Jacques Monnat?

Ik kwam deze klok laatst tegen. Ik vind hem wel wat hebben, maar ken het merk niet. Er is ook zeer weinig over te vinden op het net, maar de klokjes worden toch redelijk duur aangeboden. Een vintage van een onbekend merk voor prijzen tussen de 1200 en 2000 euro vind ik al gedurfd.
Dit model zou een bakelieten bezel hebben.
Ergens vond ik op het net ook nog een connectie met Jenny watches en voor de rest enkel dit:
There is little known about the watch company Jacques Monnat – only that it was owned by Palmer Sales Corps, based in New York City. You may recognize this watch, as other brands – such as Wakmann – created a similar combination of case, dial, and movement. The Jacques Monnat combination you see here is a super cool blue chrono with vibrant dial. Powered by a manual-winding Valjoux caliber 7736 movement, this is one tough chronograph, further proving that there is more to this watch than good looks.
Weet er iemand toevallig nog meer over?


Hier de gelijkenis met de Jenny Sealab

Ik weet alleen dat ze een tijdje geleden heel betaalbaar op eBay weggingen, en nu voor heel veel meer op de fora opduiken.

2 likes

Ik zie dit horloge regelmatig voorbij komen, en bijna altijd NOS.

Prijzen van vintage horloges hebben lang niet altijd met het merk te maken, het kan ook om het model zijn of dat het lijkt op een ander model, uurwerk etc.

1 like

Jacques Monasch? :joy:

1 like

Volgens mij een tijd geleden ook op Hodinkee (of een ander hipster blog :sunglasses:) aan dit merk aandacht besteed en dat weet je wel hoe het gaat met de prijzen…

Dit is gewoon een ‘plakmerk’ uit de 60er/70er jaren; een Amerikaanse importeur die een mooie ‘Zwitserse’ naam op aangekochte klokjes zette. Die hierboven lijkt inderdaad van Jenny te komen (lijkt logisch omdat er ook veel 702,706 Caribbean kasten met Jacques Monnat zijn), wat het wel een gewilde vintage maakt.
Wel typisch inderdaad dat er vooral veel nos exemplaren opduiken, misschien hebben de nazaten van Mr Palmer een paar dozen op zolder gevonden ? :wink:)

2 likes

Je schrijft het, maar meen me vaag daar inderdaad iets over te hebben gelezen, helaas weet ik niet meer waar…

1 like

Klopt, er is een tijd geleden een batch opgedoken. De horloges zijn vrij netjes verspreid onder verzamelaars. Ik vind het wel toffe horloges.

2 likes

Eens - vind het ook gave klokjes.
Staat er ook een te koop bij een bekend adres als ik mij niet vergis
Maar ja zoveel keuzes/ wensen…
Eerst maar eens een vintage speedy scoren

1 like

In het geval TS nog interesse heeft:

http://www.chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?page=1;md=read;id=64673

Deze week heb ik er 1 gekocht. Echt als nieuw. Kast doet me denken aan de Squale 1521, Von Buren ?
Mooie plaat, vrolijke secondewijzer, aparte bezel.
Ik vind het een bijzonder ding…
Wel jammer dat er niet meer werk is gemaakt van de bodem.




1 like

Ze hebben meer mooie horloges gemaakt! En schaars, van deze heb ik nog nooit een tweede exemplaar gezien :drooling_face:

11 likes

Compressor?

Zeker, in een Ervin Piquerez S.A. kast.

1 like

Heel fraai👍