Vinwat's basis clinic

De eerste clinic avond in Utrecht en Rotterdam is, na een lange tijd van definitieve aanmeldingen van horloge forumleden, uitzoeken van geschikte locatie en dagen en tijden, zeer rustig verlopen.
Er waren wat typische herkenbare momenten bij het demonteren resp. monteren van het horloge.
Met name de zoektocht van sommige onderdelen zoals tirette-veer en schroefjes die onder de tafel verdwenen of zomaar weg schoten naar mede deelnemers.
Deze kleine onderdelen zijn de bekende boobytraps in het horloge, bij complicatie uurwerken zijn er wel meer van deze boobytraps, maar dat is een zorg voor later.
De deelnemers die vooraf al aangaven dat ze 2 linker handen hadden, heb ik helemaal niet gezien, er was niemand die 2 linkerhanden kon laten zien, dat zou een wereldwonder op zich zijn overigens.
Het demonteren als wel monteren ging perfect, bij de een ging het wat sneller dan bij de ander, maar dat is een normaal gegeven.

Ik heb er over nagedacht om de volgende keer rolschaatsen aan te doen om gemakkelijker en sneller heen en weer langs de tafel te gaan om te kijken en instructies te geven bij de handelingen.

De groep deelnemers, allemaal horlogeforum leden, waren zeer enthousiast en perfect bezig met het ontleden en zoals ik al beschreven heb af en toe een dip door het wegschieten van een onderdeeltje.

Om kort aan te geven, ik kreeg de indruk dat de groep in Utrecht en zeker niet te vergeten de groep in Rotterdam allemaal gelijkgestemden en enthousiaste horloge liefhebbers een hele leuke ervaring hebben opgedaan.
Met name om zelf eens te kijken hoe een horloge nu echt in elkaar zit zonder bang te zijn om met eigen ongeoefende handen het uurwerk weer in elkaar te zetten.

Dan, wat volgens mij heel belangrijk is, alle deelnemers hebben elkaar leren kennen en wie weet wat voor vriendschappen eruit kunnen voortkomen, immers het zijn allemaal gelijkgestemden horloge liefhebbers. En daar ging het in eerste instantie om.

Ik heb mijzelf in ieder geval bijzonder goed geamuseerd en leuke mensen ontmoet, die ik wel via het forum tegen kwam in de diverse topics maar nu dan ook in levende lijve, fantastisch.

49 likes

Leuk initiatief. Hulde!

Mooi initiatief en uiteraard fantastisch dat het zijn doorgang heeft kunnen vinden en iedereen er zo tevreden over is. :slightly_smiling_face:

Mooie post Huib. Alle respect voor jouw inspanningen! We hebben volgens mij hard gewerkt, maar toch ook veel lol gehad :smiley:. Ik vond het helemaal top en heb nu al zin in volgende week :+1:.

Toch maar rolschaatsen meenemen?

Geweldig :heart:

Een kleine opmerking mijnerzijds, dit onderdeel was toch wel nodig kreeg ik de indruk.

4 likes

@vinwat, alle hulde aan jou voor het organiseren en de begeleiding, waardoor wat eerst een onmogelijke opgave leek, toch goed te doen bleek voor ongeoefende handen. Daarnaast was het heel gezellig; de samenwerking om genoemde schroefjes en tirettes weer boven tafel te krijgen zegt genoeg over de sfeer

2 likes

Gegeven de positieve geluiden die ik hoor uit de eerste groepen, zou ik zeker interesse hebben mocht nog eens een soortgelijk initiatief volgen, zeer cool zo’n ‘hands-on’ approach.

4 likes

#metoo

Beste Huib,
Aansluitend bij de anderen, hulde en lof voor de manier waarop de clinic heeft plaatsgevonden met nog een sessie te gaan.
Met deze eerste sessie hebben we jouw mondelinge aanwijzingen gevolgd, waarbij de Ă©Ă©n wat sneller was dan de ander. In deze stroom van handelingen is wellicht de essentie van de volgorde weggevallen. Of niet opgeslagen of alweer vergeten

Is het mogelijk om een korte handout te maken voor de volgende keer waarin je in het algemeen uitlegt met welke onderdelen je begint te demonteren en waarom. En omgekeerd met de montage. En de boobytraps voor zover we die nog niet zijn tegengekomen.
Zo’n naslagwerkje kan dan ook als leidraad dienen voor als we zelf met een uurwerkje aan de gang gaan. Iig. tot volgende week!
Mvg, Theo

2 likes

Ja, daar zit wat in. Ik heb ook in Rotterdam gezien dat daar nogal wat vragen over waren.
Sommige handelingen die voor mij standaard procedure zijn, moeten natuurlijk ook begrijpelijk zijn voor degene die nog nooit zoiets hebben gedaan.
Dat is zeker iets waar ik aan had moeten denken.

Om nu alles begrijpelijker en toegankelijker te maken gaan we de tweede keer weer het uurwerk demonteren en monteren. Echter nu zonder te veel van mijn inbreng. Dus helemaal zelf doen.
Ik ga eventueel klokken, zo dat iedereen ook kan zien wat voor tijd er nodig is voor een aantal handelingen. Met name de demontage. En niet te vergeten de leuke dingen, de boobytraps.
Montage heeft een aantal aandachtspunten, met name het plaatsen van de tandwielen die dan exact op hun plek moeten worden gezet zonder dat er tappen worden gebroken en dus weer in de tapgaten moeten worden gepositioneerd. en als sluitstuk de brug die alles op hun plaats vast houdt. Ook hier liggen boobytraps verscholen, te denken aan de tirette veer die dus lekker kan wegschieten als die gespannen moet worden.

Ik blijf uiteraard toekijken en eventueel ingrijpen als ik denk dat er iets mis gaat.
Ik zal een klein lijstje maken met de volgorde van wat basis handelingen voor demontage en montage, overigens zijn een aantal handelingen niet direct nodig om in een vaste volgorde te doen.

En zoals iemand ooit een opmerking maakte die de politiek in wilde gaan; ik heb er zin aan at your service.

6 likes

Het was allemaal prima georganiseerd en geregeld door Huib. Zelfs aan de kleinste dingen was gedacht zoals n bakje voor degene die het horloge niet op tijd weer gemonteerd kregen


Echt hulde voor deze actie! Wordt enorm gewaardeerd!

1 like

Ik had al spijt dat ik vanwege vakantie moest afhaken, maar na deze enthousiaste reacties wordt dat alleen maar erger. Wat een ellende is vakantie hebben toch :sob::sob::sob:.
Hopelijk komt er een herkansing als ik weer in het land ben.
Ik wens zowel Huib als de deelnemers veel plezier bij de volgende cessie.

Alles positief. Heel zinvolle avond. Wat ook leuk is: de deelnemers helpen elkaar! Even kijken bij je buurman die al wat verder is.
Les voor de volgende keer: steeds en veel foto’s maken. Van elke handeling. Tenminste als je hem ook weer werkend in elkaar wil kunnen zetten.

Gisteren ook even aan mogen schuiven in Utrecht (kon helaas de eerste avond niet) en dat was er leuk / leerzaam. Ik heb al jaren geleden nogal wat gereedschap aangeschaft, maar nog nooit de ‘ballen’ gehad om een volledige demontage te doen. Maar gisteren ging het prima.

Gelukkig kon ik het weggeschoten veertje ‘de boobytrap’ en onderdeel op de groene vloerbedekking vlot terug vinden :sunglasses:

Mooi om een aantal van jullie in real-life te zien en bedankt voor het beschikbaar stellen van de ruimte Bram en Huib (@vinwat) voor de uitleg.

9 likes

De tweede avond in Utrecht en Rotterdam is ook zeer rustig verlopen.
Deze avond werd benut om nu zelfstandig het uurwerk helemaal uit elkaar te halen en daarna te monteren, mijn inbreng was dan ook gezellig rond lopen en hier en daar wat vragen beantwoorden en tipjes geven hoe sommige onderdelen gemakkelijk gemonteerd dienden te worden.
Intussen wel blijven hameren over de boobytraps, daar hebben ze allemaal wel enige lering uit getrokken.
In Utrecht waren er wat minder onderdelen weggeschoten onder de tafel dus dat was al een goed teken.
We kregen ook bezoek van onze moderator Jurgen die gelijk gezellig meedeed en zowaar een boobytrap veertje onder de tafel kon opzoeken.
Alle deelnemers hebben keurig werk afgeleverd en kan ik terug zien op een geslaagde avond.
Hierbij wil ik zeker Bram (sWingens) bedanken voor zijn inbreng door de ruimte belangeloos beschikbaar te stellen, zonder zijn hulp vraag ik mij af of de clinic in Utrecht wel doorgang had kunnen vinden.
De tweede Rotterdam avond was eveneens een succes, ook hier weinig deelnemers die ik op de grond zag liggen.
De deelnemers die in het begin riepen dat ze 2 linkerhanden en totaal geen kennis van een uurwerk hadden, hebben het zeer goed gedaan, iedereen had zijn project af en de uurwerken functioneerden perfect.
Hulde van mijn kant, immers een horloge demonteren en monteren is geen sinecuur.
Alle horloge liefhebbers resp. deelnemers, die ik sprak, die aan deze clinic hebben meegedaan hebben een hele leuke ervaring opgedaan en mede forum leden in persoon leren kennen, zowel van jong naar oud.
Zelf heb ik enorm genoten om te ervaren en te zien dat er serieuze forum leden zijn die deze clinic ook met plezier hebben gevolgd en toch ook een leerzame les hebben gehad en dan ook nog eens hele leuke mensen hebben ontmoet, er werden zelfs al mail adressen uitgewisseld en afspraken gemaakt.
Ik weet zeker dat uit deze clinic leuke vriendschappen ontstaan tussen de deelnemers, immers ze zijn allemaal gelijkgestemde horloge fanaten.
Dit forum is dan tevens een site waar gelijkgestemden elkaar ook beter leren kennen en waar gecommuniceerd kan worden over hun passie.

18 likes

Ik vond het schitterend om te doen en ben er ook erg dankbaar om. Ik verbaasde mij erover hoe makkelijk terminologie bleef hangen. Waar ik op dag 1 meermaals de draad finaal kwijt was door alle onbekende termen leek ik het de tweede dag goed te kunnen volgen. Los van uitspraken als: “je moet je palletje eerst goed invetten voordat je hem in het Gaatje schuift”. Ik had wel moeite die in de juiste context te plaatsen en met mij meerdere.
Dank allen, zeer leuk, leerzaam en (wat mij betreft) voor herhaling vatbaar.
Maar eerst proberen dat uurwerk binnen 45 minuten te demonteren en te monteren.

1 like

We kunnen het nu sneller dan de juwelier, dus dat gaat arbeidsplaatsen kosten. En mocht je nog overwegen je horloge alsnog naar een erkend reparateur te brengen: regel eerst een clinic als deze, en je doet het daarna zelf voor familie en vrienden en de rest. Zonder meer aan te bevelen deze ervaring. Gewoon doorgaan met basisclinics te organiseren. Huib: bedankt voor alles.

1 like

Ik vond het zeer fijn de eerste stapjes te maken met de ervaren @vinwat als reddende engel als er weer een schroefje te strak/verkeerd zat ;-). Nu flink oefenen en ook wat kleinere uurwerkjes regelen; over een paar maanden de incabloc sessie heren? :smile: Als onze vingers wat vlugger en geroutineerd zijn?