Korte review: Casio Combi bracelet

Anderhalf jaar geleden opende ik nog het volgende topic over vakantiehorloges:

De GW-5600 ging mee op al mijn vakanties. Ik ben totaal niet van de quartzhorloges, maar het retrodesign en de sloopvastheid maakten het toch een aardig horloge.

Een week of vier geleden zag ik in een ander HF-topic over vakantiehorloges iemand een foto plaatsen van een GW-M5610. Qua uiterlijk zeer vergelijkbaar met de 5600. Alleen wat extra kleurtjes op de dial én atomic sync… Dat miste de 5600 dan weer. Na een weekje twijfelen de knoop doorgehakt, de 5600 verkocht en een nieuwe M5610 gekocht:

Meningen zullen vast verdeeld zijn, maar ik vind 'm als vakantiehorloge (en voor 130 Euro) best aardig. Ook gebruik ik 'm om mijn andere horloges mee gelijk te zetten, dus in de doos komt hij ook van pas.

Nieuwe horloges draag je natuurlijk. Na een weekje merkte ik dat ik de standaard resin (hars) band niet zo bijzonder vond. Dit type G-shock heeft een vrij specifieke smalle aansluiting, dus je doeter niet zomaar even een ander bandje op.

Na wat rondzoeken kwam ik een aantal topics tegen op met name WUS waarin de ‘Casio combi bracelet’ werd besproken. Een band met linkjes bestaande uit hars, omgewisseld met staal. En een zwarte stalen gesp. Oorspronkelijk werd deze geleverd op een variant van de GW-M5610(de -1JF versie met ‘inverted dial’), Die is alleen nergens meer te koop…

Na wat rondzoeken bleek al snel dat Combi Bracelets los bijna nergens te vinden zijn. Bij tiktox.co.uk zijn ze gelukkig nog los te koop: http://tiktox.com/gw-m5600bc-combi-strap.html. Kost je alleen wel 70 pond… Na wikken en wegen toch maar de knoop doorgehakt en deze band besteld. Bijna 90 Euro voor een bandje voor een G-Shock is natuur absurd, maar bij andere horloges geef ik soms zoveel uit aan alleen een extra linkje in een band. Wat dat betreft valt het dan wel weer mee.

Goed, de band kwam vandaag binnen en ik heb 'm geplaatst. Bij de band kwamen 2 spring bars en een klein bandentooltje. Die tool heb ik in mijn doos gegooid; ik gebruik altijd de Bergeon 6767.

Vers uit de verpakking:

Oude band er af:

En nieuwe er op… De springbars hadden even een klein zetje nodig om goed in de holes te schuiven. Met de Bergeon een fluitje van een cent.

Het resizen van de band is een fluitje van een cent. Je drukt van buitenaf de de springbar in en wisselt de linkjes binnen een paar seconden. Beetje het idee van een ‘lug holes’ horlogekast, maar dan bij elke link op de band.


Het resultaat:





De band zit comfortabel en geeft een andere look aan het horloge. Omdat resin en staal elkaar afwisselen is het gewicht van de band niet al te hoog. Wel wat zwaarder dan de standaard-band, maar dat mag van mij ook wel. Het ding is normaal vederlicht, nu heb ik het gevoel een horloge om mijn pols te hebben.

Overal las ik overigens enorme horrorverhalen over de installatie. Met name bij de kast zou het verschrikkelijk zijn (sommige mensen geven aan er 2 á 3 uur mee te zitten prutsen):
http://forums.watchuseek.com/f17/installing-combi-bracelet-gw5000-hints-1861034.html
http://forums.watchuseek.com/f17/problem-installing-combi-bracelet-hundreds-gw-m5610-713999.html

Ik had werkelijk nergens last van en binnen 3 minuten had ik de resin gewisseld voor de combi. Denk dat ik 'm binnen een paar minuten weer terug kan wisselen. Geen idee wat al die andere mensen hebben gedaan, maar met de 6767 is het een fluitje van een cent.

Of de band qua afwerking bijna 90 Euro waard is? Ik twijfel. Het is een prima ding met hoog gebruiksgemak, maar qua feel niet heel hoogwaardig. Echter, voor het doel dat ik er mee had is 'ie meer dan geslaagd en het geld zeker waard!

12 likes

Leuke en nuttige review.Ben zelf ook al een tijdje aan het denken om zo’n rechthoekig model g-shock te kopen.Met deze band vind ik het horloge er ook een stuk beter uitzien.

Mijn beste,

Een gedegen analyse van een aantrekkelijke tijdwaarnemer!!
Leuk gedaan!!
Dank voor het delen.:+1:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

1 like

Bedankt voor de review.
Het schijnt wel dat de sluiting snel krast bij bureauwerk, laat staan als je er niet mee gaat klussen in plaats van flaneren. Kan iemand dat bevestigen?

Hier een WUSser die zwarte tape op de sluiting doet, valt niet eens zo erg op:

1 like

Dat vind ik echt zo een onzin om eerlijk te zijn, tape op je Gshock doen omdat de sluiting anders krast… Zelfs bij een Rolex vind ik dat het nou eenmaal deel is van het dragen van je horloge maar bij een beater als een Gshock slaat het alles.

Overigens mbt de band, ik vind het er nog steeds geweldig uit zien maar vind ze helaas wat te duur… De band staat hem wel erg goed! zou er graag ook een willen op mijn DW5600, zeker in combinatie met een Bullbar. Dan is hij in mijn ogen gewoon af.

1 like

Erg tof! Ook ik vind dit erg interessant. Heb zelf ook een soortgelijk model. Het lijkt alsof er een kleurverschil is tussen de matkleurige kast en de iets glimmende band. Is er daadwerkelijk een kleurverschil of lijkt dat alleen maar zo?

Ik kan dat wel volgen, maar als je €90 uitgeeft aan een plastic en blikken (sorry, bedoel ik niet onaardig maar het is denk ik geen 316L) bandje voor de looks dan vind ik die tape ook niet heel raar. Zwart pvd wat krast is VEEL lelijker dan krassen op staal imo. Hele volksstammen kopen verder een nieuwe bezel voor hun G Shock als er te veel krassen op zitten.

Mijn G shocks zijn ook voornamelijk functioneel, (ik noem mezelf spijtoptant omdat ik ze decennia lang te lelijk vond om naar te kijken) en daarom heb ik niet zo’n bracelet gekocht. (en omdat hij dan niet meer handig op mijn “solar-rekje” kan bij het raam). Toch vind ik het “stiekem” prettig dat ze er na een paar jaar nog als nieuw uitzien.

Leuk!
De band maakt dit horloge af, vind ik, staat een stuk mooier.

Ik heb de mijne vandaag opgehaald. NA topic komt wel een keer. Qua looks top!

1 like

Ik las dat je een plaatje bij het display om kan wisselen om van negatief naar positief te switchen. Ook wel geinig.

Laatste mogelijke upgrade is een bullbar. Ervaringen? Wel of niet doen?

Theoretisch werkt de solar minder goed. Kast kan denk ik ook wat naar de knoppen gaan. Ziet er el geinig uit…

Smaken verschillen zie ik:
zo’n bullbar vind ik een downgrade.