Gereedschap

Vraag:

Kan iemand mij een setje horloge gereedschap adviseren, waarmee ik uit hobby en als totale beginner voorlopig uit de voeten kan. Zo’n deksel opener, wellicht zo’n bokje waar de kast in geklemd kan worden, wat schroevendraaiers. Loepbril heb ik al een goeie vanuit werk. Budget: niet keihard, maar pak 'm beet 100 euro. Zou misschien ook nog net binnen budget vallen van een mooi kerstcadeau. Zo’n timer zou mooi zijn, maar dat zal vanuit een apart budget moeten gok ik. Timen doe ik tot dusver met een app, maar dat laat toch te wensen over. Nieuw, tweedehands, maakt me niet zoveel uit.
Er is genoeg 5 euro spul te koop op wish-achtige sites…dat hoef ik dus niet, tenzij iemand er specifiek goede ervaringen mee heeft, maar dat waag ik te betwijfelen. Aan de andere kant hoeft 't ook geen professioneel spul te zijn.

Intentie: Mijn eigen (wat meer low-end) horloges afregelen en misschien eens een 5 euro ding van de kringloop uit elkaar meubelen. Kijken hoe ver ik kom…

2 likes

https://www.bol.com/nl/p/mmobiel-144-delige-precisie-reparatie-set-toolkit-voor-horloge-reparatie/9200000132709478/?bltgh=nQqLpU7L1d02AGMiPy5N3g.1_23.27.ProductImage

Misschien is dit iets?

1 like

Dank! Maar tenzij je daar goede ervaringen mee hebt geloof ik niet dat zo’n hele set van enige kwaliteit kan zijn als ie 20 euro kost.
Als je van 20 euro de BTW af haalt, dan de winst, dan de transportkosten, dan het mooie hoesje wat er omheen zit en dan bedenkt wat er overblijft om gereedschap mee te maken… Dan kom dat niet in de buurt van mijn horloges! :smiley:

Neem eens contact op met Peter v.d. Kraats.
Hij heeft altijd de gereedschappen geleverd voor de horloge clinics die ik indertijd heb gegeven.
Kijk maar op de volgende link.

1 like

Deze set heb ik zelf ook, gebruik hem nu een klein tijdje en hij is oke. Hij doet wat hij moet doen en tot nu toe is nog geen enkel onderdeel van de set niet meer bruikbaar. Het is wel een set die veel te zien is op de site van AliExpress…

1 like

Dat dacht ik ook al, en volgens mij vroeg OP daar ook om :upside_down_face:

1 like

Go hard or go home Felix!

https://www.cousinsuk.com/product/watchmakers-quick-service-kit-bergeon-swiss

2 likes

Zit daar nou een F’ing zakmes bij in? :rofl:

1 like

Ik heb ooit zon setje van AliExpress geplukt, prima kwaliteit hoor. Het zijn niet zulke ingewikkelde spullen.

Dat is nou een

1 like

Het is mij ook wel eens met en “tourniquet” van ducktape en een pen gelukt. Maar dat stadium van mijn leven ben ik ondertussen wel voorbij. :wink:

1 like

Ik heb inmiddels wel een paar mods en “klusjes” achter de rug en ik kan je verzekeren dat dat Ali of Bol setje, want dat is gewoon dezelfde, prima is. Voor één keer en dan pleur je het in de vuilnisbak om iets goeds te kopen.
Geloof me, ik heb er intussen genoeg mee gesleuteld en het geeft alleen maar irritaties.
Voor iets meer heb je gewoon veel beter spul maar dat kun je pas erkennen als je het in je hand hebt gehad. Tot die tijd blijf je ervan overtuigd dat die Chinese meuk gewoon prima is.

8 likes

Eens. Ik heb die meuk van Aliexpress misschien nog ergens in de prullenbak liggen, maar ik zou het geen tweede keer kopen. Zeker als je het voor je plezier doet, is goed materiaal wel een aanrader.

Dit dus.

En ik mag dat zeggen, want ik heb 27 minuten geleden 63 euro betaald voor een (1 dus) schroevendraaier. Dat doet maar 1 keer pijn.

3 likes

Met een pincet kreeg ik m ook open :upside_down_face:

Nou, dat bedoel ik dus precies. Kijk: als het enige werkbare is een set van 1000 euro, prima, dan doe ik het gewoon niet.

Maar die setjes uit de spreekwoordelijke 5-euro bak van de gamma (of in deze Bol) komen er hier in huis niet in.

Er zal, net als met alles in deze wereld toch een gulden middenweg zijn…

1 like

Dit is wel een leuke set om mee te beginnen kwa schroevendraaiers:

Totaalbudget van 100 euro om mee te beginnen en ook kwaliteit willen gaat simpelweg niet lukken.

1 like

Ik zou vooral zelf een beetje samenstellen en niet een set kopen. Daar zitten ook vaak dingen in die je niet nodig hebt.

Gulden middenweg voor schroevendraaiers is volgens mij Horotec. Alhoewel nog aan de prijs.
Je kan voor schroevendraaiers misschien ook buiten de ‘horlogesetjes’ kijken. Bijvoorbeeld schroevendraaiers voor elektronica. Edit: of dat setje van Stephan hierboven.

2 likes

Kwaliteit is relatief he. Ik zal het uitdrukken op een manier die men hier zeker begrijpt. De een geniet terecht van vintage, de geschiedenis, mag alleen niet nat worden en gaat al stuk al je er boos naar kijkt. De ander zoekt een Casio die je uit een vliegtuig kunt gooien en van de bodem van de oceaan kunt opvissen en het nog doet. Een derde geniet van de kwaliteit van de hand gepolijste beveltjes van een gouden Lange.

Ik zoek gereedschap: “Seiko 5”

Ik adviseer als iemand die vanuit hobby naar professioneel is gegaan. Koop een 20 dollar China setje en ga daar wat mee proberen.
Kom je er achter dat het iets voor je is dan zou ik je portemonnee goed open trekken. Nu een gulle middenweg zoeken zou ik niet doen.

1 like

Hartelijk dank voor alle antwoorden. Er is eea onderweg!

1 like