Kras verwijderen glas achterzijde kast

Polywatch is voor plexiglas; ga je op mineraal weinig mee bereiken.
Diamantpasta proberen.

Edit: Je bedoelt dit natuurlijk:

Zou moeten werken. :sunglasses:

Dreigt een aardig klushorloge te worden zo. Lag te verstoffen bij iemand op zolder dus voor prikkie over kunnen nemen. Maar al met al toch wat meer werk zo. Krassen op de kast (ga Cape cod doekjes proberen), krassen op glas (wordt dus lastig verhaal) en begin nu ook mijn twijfels te krijgen bij uurwerk (laadt niet echt goed op zo lijkt het. Probeer wat meer polsuren te geven voordat ik echt conclusie trek). Moet me dan wel af gaan vragen of het de investering waard is.

1 like

Zien dat je uurwerken servicen in de vingers krijgt; kun je zelf het uurwerk een beurtje geven. :wink:

Tja dat zou top zijn, en leuk ook. Maar waar begin je. Heb je goede bron voor leeswerk? Is natuurlijk vanwege de lage investering een redelijk risicoloos begin. Moet alleen even weten hoe, en welke materialen ik nodig heb.
Ik ga wel even zoeken op dit forum, zal vast het nodige te vinden zijn. Tot die tijd maar focussen op de krassen zodat het klokje visueel als nieuw is.
Dank voor je input!

1 like

Gewoon laten vervangen. Saffier polijsten is heel moeilijk

Er worden hier op het forum door leden soms clinics gegeven voor beginners:

Verder vind ik het “watch repair channel” op Youtube heel leerzaam:

Succes in elk geval!

Het uurwerk door een vakman laten servicen. Als je het nog niet eerder gedaan hebt is de kans op slagen 0,01% (positief ingeschat)

3 likes

Uit ervaring weet ik met polijsten dat je met harde glas soorten 0,01 % resultaat zult behalen. Nieuw glaasje is een makkelijke oplossing. Wat echt niet de wereld kost. Met poetsen zul je meer de caseback poetsen dan het glas. En of je daar nu weer heel blij zult worden betwijfel ik te zeerste.

2 likes

Is vast geen saffier heb daar nog nooit een kras in gezien. Maar succes!

Ik zie hier heel veel suggesties die bewerkelijk zijn of gewoon een nieuw glas kosten, maar even serieus…

Hoe vaak zit je naar de achterkant te staren, en waarom zou je het willen repareren?

Het uurwerk een beurt geven, prima. Krassen op de voorkant? Daarvoor zou ik het saffier ook vervangen. Maar de bodem? Nja. Zeker niet met zo’n standaard uurwerkje er in. Als het nou nog een mooi gedecoreerd gebeuren was, maar dit vehikel wint de schoonheidsprijs toch niet.

5 likes

Waarom weeral zo’n uitspraak? Misschien vindt @Padw dit wel een heel mooi uurwerk. Men mag niet altijd alles vergelijken met bijvoorbeeld een Glashütte die X keer de prijs van dit horloge is…

En zoals David Hume in 1742 al schreef “Beauty in things exists merely in the mind which contemplates them” :wink:

3 likes

Helemaal mee eens. Maar de eenvoud van het klokje pleit voor mij juist voor het proberen te herstellen. Ik heb geen idee hoe goed dit spul werkt en zie dit als een mooie proefcasus waarbij ik weinig te verliezen heb. Wanneer het mislukt kan ik altijd het glas nog laten vervangen (of besluiten dat ik het de kosten niet waard vind).
Maar een servicebeurtje laat ik wel over aan de experts; Dat heeft weinig kans van slagen lees ik ;).

Ik zal de resultaten van het “herstelwerk” wel posten inclusief of ik het achteraf nog steeds de moeite waard vind.

Ik zou wel even de rand van het deksel afplakken zodat je alleen het glaasje polijst, en niet het metaal, anders heb je straks de helft van de tekst op het achterdeksel weggepolijst. :sunglasses:

Voel eerst eens hoe diep die kras is als die echt diep is opletten als je die dan probeert weg te polijsten dat je het glas niet te dun maakt, waardoor het extra breekbaar wordt…

Ach, ik heb een Stowa gekocht waarbij ik niet de investering deed om het uurwerk te pimpen, en die ETA die daarin zit is vergelijkbaar met m’n Hammie. Zowel de Hammie als de Stowa zijn minder mooi dan zelfs een Seiko 6r15, waarbij ze tenminste nog Geneva striping hebben toegepast op de rotor. Voor al die zichtbodempjes geldt dat de achterkant voor mij de sjeu niet is. Het is geinig om te kunnen zien hoe het in elkaar steekt, maar meer ook niet. Achteraf had ik er beter een handwinder in kunnen knallen voor 150 extra.

Maar zelfs de Nomos en Mühle die ik heb zijn geen onuitputtelijke bron van vermaak. Tuurlijk zijn die uurwerkjes “mooier”, maar zelfs daar zit ik geen uren naar de achterkant te kijken. Vandaar ook mijn vraag aan de OP / TS of het echt een ding is waar hij heel veel tijd aan zou moeten besteden.

In dat geval: Polish away, Mr McManus! Met diamantpasta, waarschijnlijk, en goed afgeplakt.

Met een saffieren achterkant (ik vermoed dat het toch echt saffier gaat zijn) zul je je uit de naad werken voor een twijfelachtig resultaat. Ik reken op een vervanging, maar ik laat me graag door je resultaten verrassen. :slight_smile:

2 likes

Mineraal of saffierglas polijsten is gewoon niet te doen, ja het kan, ik ben er helemaal voor om zelf dingen te willen doen maar vervangen is gewoon de logische keuze.

Het is inderdaad saffierglas. Het is daarom aardig zinloos om aan te beginnen. Zelfs als je het machinaal zou doen (met diamantpasta en veel vermogen en gedurende lange tijd) polijst je er zeer waarschijnlijk een deukje in waardoor het de werking krijgt van een concave lens. Zo’n ‘depressie’ valt veel meer op dan krasjes.

Watch Movement
Brand: Hamilton Movement: Swiss Automatic Movement, Hamilton H-10 Calibre
Series: Jazzmaster Viewmatic Functions: Hour, Minute, Second, Date
Model #: H325150
Gender: Men’s Dial
Condition: Great Condition Pre-owned, Light Scratches on Case & Bezel, Minor Wear on Strap Dial Markers: Black Dial w/ Arabic Numerals & Stick Indexes, Date at 3
Box/Papers: Hamilton Box & Papers, 2 Year Warranty Hands: Luminescent Steel Hands
Case Bracelet
Material: Stainless Steel Band: Brown Alligator Leather Strap
Finish: Brushed & Polished Clasp: Stainless Steel Tang Buckle
Caseback: Sapphire Crystal Exhibition Length: Will Fit Up To a 8″ Wrist, Adjustable
Diameter: 40 mm
Thickness: 12 mm
Bezel: Fixed, Polished Stainless Steel Bezel Features
Crystal: Sapphire Crystal Warranty: 2 Year Precision Watches & Jewelry Warranty
Crown: Pull/Push Key Features: Automatic, Date, Stainless Steel, Leather
Water Resistant: 50 M / 165 FT Shipping: Free Shipping with Insurance Continental US!

Alleen voor de gepolijste delen hé? :grimacing:

1 like

Als je ergens achter blijft haken en je hebt een scheur in de voering van een jas waar je op gesteld bent, dan laat je die toch maken? Ik wel, ook als een voering op een plek zit die ik vrijwel alleen zelf zie. Een jas die ik nauwelijks meer waardeer of draag wordt gewoon afgeschreven, of wordt “klusjesjas”.
Voor het perspectief: ik kocht voor een eigenbouw pc een behuizing met transportschade aan de onderzijde, dat maakte me niets uit.

Het heeft dus veel meer te maken met dat ik op die jas gesteld ben dan dat “het opvalt”. Bij het restaureren van klassieke auto’s en motorfietsen heb ik altijd ook onzichtbare onderdelen vernieuwd. Met horloges is dat vergelijkbaar. Het antwoord op jouw vraag is dus: hierom. Kan me voorstellen dat dat voor OP en heel veel HF’ers ook zo werkt.

Kras(je) aan de onderkant? Lekker laten zitten, ziet niemand :wink:

Als het echt stoort dan laten vervangen, aan polijsten zou ik niet beginnen.