook in edelmetalen zoals goud. Ook dit soort modellen bleven gewoon gemaakt worden en ook in het goud, maar dan wel met een quarts uurwerk.

image

Deze jaren kunnen beschouwd worden als een transitie periode. Invicta die overging van een tijdperk van veelal nette horloges met mechanische uurwerken, naar een periode van uitgesproken trendy sport horloges. Wanneer je goed kijkt dan zou je al wat kenmerken hiervan kunnen zien. Wijzerplaten zijn veel vaker gedecoreerd. Je komt vaker die bekende hoekige kasten tegen met scherpe lijnen. Invicta ging meer experimenteren met de vormen van de kasten. Het moest een sportieve, frisse uitstraling krijgen.

Ook betreft afmeting zie je dat ze stukke groter zijn dan hun mechanische voorgangers. Voor heren kun je veel horloges vinden die tussen de 36 en 43 millimeter zijn.
Als laatste. Hoe weet je dat je een Invicta hebt die uit deze tijd komt? Dat is doorgaans vrij makkelijk. Invicta maakte gebruik van een bepaald logo wat vrijwel op iedere horloge voorkwam.

Dit logo kom je niet tegen op oudere modellen, en vrijwel niet tegen op de nieuwe. Wanneer je dus een Invicta hebt met dit logo dan kun je vrijwel zeker zijn dat je horloge uit de jaren 90 tot aan de eeuw wisseling komt.

22 likes

Interessant stukje geschiedenis van een apart merk.
Ik vind jou een influencer btw. Zonder jouw passie zou Invicta volledig langs me heen zijn gegaan.
Ga zo door !

Weet jij iets van dit quartz caliber ?
20190807_091929

5 likes

Het is zo ver ik weet een Ronda. Maar welke zal ik moeten checken. Kom er nog op terug

1 like

Ik vind jou passie voor Invicta verfrissend en een toevoeging voor het forum. Dank voor het topic, weer iets geleerd!:ok_hand::pray::slightly_smiling_face:

1 like

Dus, hoe lang voordat er een invicta only topic komt? Na al die fantastische betogen van jou zullen er binnenkort ongetwijfeld meer en meer op het forum zijn. En uiteindelijk wil toch iedereen een invicta!

1 like

Die is er al. Alleen niemand die iets deelt…

4 likes
2 likes

Ik betrap me er net op dat ik naar Invicta’s loopt te struinen op chrono24…

2 likes

:joy::joy::see_no_evil::see_no_evil:

Beetje Invicta verheerlijken en ondertussen al je modellen de blauwe markt inslingeren :upside_down_face::rofl:

3 likes

Mijn beste,

Een gedreven Invicta collectioneur!!
Je hebt er duidelijk werk van gemaakt!!
Goed hoor!!

Orologio Signaturis Temporis :wink:

Dat ik van de 40 Invicta’s er 1 of 2 verkoop om een nieuwe te kopen is toch niet erg?:grimacing::grimacing::grimacing:

1 like

Ronda 726 als het goed is

@Chillekasper ik bewonder oprecht je passie voor dit merk. Ik heb zelf zoals zovelen hier… ooit een invicta gehad als ‘1e’ horloge. Betere ‘back for the buck’ is er haast niet te vinden. ca 12 jaar met een Seiko NH25 (tegenwoordig NH35a) gedreven horloge voor pakweg 80 euro… Vele kraken Invicta af omdat ze nou eenmaal walgelijke modellen in hun gamma hebben, so what… Breitling ook. Of omdat ze hommages maken, so what… Steinhart doet niet anders. De prijs-kwaliteitverhouding is echt niets mis mee. Nou is mijn persoonlijke smaak niet echt toe te spitsen op Invicta’s eigen ontwerpen van de laatste decennia en vintage modellen. Maar goed… Daar gaat het nu niet om; jij haalt er je plezier en voldoening uit, brengt ons nog eens wat bij en bent een welkome aanvulling op dit forum :+1: mag ook wel eens gezegd worden. :wink:

4 likes

Dankjewel!

Heb stiekem toch ook een pro diver met nh35 liggen hoor… en stiekem doe ik hem soms om ook… leuke topic! :smile:

1 like

Deel eens een foto?

Interessant stuk Kasper! Dank daarvoor. Het is mooi dat je zo’n ondergewaardeerd merk meer aandacht geeft en in het zonnetje zet. :+1: Ik vind de grote modellen niet mooi, maar de vintage modellen- waar ik zeker door jouw invloed op het HF meer naar ben gaan kijken- vind ik wel zeer de moeite waard! :slightly_smiling_face:

Het schijnt dat @Chillekasper een jurk draagt, over water kan lopen en 1 briefje van 50 euro kan veranderen in 7 invicta’s

2 likes

Wat denk jij van de horloges die ik nu in deze topic deel uit eind jaren 80 tot eind jaren 90?:grimacing:
Is toch weer anders dan die horloges van begin 1900 tot de jaren 70.

1 like