vinwat's tweede basic en na-clinic

Vandaag heb ik dan eindelijk een gesprek gehad met het management van de stichting die een gebouw van een scholen gemeenschap in Overschie heeft overgenomen en waar ruimte beschikbaar is gesteld om een horloge workshop resp. clinic te organiseren.
De locatie van de ruimte is Bimbola Willem Hedaweg 3 Overschie
In de eerste instantie heb ik gekozen voor een dinsdagavond.
De exacte datum is nog niet vastgesteld, dat mag ik dan zelf bepalen.
Om de eerste datum vast te stellen zou ik van iedereen graag willen weten wanneer men zou willen starten. Wel denk ik dat we met minstens 10 personen een avond moeten kunnen opvullen.
De ruimte die ik mag gebruiken is meer dan voldoende en we kunnen er zelfs met veel meer personen in.
Wat de tijden betreft, misschien starten op 19.30 uur tot 22.00 uur is dat iets wat wij willen?
Er is overigens ook een mogelijkheid om van de keuken gebruik te maken, dus voor koffie kan gezorgd worden.

Het gebruik van de ruimte kost per avond € 50,00 per avond.
Dus dat bedrag wordt dan gedeeld door het aantal personen die op die avond aanschuiven.

Het aantal aanmeldingen die ik inmiddels heb gehad is dusdanig gevarieerd, waardoor ik denk dat de beginnende sleutelaars ook moeten kunnen aanschuiven.
De leden die al eerder iets aan een horloge hebben gedaan in een vorige clinic kunnen dan andere technieken en handelingen verrichten waardoor de groep gesplitst kan worden.

Voor de personen die eerst de basis onder de knie willen hebben is het noodzakelijk dat men beschikt over voldoende basis gereedschap, zie daarvoor de lijst hieronder met gereedschap die hiervoor nodig is.
Je kan bij Peter bestellen en laten opsturen of indien nodig kan ik het ophalen en meenemen naar de clinic avond, ik woon dichtbij hem en het is voor mij geen probleem.
Zijn er ook andere gereedschappen nog nodig, dan kan je gewoon contact opnemen met Peter.

Gereedschap geadviseerd om een start te kunnen maken bij de Clinic basis reparatie voor horlogemaker
Prijzen per 1 maart 2018 incl. BTW, excl. eventuele porto.
1 Kastopener, € 15,=

2 Schroevendraaier set 5 stuks - 12,50
met verwisselbare inzetten.
3 werkhouders ringen - 6,=

4 Loep nr 3 vergroting 3x - 1,50
Loep nr 2 vergroting 5x - 1,50
Loep nr 1 vergroting 10x - 1,50
5 Anti magnetisch pincet nr 3 - 5,=
Anti magnetisch pincet nr 5 - 5,=
6 onderdelen bakje - 5,50

7 Wijzerafnemer - 13,=
8 Rodico - 7,=
9 stofpomp rubber - 5,=
10 Setje oliegevers - 8,=
11 Wijzer zetter - 12,50
12 Werkmat groen - 17,50
13 Doosje vet - 2,50
14 Olie 1-3 10 ml - 11,=

Tel.Peter v.d. Kraats is 0651966432
info@petervdkraats.nl

Inmiddels heb ik verschillende problemen kunnen noteren van leden die graag wilde weten hoe dat soort problemen opgelost kan worden.
Welnu, Ik geloof dat we in staat moeten zijn om alle clinic leden per probleem in een groepje te zetten zodat iedereen dan zijn ding kan doen.

Voor de na-clinic leden zou het mogelijk moeten zijn om de volgende handelingen uit te voeren op de eerste avond.

  • opwindstift op maat maken en in het horloge monteren.
  • inca-bloc bespreken en laten zien hoe bepaalde systemen zijn open te maken en weer te monteren.
  • verwrongen spiraalveer weer in de goede staat plooien.

Wel, graag zou ik willen weten wie zich opgeven voor deze avond en ook of het voor de basic clinic is of voor een vervolgclinic zie hieronder.

  • welke dinsdag avond eventueel starten
  • aangeven volgens onderstaande lijst welke onderdelen wil je meedoen.
  • opgeven graag middels een PB of op de clinic rotterdam app.
  • Wie will een start maken met de basis clinic.
  • Wie will de opwindstift repareren, dan moet wel de juiste opwindstift worden meegenomen en de kroon die daar op hoort en uiteraard ook het horloge met de kast.
  • Wie wil inca-bloc leren servicen.
  • Wie wil starten met spiraal plooien.
  • Wie wil leren hoe je een horloge kan afregelen met een time grapher.
  • Wie wil een eigen project meenemen

Tevens wil ik hier opmerken dat het wel belangrijk is dat iedereen een goede verlichting bij zich heeft.
Ik heb een dergelijke lamp al eens eerder in een topic gezet, ook in de app. is het behandeld.
Je kan de gewenste verlichting ook met een power-bank voeden en dat is voor een avond voldoende.
Neem hiervoor anders contact op met Lassale. (@lassale)
Wel,dat was het voor nu.
groet,
vinwat

23 likes

De eerstvolgende clinic in Rotterdam start 20 november aanstaande.
Er zijn ook een paar leden bij die de basic gaan volgen, althans zelf doen natuurlijk.
En ook van heinde en ver.
Gezellig smullen met horloge techniek en wegspringende onderdelen.

6 likes

Leuk Huib.

Ik ben erachter gekomen dat ik de finesse en het geduld mis voor een uurwerkmontage, maar ik vind het cool dat je dit organiseert voor de leden!

4 likes

Je kan natuurlijk altijd langs komen en meekijken, ook dat is leuk en daar kan je ook aardig wat van opsteken.
Dat is dus kennis opdoen, en je weet kennis is macht.

2 likes

Om dan met de handen in de tuk te staan is Rotterdam me net iets te ver, maar bedankt!

De 20e ga ik helaas niet redden… Als er in december/januari nog een clinic komt sluit ik daar graag bij aan.

Ik heb een AS 2066 uurwerk gekocht voor mijn projecthorloge die wel ‘loopt’, maar daarmee is alles wel gezegd en de datum verspringt niet meer. Zou ik hiermee op zo’n avond mee aan de slag kunnen of is dat net iets te hoog gegrepen?

Nee dat is niet te hoog gegrepen.Tenminste als je al meer aan uurwerken hebt gesleuteld.
En er gaan in januari zeker weer clinics komen.
Er zijn o.a. ook nog vragen over kapotte balans as en lagerstenen vernieuwen.
Enfin genoeg dingen om aan te sleutelen. Dat gaan we allemaal gewoon doen.

2 likes

Super, dan wacht ik die even af. Verder heb ik nog niet eerder aan een uurwerk gesleuteld. Maar dan kan ik deze in ieder geval uit elkaar halen en misschien zelf vinden wat er mee moet gebeuren haha.

Goedemorgen Huib, op mijn oude dag wordt ik de laatste tijd erg nieuwsgierig naar je clinics, vooral gezien de positieve response en je eigen enthousiasme.
Toch heb ik ook hetzelfde gevoel als Han, zeker als ik weer eens met ´reparateurs´ geconfronteerd wordt die zittend aan een marktkraam even een horloge snel en ogenschijnlijk vaardig uit elkaar halen. Clinic klinkt toch even zorgvuldiger :wink: maar de wegspringende deeltjes en zowiezo het gebrek daaraan maakt me al weer minder zeker.
Nog wat vragen:

  • ik begrijp dat even kennismaken ook mogelijk is?
  • en… zit je al aan de deelnemers limiet?
  • is Zwitserse techniek de hoofdmoot of zijn weerbarstige Seiko´s ook welkom?
    Mijn complimenten in ieder geval voor dit leuke initiatief en bedankt voor je mogelijke toelichting!
    Zonnige groeten uit rotterdam
3 likes

Hallo domega,
Ik vraag mij dan af hoe oud die oude dag dan wel is?

Ja kennis maken is zeker mogelijk. En dat je uit Rotterdam komt is helemaal mooi, want de clinic wordt gegeven in Overschie.
Ik denk dat jouw opmerking "Toch heb ik ook hetzelfde gevoel als Han, zeker als ik weer eens met ´reparateurs´ geconfronteerd wordt die zittend aan een marktkraam even een horloge snel en ogenschijnlijk vaardig uit elkaar halen. " inderdaad niet positief is voor het vak van horlogemaker. Dat zijn dan ook volgens mij batterijen wisselaars meer niet.
Misschien hebben die ooit gewerkt bij Boeing waar nu de problemen zijn met de accu’s

Jouw opmerking betreffende het wegspringen is ook overdreven, als je weet hoe je dat kan ondervangen springt er niets weg. Op de clinic gebeurde dat anders nog wel, maar dat komt omdat er niet helemaal goed wordt geluisterd en/of onervaren met gebruik van de pincetten.
Dan het aantal deelnemers, wel er zijn voor de komende clinic nu al 15 deelnemers, we hebben een grote ruimte en er kunnen nog meer personen hun kunsten uitvoeren.
In principe zijn ook andere horloges dan Zwitserse aan de orde en natuurlijk ook de weerbarstige Seiko.
Geef even jouw naam, mobiel nr. e-mail door in een PB, en kom op 20 november gezellig langs, we zijn 20.00 uur al aan de slag met horloges.
dixi

1 like

helaas red ik 20 november ook niet… Zou zeker graag een keer deelnemen al is Rotterdam inderdaad niet in de buurt… Wel een fantastisch initiatief @vinwat! De overige deelnemers alvast heel veel plezier!

2 likes

Na een lange tijd is dan toch de eerste vervolg clinic avond in de nieuwe locactie in Rotterdam van start gegaan. Een zeer geschikte locatie, geen dure parkeer problemen, gemakkelijk te bereiken ook van buiten Rotterdam en ruim en geschikt lokaal.
De bekende zoektocht om sommige onderdelen zoals tirette-veer en schroefjes die onder de tafel verdwenen of zomaar weg schoten naar mede deelnemers bleef jammer genoeg uit. Dus er is geen foto en/of video materiaal. Het bleef dacht ik maar bij 1 tirette-veer die verdween.
Conclusie, dit soort clinic-achtige activiteiten werpt zijn vruchten af.

De grote groep deelnemers, allemaal horlogeforum leden, zowel de leden die voor het eerst meededen als wel de leden die eerder hebben meegedaan waren perfect bezig met het ontleden en anderen met een eigen project met af en toe een vraag over het hoe en wat.

Om kort aan te geven, ik kreeg de indruk dat de avond, allemaal gelijkgestemden en enthousiaste horloge liefhebbers een hele leuke avond hebben gehad.
Ik had vooraf in eerste instantie wat twijfels over een grote groep, onoverzichtelijk en druk en rumoerig, maar dat viel mee, ieder had zijn eigen ding en ik, voor zover ik het kon overzien, was in staat om alle vragen goed te beantwoorden.

De uitleg voor het plaatsen van een nieuwe opwindstift was een welkom gedeelte van de clinic, langzaam meerdere onderdelen behandelen is onderdeel van en dergelijke clinic.
Op deze manier kan ik langzaam meerdere facetten van de behandeling van problemen bij een service aan een uurwerk op een leuke en simpele manier uitleggen eventueel voordoen en zoals ik het zeg, opdienen.

Dan, als laatste, wat volgens mij heel belangrijk is, elkaar leren kennen en kletsen over de passie van horloges en de vriendschappen die hieruit voortkomen en dan ook nog eens sleutelen aan dingen die je leuk vind, daar gaat het toch om.
Je bent immers van de straat, en dat is tegenwoordig al heel wat.

Ik heb mijzelf in ieder geval wederom bijzonder goed geamuseerd en ook weer nieuwe leuke mensen ontmoet, die ik wel via op forum tegen kwam in de diverse topics maar nu dan ook in levende lijve, fantastisch.
Dit forum is niet alleen om te lu… maar tevens om leuke dingen te kunnen organiseren. dat is voor mij althans nu bewezen.
Nu als afsluiting in dit jaar op 27 november nog de laatste clinic .

28 likes

indrukwekkend!

Hulde voor dit initiatief!

Blij dat ik er bij kan zijn… Tot dinsdag !

Klinkt wederom te gek! Helaas kon ik er niet bij zijn…

Het was erg leuk Huib. En je omschrijving slat de spijker op zijn kop.

Was echt tof, kijk nu al uit naar dinsdag. Kijken of het ook zo makkelijk weer in elkaar gaaf :stuck_out_tongue_winking_eye:.

De kroon zit nu spot on

1 like

Leuk dat het zo een succes is! Lijkt me ook heel leuk om een keer aan te schuiven in de toekomst.

Het is een geweldig initiatief van Huib, waar ik met veel plezier bij ben geweest. En ook ik kijk weer uit naar aankomende dinsdag. Wie weet word ik dan wel overtuigd dat uurwerken maken net zo makkelijk is als broodjes bakken :wink:

2 likes