Aantal jewels in horloge, wat zegt het en wat zijn de risico's?

Dank voor het stellen van de vraag!
En super bedankt voor allen met de leerzame antwoorden!

1 like

Kijk, en daar leer ik nu echt iets. Ben wel A-technisch, maar de theorie vind ik bere interessant. Zo ook een leuk/leerzaam antwoord gekregen van @Climholland over het servicen van een horloge, niet dat ik er ooit aan zou beginnen, ben immers een sloper. Wellicht een aanvullende vraag, wanneer is men begonnen met de overstap van echte robijntjes naar de synthetische robijntjes en zijn de laats genoemde net zo sterk als de echte robijntjes?

1 like

De overstap is begonnen toen het produceren van synthetische robijn/ korund goedkoper werd dan de echte robijnen en in synthetische robijn zit geen vervuiling wat in echte robijn wel kan zitten.
Ze zijn dus door het ontbreken van insluitsels sterker.

Ps. Korund is het basis materiaal, saffier en robijn hebben dezelfde basis alleen een andere kleur.
Een saffier glas is dus eigenlijk een korund glas😀

Hoop dat je vraag is beantwoord.

Groeten Jeroen

7 likes

IWC cal 52610 perpetual calendar heeft 54 stenen

6 likes

Zeker weten, en je weet het he, aldoende wordt men wijzer :+1:

1 like

Hoi vinvat, goed uitgelegd maar zijn die andere stenen buiten een lagersteen ook van synthetische robijntjes, wat ik begreep is dat de basis dus Korund is?

1 like

In moderne horloges zijn alle steentjes of jewels synthetisch. De lagerstenen, paletten in het anker en de plateausteen onder de balans.
Het materiaal is hetzelfde, de vorm is anders.

3 likes

https://www.grand-seiko.com/nl-en/collections/movement/mechanical/9sa5

1 like

Mijden die DD module, of verkopen voordat hij geserviced moet worden. ‘Piggyback’ chrono’s zijn niet mijn ding.

1 like

DD moduul is prima te repareren, de chronograaf van de ETA 2894 is juist een uitdaging.

Basis van het horloge dat de 59 lagerstenen heeft is een Sellita

2 likes

Ik wilde wat gaan zeggen, maar godnondeju, wat heeft @vinwat 'm uitgebreid ingekopt. Topic kan dicht.

Eensch.

Dubois Dépraz is een mooi merk, ooit in de race met Hamilton en Heuer voor de eerste automatische chronograaf ooit, als tegenstanders waren Seiko en Zenith in die race. Ze staan met name bekend om modulaire chronografen.

Dat aanzien hebben ze. Toch hebben Breitling, Heuer, Omega, AP en anderen een modulaire oplossing gebruikt in hun tijd. Ik ben zelf ook geneigd om een geïntegreerde chronograaf te willen hebben, maar eerlijk gezegd weet ik niet exact waarom het minder zou moeten zijn.

Gelukkig is internet mijn vriend:

http://www.chronocentric.com/forums/heuer/index.cgi?md=read;id=26165

Wie die twee links doorneemt zal een redelijke kijk hebben op de implicaties van een module.

5 likes

Even uit mijn hoofd - jaren '10. 1910-ish dus.

1 like

En dat is nog een ‘understatement’, als een horloge een Dubois Dupraz module heeft loop ik ervan weg :expressionless:

1 like

Ik had ooit een breitling met zo’n DD module. Never ever again!

Bedankt voor deze interessante info (en vraag), vroeg me dit ook al een tijdje af :wink:

PS: zijn er nog ergens opleidingen waar je kan leren zo een ‘jewel’ te vervangen?

Ik heb mij dit nog nooit afgevraagd, werkelijk nooit. Meer = beter. Maar mede door het antwoord van @vinwat voel ik mij een rijker mens qua kennis. Leuk! Nuttig topic.

1 like

Een aantal leden hebben gereageerd op dit onderwerp over “jewels” ijn feite dus lagerstenen, kennelijk is er belangstelling om wat meer informatie te krijgen over het nut en gebruik van de lagerstenen.
Welnu ik zal hier wat meer info geven middels eerder door mij gegeven info over dit onderwerp.

Kijk eens op de volgende link, daar heb ik indertijd iets geschreven over lagerstenen.

Hier iets over dekstenen, hun functie en waarvan het is gemaakt en de hardheid van de steen.


Er is op dit forum een select groepje leden die onder de naam klusketiers kennis en vaardigheden opdoen doormiddel van speciale bijeenkomsten.
Toevallig is bij een van die sessies het vervangen van lagerstenen behandeld en is die kennis update zoals het gezegde is.
dixi

9 likes

Dank je voor je antwoord en de links die je doorstuurde :+1:, huiswerk dus voor mij. Blijft wel bij theorie voor mij, technisch een sloper he. Maar ga je links wel even doorsturen naar een ander HF lid, die aan de slag wil met horloges :smiley:.

1 like

Ik snap niet dat @fredpanarai1 nog steeds maar 1 jewel heeft. Heel raar dit…

3 likes

De Speedmaster Reduced had ook een bedenkelijke reputatie, maar ik kan niet uit eigen ervaring zeggen of dat terecht was. Chuck Maddox heeft er ook ooit een artikel aan gewijd:
http://chronomaddox.com/speedy_reduced.html . Er zijn trouwens ook nog andere modules van DD, van der Gang gebruikt bv een module voor kalender en maanstand.