Longines kenners?

Ik ben geen kenner, maar ik zie hier al jaren het een en ander voorbij komen. Wat mij opvalt is dat de band ws. niet origineel bij het horloge hoort. Verder vind ik het uurwerk er optisch opmerkelijk vuil uit zien. Dat zie je niet zo vaak. Ik zou persoonlijk rekening houden met een snelle servicebeurt. Mooi horloge verder. inderdaad mooie wijzerplaat!

1 like

Ook ik ben geen Longines kenner, maar ik heb het vermoeden dat de wijzerplaat opnieuw is opgemaakt. De uurmarkers en minutenstreepjes staan slecht uitgelijnd. :thinking:
Hoeft wat mij betreft geen ramp te zijn, maar heeft vaak wel invloed op de prijs.

Vintage honeycomb dials die nog origineel zijn zijn over het algemeen erg vies doordat vuil erg goed hecht op de ruwe plaat.

1 like

Dank voor de reactie.
Prijs is zo goed dat een service geen probleem is. Stalen band is inderdaad niet origineel, maar die vervang ik toch door leer. (geen fan van stalen banden :sweat_smile: )

2 likes

De wijzerplaat is inderdaad opgemaakt, daar ben ik 99% zeker van.

2 likes

Even uit persoonlijke interesse, is dit goed, slecht of maakt niet uit?

1 like

Wat bedoel je precies met ‘opgemaakt’ ?

Slecht. Originaliteit is belangrijk.

2 likes

Ok thanks! Vind het toch wel een mooi horloge overigens.

1 like

Opnieuw opgemaakt betekent: de wijzerplaat is opnieuw gespoten en de teksten en markeringen zijn er opnieuw op gestempeld.

1 like

Als ik hem vanuit handels perspectief zou kopen, had ik hem inderdaad afgeslagen. Maar ik vind hem zelf gewoon mooi, ben al een tijdje opzoek naar een mooie vintage dress watch. Het feit dat de wijzerplaat een opknapbeurt gehad heeft maakt me in dit geval niet heel veel uit.

Iemand die een uitspraak durft te doen over wat een service hiervoor kost of wat hij ongeveer waard is in deze staat?

Schoongemaakt en misschien zelfs opnieuw geverft.

1 like

Service kost je minimaal €75 bij de gemiddelde horlogemaker.

Ik zou echt niet meer dan €300 betalen in deze staat.

Beter nog: laat deze gaan en wacht op een beter exemplaar.

1 like

€75,- valt me nog mee, heb nog een Valjoux 7733 liggen die een service kan gebruiken, maar die chronos zijn wat duurder.

Ik snap wat je bedoelt, maar als ik even snel bijvoorbeeld hier kijk:
Chrono24
Omegaenthusiast
Gemiddelde prijzen hier vallen niet mee. Ook is hier bijvoorbeeld geen honeycomb te vinden en juist dat spreekt me aan boven de modellen die daar staan.

Horloges op Chrono24 worden in bijna alle gevallen boven de marktwaarde aangeboden en is daarmee absoluut geen goede maatstaaf voor de waarde.

Ik zei ook: ik zou niet meer dan €300 betalen. Wat jij doet moet je natuurlijk zelf weten. :wink:

2 likes

Begrijp ik. Ik apprecieer het delen van je mening ook, immers vroeg ik er zelf om :grinning:! Maar ik ben nog niet afgeschrikt.

Momenteel heb ik ook deze; die ik niet heel vaak draag ivm formaat.
Voor een modern horloge is de wijzerplaat prachtig van deze Tissot! De Longines doet me hier erg aan denken maar met een iets schonere wijzerplaat (niet de repaint maar het gemis van de perp.calendar :stuck_out_tongue:) en in een kleiner jasje.

2 likes

Zoals ik dat zie heeft Jurtz gelijk, de wijzerplaat is overnieuw opgemaakt.
Ik ga er zelfs zeker een halve procent boven hem uit dus zeg ik 99,5%.
Het mist op de wijzerplaat onderin namelijk de tekst swiss made.
Dat zie je overigens ook bij de meeste opgemaakte wijzerplaten.
Voor de rest ziet de plaat er redelijk netjes uit, als het geen belemmering is en de prijs is acceptabel gewoon kopen, een goede service beurt geven of laten doen.
Als je mijn clinic had gevolgd, dan had je zelf een service beurt kunnen uitvoeren.
De band eraf en een leren band op zetten en je hebt een leuk horloge van uitstekende kwaliteit.

3 likes

Je intrigeert me met ‘clinic’. Al vaker over nagedacht dat het me erg leuk zou lijken zelf wat meer over uurwerken te weten, laat staan er zelf een te kunnen servicen. Kun je hier iets meer over kwijt?

En bedankt voor de insight. In de advertentie stond overigens ook netjes vermeld dat de wijzerplaat ‘refinished’ was, het werd niet onder de tafel gedrukt.

1 like

“Refinished” vind ik wel een wat voorzichtige benaming. De correcte benaming zou “re-dial” zijn in dit geval.

Ah, wel, kijk eens naar de volgende topics.
Overigens is er dinsdag 23 juli aanstaande weer een clinic avond. Je kan je dus nog opgeven.
Als je die volgt, dan kan je zelf die longines een service beurt geven, spaart veel geld uit.



1 like