Wel, hier een kort antwoord.
Met een jewel wordt een lagersteen een deksteen een paletsteen en een plateau-steen bedoeld.
Een lagersteen is nodig om de slijtage tot het minimum te beperken van de asjes van de tandwielen die erin draaien.
Een deksteen is om de balans as te dragen op de tapeinde om zodoende het roteren te bevorderen en tegelijkertijd de hoogtelucht te bepalen.
Resulterend het benodigde aantal lagerstenen is het aantal tandwielen die gelagerd dienen te worden maal 2 en twee stuks voor de balans.
Dan twee dekstenen voor de balans
Vervolgens 2 paletstenen en 2 lagerstenen voor het anker.
En een steen voor op het plateau.
Wat er dan nodig is bij een gewoon horloge zonder complicaties;
3 tandwielen heeft 6 lagerstenen
De balans heeft 2 lagerstenen en 2 dekstenen.
Ontsnapping wiel heeft 2 lagerstenen.
Het anker heeft 2 lagerstenen en 2 paletstenen.
En 1 steen voor op het plateau.
Bij elkaar opgeteld komen we aan 17 stuks lagerstenen, dekstenen, palet stenen en 1 plateau steen.
Bij een aantal manufacturen die een hogere kwaliteit uurwerken maken wordt vaak nog wel 2 stenen gebruikt om de centrum as te lageren.
Dus theoretisch zijn er dus niet meer stenen nodig dan 17 stuks voor een normaal standaard horloge zonder complicaties.
Als ik dan hoor dat er meer dan 50 stenen in een uurwerk zitten, dan vraag ik mij af waar die stenen dan wel zitten.
In mijn optiek is het zeker niet nodig om bij een standaard uurwerk meer stenen te gebruiken.
Behalve bij uurwerken met complicaties zoals chronografen, en met dag, datum, zon en maanstand en andere eventuele grappen.
Ik heb ooit eens in een topic iets meer informatie gegeven over lagerstenen zoals waarvan ze zijn gemaakt, hardheid en dat soort dingen.
dixi