Issued militaire horloges topic

Dat was ook precies mijn punt :wink:

1 like

Kadetjes haal je bij de bakker😀, een cadet is een officier in opleiding op de koninklijke militaire academie (KL, KLu en tegenwoordig KMAR), een officier in opleiding op het Koninklijk Instituut der Marine noem je een Adelborst (of een kettingaap😁, visstick etc).
Horloge zou dan dus van de beste adelborst van zijn.
Op de KMA werd dit horloge gekscherend het gouden lullenklokje genoemd. Hier zijn ze echter over gegaan naar het uitreiken van een sabel i.p.v. een horloge.

3 likes

Wellicht hoort deze in een ander topic maar hier mijn huidige collectie horloges met militaire snit (sandblasted of gebrushte kast), waarvan enkele authentiek:

  • Orient Defender
  • MWC G10 automaat (wannabe G10)
  • Moeris ATP (authentiek ca. 1939/40)
  • CWC G10 (authentiek 2006)
  • Record ATP (Mumbay Special)
  • Precista PRS-18-Q (semi-authentiek?)
  • Ollech&Wajs MP2063 (navigator hommage)
  • Seiko 5 field (exacte type even niet op het netvlies, zelf samengesteld)

8 likes

9 likes

Vandaag @Batossai één CWC g10 lichter mogen maken, dank hiervoor Adil (dat was nog een verhaal apart, zie het ‘ervaring met’-topic :wink:).

Gaaf ding! Even wennen aan 36mm als je net twee weken met een turtle om gelopen hebt, maar ik vind het er op de foto niet gek uitzien, toch?

Echt leuk om er een te hebben, het fenomeen militair ge-issuede horloges heeft me wel gegrepen… Op naar de Seiko Gen-1 :joy:.

7 likes

Sjips, ik moet op zoek naar een oranje overal en een pistool voor bij mijn NA:wink:

2 likes

Benrus - DTU 2 A/P MIL W 3818B uit 1966 op een gisteren afgemaakt bijpassend bandje van Horween leer. Dat zit lekker.

13 likes

Wat suffig vraagje: als traditioneel op de wijzerplaten de T voor tritium staat en de L voor Luminova, mag je dat dan bij de Pulsar vervangen voor Lumi-Brite (de Seiko-variant)? Of hebben zij “volgens voorschrift” zwitsers spul erop gesmeerd?

Toch ook eens aan het kijken om een military te kopen, en voor slechts €84 kan ik via de officiële MWC site een G10 kopen, kwalitatief verschilt het weinig van de CWC toch?

Gaat om deze: https://mwc-watches.myshopify.com/products/mwc-g10-lm-non-date-military-watch-desert-strap

1 like

Daarover zijn de meningen verdeeld als je even googelt langs de verschillende fora al heeft de cwc meestal de voorkeur.

Maar niet onbelangrijk, als je een echt ‘ge-issued’ horloge wilt moet je de cwc hebben, de mwc is niet ‘military issued’ en dus een surrogaat volgens velen…

Zal eens gaan Googelen, een “echte” CWC is wel een stuk duurder dan deze MWC voor maar €84. Zag hierboven een goede verkoper via eBay maar die heeft nu niets meer…

Klopt, die hierboven genoemd werd die ze onder de €100 verkocht heeft ze niet meer. Deze heeft wel een heleboel maar betaal je wel een prijs.

Af en toe komen ze op MP voorbij en als je in dit topic hard genoeg roept dat je er een wil kan het zomaar gebeuren dat je ineens iets per pb aangeboden krijgt…

Edit: op MP staan er twee van dezelfde verkoper. Niet iedereen hier is heel enthousiast over deze verkoper maar je bent er zelf bij…

IK ZOEK EEN NETTE CWC, WIE HEEFT ER EEN EN WIL DEZE VERKOPEN?

:smile:

4 likes

Hi sander ik heb beide mwc wn cwc zie thread, ik moet zeggen dat beide niet voor elkaar onderdoen met mwc heb je een nieuwe klok met cwc meestal 2e hands.
Het uurwerk bij cwc is beter maar ook ouder, bij mwc zit er een myota in, hij houd zeer goed de tijd bij.

Ik kan ze beide aanbevelen wat rest is je eigen voorkeur.
Spooler

2 likes

11 likes

De CWC mee op vakantie…

7 likes

Wie weet iemand geïnteresseerd hier… Ik heb al een CWC dus laat hem even voorbij gaan…

Mijn ‘Dirty Dozen’ Record

20 likes

Zojuist deze Yugoslavian Air Force Zenith helaas op een paar euro misgelopen op de baai :cry:


7 likes

Maar deze is wel van jou? Mooie strap, mag ik vragen welke dit is?

1 like