Tips voor eigen onderhoud

Beste leden,

Hoewel de cursus in september in Schoonhoven vol zit (grr te laat aangemeld) wil ik me toch verder wat bekwamen in onderhoud van horloges.
Nu oefen ik op wat ‘wrakken’ van het internet zonder kast en plaat etc.

Het meeste lukt me aardig (mbv. de vintage striptease van het topic van @morse (dank daarvoor) maar ik zit wel met een terugkerend dingetje.

Als ik alles redelijkswijs heb teruggemonteerd (en foto’s terugkijk van toen het nog gemonteerd was) krijg ik toch de brug waaronder minuutwiel en een ander tandwiel en het ankerrad niet altijd weer netjes op zijn plaats.
Hebben jullie tips?

Serge

1 like

Zorg dat alles in principe op zijn plek staat en druk heel voorzichtig op de brug en probeer dan met een pincet de raderen vlak te krijgen van buiten naar binnen, en op een bepaald moment vallen de assen in de stenen en kun je de brug vast schroeven. Hier moet je gewoon wat gevoel voor ontwikkelen.

3 likes

Exact, zoals HorloG al zei en met het nodige geduld en voorzichtigheid. Zelf gebruik ik het fijnste pincet en een houtstaafje om rustig een uiterst lichte druk te zetten op de brug (met de nadruk op “uiterst”) .

In de (uitstekende) serie van Mark Lovick (Watch repair channel) op Youtube zijn verschillende voorbeelden te zien. Onder andere hier: https://www.youtube.com/watch?v=7bzU816kO-Q (iets na het begin van dit derde deel).

Veel succes !

2 likes

@morse. Hoe heet dat spul wat op kauwgum lijkt waar hij dat wieltje doorheen haalt?
Serge

Rodico

Inderdaad, Rodico van Bergeon.

Als alternatief gebruik ik soms ook “Rub Off” van AF ( zelfde werking maar iets zachter).

Dank je wel voor de tip.

Nu heb ik nog een vraagje. Hoe maak je de miniscule gaatjes van de stenen schoon waar de tandwieltjes in draaien. Ik hoor wel eens over verdikte olie wegpennen die niet in de spoelmachine is losgelaten.
Wat zijn dat voor ‘pennen’ en kan ik die ook ergens bestellen? Of kun je ook naalden gebruiken?

Nooit naalden of metaal gebruiken, die kunnen het synthetisch robijn beschadigen of zelfs breken (zijn meestal ook te dik)

Na het ultrasoon reinigen gebruik ik dikwijls zgn. “pegwood” (meestal diameter 2 mm, aangescherpt met een exacto mesje): https://www.cousinsuk.com/product/beech-or-hornbeam-swiss-pegwood

1 like

dank je wel voor je tips.
Serge

Tip, koop een 6497-kloon (ali of eBay) en misschien heeft @lassale of @Climholland nog de handleiding van de workshop van @vinwat. Het zijn de eerste stapjes, in en uit elkaar halen van het uurwerk.

Die 6497 is ook het uurwerk wat je gaat leren servicen bij Schoonhoven en je leert dus gewoon alvast wat kennis voor je cursus.

2 likes

Hier wil ik toch wel even op reageren.
Schoonmaken van de eventueel achtergebleven residu resp. verdikte of vergomde olie in de lagerstenen.
Een lagersteen of zoals vaak genoemd jewel of ruby is in feite een synthetische robijn, zoals hiervoor ook al is aangegeven.

Deze lagersteen is gemaakt van corundum ofwel aluminium oxide, om hier het gehele proces te behandelen lijkt mij niet interessant, zoek het anders op internet op. Wat hier wel aardig is om te weten, als volgt;

De hardheid van stenen wordt aangeduid met een cijfer,
Diamant heeft hardheid 10
De lagersteen in een uurwerk is de tweede na de hardheid van diamant en heeft als cijfer 9.

Dus resulterend, het schoonmaken van een tap in een steen kan best met iets anders worden schoongemaakt dan met pegwood. Als de tap zo enorm minuscuul klein is, dan is het onmogelijk om dat met pegwood schoon te maken, de punt moet dan zo dun zijn als een tap en dat zal je nooit lukken om de punt zo dun te krijgen, daarbij kan ook nog eens het hout afbreken en in het tapgat achterblijven met alle vervelende gevolgen om dat er weer uit te krijgen.

Er zijn best andere middelen, bijvoorbeeld een wortelkanaalbehandeling pennetje.
Tandartsen gebruiken bij een wortelkanaal behandeling een soort spiraalgevormd pennetje, dat is een flinter dun superhard metalen draadachtig instrument zie de foto die ik bijsluit.

Ik gebruik dit soort pennen om tapgaten te ontdoen van residu, daarbij heb ik ook nog andere super dunne stalen pennen. Pegwood gebruik ik daarna om de eventuele achtergebleven resten op de steen weg te halen.

Met deze methode zal de steen zeker niet stuk worden gemaakt, immers de hardheid van de steen is op de hardheidschaal 9. De pennen die ik hier laat zien en die ik gebruik zijn zeker niet harder dan 6 of max. 7,5 op die schaal.

Zo zie je maar weer waar een tandarts al niet goed voor is.
Dus niet altijd maar klooien aan je gebit.
dixi

1 like

Hoi Vinwat,

Kan je die tandartsartikelen gewoon op het internet kopen? Of heb je relaties binnen deze beroepsgroep?
Serge

1 like

Of het op internet te koop is weet ik niet. Mogelijk wel. Daar kan je vrijwel alles kopen tegenwoordig.

Ik heb de tandarts pennen zelf al heel lang in bezit, ooit gekocht uit een faillissement van een groothandel in o.a. tandarts gereedschap, ik ging naar die verkoop eigenlijk voor een hangmotor, Die heb ik dan ook gekocht en gebruik ik nog steeds regelmatig.

Maar nu het goede nieuws;
Zodra de eerstvolgende clinic is opgetuigd en van start gaat, waar jij voor zover ik weet al bent aangemeld bij @lassale, neem ik een setje van die pennetjes mee, ik heb er nog voldoende van in huis en leg wat voor jou opzij.
dixi

1 like

Dank je wel. Gisteren heb ik mn aanmelding voor Schoonhoven op de bus gedaan. Weliswaar is de septemberstart al vol en is er een wachtlijst. Misschien zeggen er mensen het laatste moment af en kan ik alsnog starten.

Clinic hou ik graag in de gaten. Ik heb de smaak te pakken.

Groet,
Serge