Vinwat's basis clinic

Ik nam zelf deel aan het clubje in Utrecht, en wil nogmaals mijn dank uitspreken voor @vinwat voor het geven van de enorm leuke en leerzame cursus.
En Bram voor de ideale ruimte.
Zeer van genoten!
Geen wollige woorden maar gewoon de nuchtere aanpak: hop aan de slag, en waar hulp nodig was , was die er.
:+1:

Ben er inmiddels achter dat ik er zeker geen talent voor heb, maar wel dat ik het enorm leuk vind om te doen.
Dus ik ga denk ik dit weekend maar eens lekker zelf aanrommelen :smiley:
Mocht er een vervolg komen dan ben ik er ook weer graag bij.
En voor de forumleden die er niet bij waren, ik denk wel dat jullie iets gemist hebben :wink:

4 likes

Al een tijd geleden werd ik met het horlogevirus besmet en in de loop van de tijd diverse vintage horloges aangeschaft. Hiervan zijn er een behoorlijk aantal die een servicebeurtje nodig hebben. Gezien het aantal dat ik heb is het financieel bijna niet te doen om het allemaal uit te besteden, maar de horloges zelf onder handen nemen leek onhaalbaar.

Eerder dit jaar ben ik in contact gekomen met @vinwat, die een onherstelbaar geacht zakhorloge vakkundig heeft gerepareerd. Tijdens dit contact hebben we gesproken over mijn wens om zelf te kunnen servicen en kwam een workshop ter sprake. Het moest blijkbaar zo zijn, want toen een HF lid op het forum dit ook opperde ging het balletje heel snel rollen.

Bij aanvang was ik nog sceptisch, maar na twee avonden onder de bezielende toezicht van Huib kan ik zeggen dat ik het aandurf om een horloge te servicen. Ik ga starten met een eenvoudig horloge zonder complicaties, om zo wat meer vaardigheid te krijgen, voordat de rest van de Pontiacs geserviced gaan worden. Dit was altijd een wens van mij en eerlijk gezegd had ik niet gedacht dat het er ooit van zou komen. Ik ben me ervan bewust dat een workshop niet te vergelijken is met een opleiding van jaren, maar het begin is er en wie weet waar het toe leidt.

Huib, ik vind het geweldig dat je direct bereidwilligheid was om belangeloos de workshops te organiseren. Met je enthousiasme en vakkennis heb je er twee top avonden van gemaakt. Als er ooit een vervolg komt ben ik er zeker bij.

4 likes

Ik heb genoten, ook al had ik al eens eerder gesleuteld en via YouTube het eea geleerd was het toch bijzonder leerzaam. Voor mij is dit naast mijn hectische en sportieve leven de ultieme ontspanning. Ook vond ik het gezelschap erg leuk. Een HF borrel lijkt me ook wel op zn plaats ;). Volgende workshops met complicaties? :grimacing::yum: @vinwat super bedankt voor je inzet en passie!

4 likes

Ik ga nadenken of ik nog wel een vervolg kan organiseren voor alle deelnemers die de basic hebben gevolgd.
Als, als, als, als, er een vervolg komt, dan is het eerste wat aan de beurt zal moeten komen de demontage en montage van het incabloc systeem. Kijk eens op de volgende link, https://allesoverhorloges.nl/incabloc/.
Daarna eventueel een avond bezig zijn als hartchirurg, en wel met name het plooien en weer in orde maken van een onkundig bewerkte spiraal. Het meest belangrijke en essentiële onderdeel van het uurwerk.
Als deze zaken begrijpelijk zijn en weer in orde te maken zijn, dan is, wat ik noem, een self-service zonder grote problemen zeker uit te voeren. Wel zijn er dan wat betere pincetten nodig en een schoonmaakmachine om de onderdelen weer schoon te krijgen. Een uitleg over het geven van olie en vet is dan ook belangrijk.

4 likes

Tja, daar sla je de spijker op zijn kop. Daar doe ik zeker aan mee.

2 likes

Mocht het er van komen dan ben ik er graag weer bij. Nogmaals bedankt voor de organisatie en de wijze lessen!

Ik zie nu ook andere geïnteresseerden praten over het knutselen aan een horloge. De verleiding om iets goedkoop aan te schaffen en er dan maar mee aan de slag te gaan. Ik denk echter dat het advies in ons geval om aan de slag te gaan met een geselecteerd zakhorlogeuurwerk achteraf bezien wel erg goed is geweest. Je sleutelt dan aan iets overzichtelijks, nog zonder complicaties. Goede keuze. Een stap verder gaan lijkt me zonder meer aantrekkelijk. Ik zou uiteindelijk het zelf netjes services van een horloge met enkele complicaties onder de knie willen krijgen, dus kom maar op!

En wat die borrel betreft: sla ik nooit af, maar wanneer in relatie tot een leuke vervolgclinic (ik bedoel: dan consumeren we die Glennmorangie samen, Huib!!!) des te beter. Ik sta er open voor.

1 like

Het Intex 1057 oefen-uurwerkje dat je uitdeelde maar niet wilde lopen, tikt er inmiddels ook weer lustig op los!

2 likes

Gisteren moest het er maar van komen. Ik had nog een “krab” liggen (Poljot Kirovski) die wel liep, maar regelmatig stil viel. Uurwerkje zonder datum, dus eenvoudiger is niet mogelijk. Geheel gedemonteerd, alles netjes gereinigd en daarna weer geassembleerd en voorzien van vet en olie, zoals @vinwat het had uitgelegd. Alles ging van een leien dakje en aan het eind van de.middag ging de balans er weer in. En zowaar, het uurwerkje begon gelijk te lopen na hem iets te hebben opgewonden. Hoe trots kan je zijn.

Maar toen ik m oppakte om in de kast te plaatsen stopte het balanswiel. Hield ik m recht, dan ging hij weer vrolijk verder.

Wat bleek, het lagersteen onder de balans was gebroken. Shit wat een tegenvaller.
Toch trots dat het me toch gelukt was en gelijk een goede les geleerd: check alle onderdelen voordat je de boel in elkaar zet.

Mocht iemand nog een Poljot 2409 uurwerkje hebben liggen, dan hou ik me aanbevolen.

3 likes

Hoi Harry,
Helemaal perfect dat het gelukt is om een klusje als deze tot een goed einde te krijgen.
De clinic is dus niet helemaal voor niets geweest.
Jammer, van de lagersteen. Kijk, voor dit soort controles heb je inderdaad een loup nodig van 10x.
Is de steen op de platine gebroken of in de balanskloof?
Ik wil het zelf wel even zien, het is heel goed mogelijk dat ik nog wel een balanssteen in die maat heb in mijn Russisch laatje. Bijna zeker dat ik er wel eentje heb. Als dat zo is, dan laat ik het jou zien hoe het er in moet.
Scheelt weer een stukje leergang van het onderdeel incabloc in clinic nr. II. (als die er komt)
Neem even contact op met mij, demonteer het uurwerk en neem het onderdeel met de kapotte steen mee plus de balans. Dan kan ik de tap opmeten en het kaliber van de steen erbij zoeken.

Zo, dat is geweldig. Ik ga je contacten en als extra oefening het uurwerkje weer demonteren :ok_hand:.

edit: Het is trouwens de steen in de platine.

Kijk uit met de balans. De spiraal mag niet vervormen tijdens het transport.
Het zou beter zijn om de balansas geheel los van de kloof te halen. en apart los mee te nemen.

maak even een foto van beide kanten en ook van de kloof, dan leg ik uit hoe je die moet demonteren zonder dat er schade aan is.

Hi vinwat, leuk om te lezen dat de workshop z’n succes was. Mocht er een nieuwe groep voor beginners meld ik mij bij deze alvast aan.

+1

:triangular_flag_on_post::crossed_flags::black_flag::white_flag:

Ook een keer een vlaggetje geplaatst :sunglasses:

Dit topic is na 24 uur automatisch geopend.