Schoonmaken van een vintage horloge (beginner)

Dag allen,

Na tijden op dit forum te hebben gekeken met betrekking tot tips, tricks en andere zaken rondom horloges kom ik nu zelf ook eens met een vraag! Ik begin een kleine verzameling te ontwikkelen, en richt me nu iets meer op de vintage horloges. Nu heeft mijn vader ergens thuis een leuk klokje gevonden welke hij vroeger heeft gedragen. Zoals te zien is op de afbeeldingen hieronder, is dit horloge wel toe aan een schoonmaakbeurt (hij loopt overigens nog wel!). Heeft er iemand tips hoe ik met “huis-tuin-en-keuken” materialen het horloge een beetje kan opknappen?

Overigens zou ik het ook leuk vinden als iemand mij wat kan vertellen over dit horloge! Ik kan er op internet weinig tot niets over vinden, dus alle informatie is van harte welkom!

Met groet,
Diederik

2 likes

Mijn enige bijdrage die ik kan leveren is dat dit ooit een horloge was met een verchroomde kast. Die chroom is echter niet veel meer van over.

Vet! Ik ga zelf ook met zo’n projectje beginnen binnenkort. De tips ga ik ook met interesse volgen, kan ik ook goed gebruiken :slight_smile:.

Ik ben benieuwd naar je verslag. Er zit in ieder geval een mooie klok onder de beschadigingen. Succes!

1 like

Ik herinnerde me een erg informatief stukje van wat jaren geleden en ben even op zoek gegaan, misschien deze wel:

Uit dit topic

Maar, helaas werkt de link niet meer. Misschien weet @Henrik of dit een verwijderd topic is, of een dode link ?

Er zijn een of meerdere topics geweest met een mooie uitleg en foto’s over de starterset gereedschap, olien etc. etc. voor de beginnende hobbyist. Ik kan ze helaas niet meer vinden

Geen idee uit welk jaar dit horloge is, maar weet wel even zeker dat de wijzers niet met radium gevuld zijn voor je er mee aan het sleutelen gaat.

Zeer sterk punt :+1:

Hoe zit dat eigenlijk met radium?

Zoek maar eens op het woordje peek binnen het HF zul je zien dat je daar zo’n horloge weer wat leven in kan blazen. :wink:

SPONSORED MESSAGE
Als ambassadeur van Peek (ik krijg persoonlijk regelmatig updates over nieuwe toepassingen) kan ik het gebruik van dit mooie middel van harte aanbevelen
SPONSORED MESSAGE

Helaas is zoals al eerder opgemerkt de kast van verchroomd messing, een schuurmiddel zal de al aangetaste chroomlaag helaas verder afslijten, dus dat is gewoon geen goed idee. Voor de achterkant (staal) en het glas (kunststof) kun je echter lekker je gang gaan voor het herstellen van de glans en het verwijderen van krasjes. Als je zoekt op poetsbeurt hier op het forum dan vind je flink wat topics over het onder handen nemen en opfrissen van horloges, mocht je inspiratie nodig hebben…

Dank voor de antwoorden! Ik ga er maar eens mee aan de gang😄

Een doosje cocktail- of satéprikkers is handig om alle huidboter uit de hoekjes en randjes te krijgen. :sunglasses:
Succes!

mag ik zeggen dat ik werkelijk de rillingen krijg van dat woord… huidboter… rrrrrrrrr :nauseated_face: :nauseated_face:

2 likes

Kun je voorstellen hoe ik me voel als ik met een horlogemakersloep op een net binnengekomen horloge bekijk. :grimacing::joy::joy:

Smerig werk inderdaad!
En dan die vlokken in het ultrasoon badje als kast er uit komt.:nauseated_face:

1 like

Inderdaad. :nauseated_face:

Metalen banden gooi ik vaak eerst een poosje in een badje met vaatwasmiddel; je wilt ook niet weten wat daar allemaal in gaat drijven. :grimacing:

Kijk eens op de volgende twee links;

Er komt weer een nieuwe basis clinic aan.